Audin ensimmäinen täyssähköauto – ennakkovaraus alkaa Suomessa

Audi aloittaa uuden täyssähköisen SUV-mallin ennakkovarauksen myös Suomessa. Ensimmäisenä ennakkovaraus aloitettiin huhtikuussa 2017 Norjassa, jossa tähän mennessä jo noin 4 500 kiinnostunutta on varannut oman Audin täyssähköauton.

Audin ensimmäinen täyssähköinen SUV-malli saa ensi-iltansa Brysselissä elokuun lopulla ja sen valmistus ja myynti alkavat syksyllä 2018. Nyt asiakkailla on mahdollisuus ennakkovarata omansa myös Suomessa. Tekemällä ennakkovarauksen nettilomakkeella ja maksamalla 2000 €:n suuruisen ennakkovarausmaksun, saa asiakas mahdollisuuden tilata auton ensimmäisten joukossa, kun varsinainen myynti alkaa. Ensimmäiset asiakastoimitukset ajoittuvat vuoden 2019 alkupuolelle.

Audin ensimmäisen täyssähköauton myynnin alkaessa maahantuoja on sähköpostitse asiakkaaseen yhteydessä, jolloin asiakas voi päättää minkä Audi-jälleenmyyjän kanssa haluaa ostosopimuksen suhteen edetä. Auton tuotannon määrä on rajattu, joten ennakkovaraajat varmistavat saavansa auton ensimmäisten joukossa Suomessa, ja toimitusaika on näin mahdollisimman lyhyt. Ennakkovarauksen hinta huomioidaan osana ostosopimusta.

Audi e-tron -prototyyppi

Audi e-tron -prototyypin tuotantomalli edustaa uuden aikakauden alkua. Audi e-tron -prototyypin tuotantoversio on markkinoiden ensimmäinen auto, jota voi ladata latausasemalla jopa 150 kW:n teholla. Vain 30 minuutin latauksen jälkeen täyssähköinen SUV-malli on valmis seuraavalle matkalle. Auton kotilataaminen on mahdollista kahdella tavalla: 230 V:n kotitalouspistorasiasta latausteho on enintään 1,8 kW ja kolmivaihepistorasiasta jopa 11 kW (vakiovaruste). Jälkimmäisessä tapauksessa akku voidaan ladata täyteen noin 8,5 tunnissa. Lisävarusteena saatavan latausjärjestelmän avulla latausteho tuplaantuu 22 kW:iin, kun täyssähköinen SUV-malli on varustettu tarvittavalla toisella laturilla.

Audin täyssähköauto tarjoaa yli 400 kilometrin toimintamatkan WLTP-ajosyklillä. Sen suuri litiumioniakusto varastoi energiaa 95 kWh ja se on sijoitettu ajoneuvon lattiaan.

Mitä parempi aerodynamiikka täyssähköautolla on, sitä pidempi toimintamatka: Audi e-tron -prototyyppi tekee SUV-luokan huippusuorituksen ilmanvastuskertoimella 0,28. Saavuttaakseen 0,28 ilmanvastuskertoimen Audin insinöörit kehittivät korin kaikkien osien aerodynaamisia ominaisuuksia. Jotkut ratkaisuista ovat ilmeisiä jo ensisilmäyksellä, toiset taas ovat katseilta piilossa. Kaiken tämän tuloksena Audi e-tron -prototyypin ilmanvastuskerroin on lähes 0,07 yksikköä pienempi kuin vertailukelpoisella tavanomaisella moottorilla varustetulla autolla. Tyypillisellä ajotavalla tämä lisää toimintamatkaa noin 35 kilometriä yhdellä latauksella WLTP-syklillä mitattuna.

Lisävarusteena saatavat virtuaaliset ulkopeilit saavat maailmanensiesittelyn Audi e-tron -prototyypin tuotantomallissa. Huomattavasti tavallisia peilejä kapeampina ne vähentävät ajoneuvon leveyttä 15 sentillä ja uuden muotoilun ansiosta ne eivät ainoastaan pienennä ilmanvastusta vaan vähentävät myös merkittävästi ilmavirran aiheuttamaa melua. Perinteisten peilien kohdalle asennetut kamerat välittävät kuvat ohjaamon OLED-näytöille. Virtuaaliset ulkopeilit voidaan sovittaa erilaisiin ajotilanteisiin. Ulkopeileille on valittavissa kolme näkymää – moottoritieajoon, kääntymiseen ja pysäköintiin.

Audin täyssähköauton vakiovarusteisiin kuuluu säädettävällä iskunvaimennuksella varustettu mukautuva ilmajousitus. Yli 120 km/h nopeuksilla se laskee koria 26 millimetriä alaspäin vähentäen näin ilmanvastusta. Täysin sähköisen SUV-mallin alusta on täysin umpinainen: etu- ja takaosa on paneloitu. Alumiinilevy suojaa matkustamon alapuolella sijaitsevaa korkeajännitteistä akkua alapuolelta esimerkiksi kiveniskemiltä tai osumilta reunakiveykseen.

Ennakkovaraus: http://bit.ly/Audie-tronennakkovaraus

www.e-tron.audi

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

2 × three =