Autohullut.fi testaa: 2010 Porsche Panamera Turbo vastaan 2012 BMW M5

etu

DSC04350

Kauniina elokuisena aamuna Autohullut.fi sai vastustamattoman tilaisuuden. Toimituksella oli mahdollisuus koeajaa tämänhetken kuumimpia urheiluauton ja sedanin yhdistelmiä, eli hiilikuidunharmaa Porsche Panamera Turbo. Tässä kyseisessä yksilössä oli erittäin runsas varustus. Autosta löytyivät mm. PCCB keraamiset jarrut 20-tuumaisilla renkailla, turbo s powerkit (tehonlisäys 540 hevosvoimaan tavallisesta 500 hv:sta, teknisesti auto on identtinen Panamera Turbo S:n kanssa), Sport Chrono Package (lisää auton vääntöä 10 s ajaksi 750:stä 800nm:iin) ja  alustan kallistelua vähentävä PDCC-järjestelmä, joten sporttisuutta riitti tässä luksusautossa.

Porschea vastaan asettuva Monte Carlon sininen M5 ei sekään ole mikään kevytsarjalainen, vaan moottorin tehoksi ilmoitetaan 560hv. Keraamisia jarruja ei testiajankohtana ollut vielä saatavilla. Renkaat oli varustettu 19-tuumaisilla Double Spoke 345M vanteilla. Ulkonäkö on upean sopusointuinen ja ainoa kauneusvirhe on takajarrusatuloiden muotoilu, tai sen puute, varsinkin kun sitä vertaa valtaviin keltaiseksi maalattuihin Porschen satuloihin.

Ajodynamiikka:

Molemmissa autoissa on tuplaturbo V8. Porschen turbot ovat upouudet titaani-alumiinisiivekkeillä varustetut Mitsubishi TD04-18T-11:t. Porsche on tehnyt kaikkensa, jotta mm. 997 turbo mallien turbo lagi saataisiin pois ja lopputulos onkin aivan uskomaton. Panamera Turbo näillä turboilla varustettuna on lähimpänä vapaasti hengittävää autoa, kuin mikään jota toimitus on ajanut. Auto on erittäin herkkä kaasulle, eikä käytännössä turboviivettä juuri huomaa. BMW M5:ssä puolestaan löytyvät Garrett/Honeywell MGT2260DL turbot. Toimituksen suureksi yllätykseksi M5:kin turboviive on saatu erittäin vähäiseksi, eikä se tällaisenaankaan haittaa päivittäin lainkaan. Start-stop automatiikka toimi molemmissa autoissa moitteettomasti, eikä moottorin pysähtelyä valoihin edes huomannut.

Koeajamassamme M5:ssa renkaat olivat sen verran lopussa, että se vaikutti kiihtyvyyteen merkittävästi. Jo näinkin sai kuitenkin selvää, että kaksoiskytkin vaihteisto nopeimmalla asetuksellaan ja ahdettu V8 ovat uskomattoman voimakas yhdistelmä. Tunne on jopa niin voimakas, että tässä autossa pito ei enää riitä näille tehoille. Jo lyhyessäkin koeajossa tulee selväksi, että Panamera Turbon nelivedon pito jättää M5:n seisomaan paikaltaan lähdettäessä. Korkeammissa nopeuksissa M5 ottaa kuitenkin kiinni tehonsa ansiosta. Teho on kuitenkin erittäin vaikea saada tiehen takavedolla ja kun vertailuautona on tiepidon mestari, nelivetoinen Panamera Turbo, niin tämä ominaisuus korostuu. Näin suurilla tehoilla ja ilman nelivetoa on auto mahdollista saada optimaaliseen kiihtyvyyteen vain kuivalla asfaltilla ja hyvillä renkailla.

Porschen kaksoiskytkinvaihteisto on lähes huomaamaton, mutta ratin vaihdenapit ovat hankalakäyttöiset. Lisävarusteena saatavat (BMW:ssä vakiona) vaihdeläpät ovat rata-ajossa käytännöllisemmät, mutta toisaalta samalla menettää ratin mukavuusnäppäimet. BMW:n vaihteisto toimii moittettomasti ja on erittäin nopea. Ainoa miinus on myöhemmin testissä esiin tuleva käytännöllisyyden puute. Porschen jarrut ovat yhdet parhaista koskaan vakioautoissa testaamistamme jarruista. Etulevyt ovat massiiviset. Tuntuma on hyvä ja teho ei tunnu koskaan loppuvan. BMW:n tavalliset jarrut eivät ole vertailukelpoisia, vaikka hyvät ovatkin, ja jäämme odottamaan BMW:n keraamisien jarrujen testiä.

Ajonautinto:

Porsche Panamera Turbo on täydellinen Autobahn-auto. Lämpö- ja äänieristetyillä ikkunoilla varustettuna se on miellyttävän hiljanen jopa yli 200km/h nopeuksissa. Alusta on 20-tuumaisilla renkailla Comfort asennossakin jonkin verran 19-tuumaisilla renkailla varustettua M5:sta epämukavampi. Sporttisimmissa asennoissa molemmat tuntuvat tiehen liimautuneilta. Ohjaus on tarkkaa, joskin Servotronicilla varustetun Porschen ohjaus tuntuu aluksi omituiselta. Ratin kääntäminen on täysin vaivatonta joka tilanteessa, mutta se aiheuttaa hiukan tiestä irtomaisen tunteen. Käytännön elämässä Servotronic on erinomainen ja saa auton tuntumaan 300 kg todellista kevyemmältä, mutta renkaiden ujellus palauttaa kuljettajan todellisuuteen. Kumpikaan auto ei ole kevytsarjalainen vaan 2000kg jää juuri ja juuri saavuttamatta. M5:n ohjaus on erittäin tarkka ja Motorsport yksikkö mm. jätti autosta pois nopeasti yleistyvän elektromekaanisen ohjauksen (löytyy mm. muista 5-sarjan malleista) ja säilytti perinteisen hydraulisen ohjauksen. Koeajon perusteella tämä oli erinomainen ratkaisu, koska tässä autossa tuntuma tiehen on uskomaton.

Porschen ajokokemuksesta on tehty lähes liiankin täydellinen. Kaikki tuntuu helpolta. Moottoriäänet on niin tehokkaasti eristetty, että sportpakoputkiston mahtava ärjyntää jää vain hetkittäisiksi tunnelikokemuksiksi ja silloinkin vain jos ikkuna on auki. Jos Porschen ajonautinto on enemmän luksusta ja vähemmän sporttisuutta on BMW on tässä suhteessa enemmän Dr. Jekyll ja Mr. Hyde tyyppinen paketti. Comfort asennossa se on hiljainen ja mukava, mutta sporttiasennoissa sen käytös on jopa eläimellinen. Active Sound systeemi korostaa pakoääniä ja tuo ne ohjaamoon. M5:n kuulostaa todella upealta myös sisältä. Panamera mallistosta ainoastaan GTS:ssä on aktiivinen ääni, joka kuuluu ohjaamoon asti voimakkaana.

Kun ajoavustimet kytketään pois (ei suositeltavaa) saa nelivedon edun todella esiin. Vaikka Porschessa on neliveto, on sen painotus takapainotteinen. Autoa on helppo pitää sivuluisussa kaarteissa pelkällä kaasulla, eikä nelivetoisuus ole millään tavalla este ajonautinnolle. Ajamassamme yksilössä oli aikaisempien lehdistön jäsenten jäljiltä huonokuntoiset renkaat ja se vaikutti sekä kiihtyvyyteen, että auton levollisuuteen aiheuttaen yllättäviä ja epämiellyttäviä takapään irtoamisiin. Tässä autossa jäivät avustimet loppuajaksi päälle.

Käytännöllisyys:

Porschen, sekä BMW:n tilat ovat mukavat. Porschen käytännöllisyyttä vähentää viidennen isuimen puuttuminen. Toisaalta neljälle tilat ovat erittäin mukavat ja kummassakin autossa vakiona oleva ilmajousitus takaa erinomaisen matkustusmukavuuden. Porschen takakontin käytännöllisyyttä syövät väliverhon puuttuminen ja erittäin herkkä takaluukun sensori. Lisäksi näkyvyys kaistaa vaihdettaessa ja peruutettaessa on surkea. Kaistanvaihtoavustin ja peruutuskamera olisivat hyviä vakiovarusteita myös Panameralle. Näin kuitenkaan tuskin käy, kun ottaa huomioon että esimerkiksi takalasin pyyhkijästäkin otetaan lisämaksu. Jos mikään esine hipaiseekaan sulkeutuvaa takaluukkua, niin luukku avautuu uudestaan, eikä sitä saa ohitettua manuaalisestikaan. Panamera sisustus on erittäin korkealaatuinen. Sisustaa hallitsevat lentokoneen ohjaamoon verrattavissa oleva keskikonsoli lukuisine nappeineen, pehmeä nahka ja Burmesterin koristeet. M5:n sisusta taas on muista 5-sarjalaisista tuttu pienine muutoksineen, mutta lopputulos on sporttisen tyylikäs. Ne ovat täysin riittävät viidelle ja tavaratilakin on hyvin käytännöllinen, kun kääntyvät takapenkitkin ovat vakiovaruste.

Panamera kääntää päitä mihin ikinä se meneekään, eikä sen kanssa voi piiloutua mihinkään. Internetissä usein haukutaan auton perän ulkonäköä. Nämä väitteet perustuvat hyvin suurella todennäköisyydellä valokuviin, koska paikan päällä nähtynä Panamera on hyvin vetovoimainen ja urheilullisen näköinen myös perästä. BMW puolestaan kiinnittää vain muiden BMW kuskien ja autoharrastajien päät. Muille kyseessä on vain yksi BMW muiden joukossa. Todellisuudessa M5 on ulkonäöltään upea, normaalia isommat ilmanottoaukot, kylkikoristeet, takaspoileri ja neljä pakputkenpäätä tekevät autosta kertakaikkiaan upean. Tosin erittäin matalan Panamera Turbon vieressä auto näyttää taas hyvin tavalliselta. Panamera on lähes yhtä leveä kuin jättimäinen X6M ja sen huomaa arkiajossa. Toisaalta matala katto ja leveys antavat kuljettajalle urheiluautomaisen tunteen, jollaista ei M5:sta saa. Myös BMW:n vaihteisto oli toimituksen mielestä hankalakäyttöinen ja ehkä jopa teennäisesti manuaalivaihteista autoa simuloivaksi. Lopputuloksena auton saaminen P-asentoon oli muutamien minuuttien kokeilun ja erehdyksen sarja. Autoa luovutettaessa auto lähti liukumaan hänen seistessä vielä auton vieressä myös pois vieneeltä henkilökunnan jäseneltä, joten kyseessä ei ollut vain toimituksen huomio. Panamera Turbon neliveto on Suomen ilmastossa välttämättömyys ja toimitus toivookin, että jatkossa BMW liittyy nelivetourheiluautojen joukkoon. Toimitus uskoo, että M550xd:n saapuminen Motorsport-autojen joukkoon, on merkki tulevasta nelivedon saapumisesta myös M5:een.

Vertailumme autot ovat toisaalta hyvin samanlaisia, mutta toisaalta hyvin erilaisia. Toisaalta ne ovat lähes superautonopeita sedaneita, johon saa koko perheen kyytiin, kun taas toisaalta niillä voi mennä illalla radalle. Kummankin ero urheilullisuudessa esimerkiksi toimituksen aiemmin ajamaan Audin V10 biturbo RS6 Avantiin on huima. Audi oli selkeästi suunniteltu moottoritielle, eikä sillä todellisuudessa hinkunut radalle, vaikka autossa oli tehoa riittävästi. Nämä autot suorastaan hinkuvat sinne suuresta koostaan huolimatta. Koeajamistamme autoista Panamera on enemmän luksusauto äänimaailmaltaan, mutta ajoasento ja leveys tuovat urheiluauton tuntua. M5 on selkeästi sedan, mutta mahtava äänimaailma, suuri teho ja tarkka ohjaus tekevät siitä erittäin urheilullisen. Kumman valitsee on makuasia tai toisaalta Suomen autoverotuksen ansiosta autoihin tulee jopa 100.000 euron hintaero, joka useimmilla voi vaikuttaa ostopäätökseen. Toimitus jää innolla odottamaan juuri julkaistuja 560 hevosvoimaisia Audi RS6:ta, RS7:ää ja Mercedeksen CLS 63 ja E 63 AMG S 4Maticeja, joista irtoaa jopa 585 hevosvoimaa.

Autohullut testituloksia, 0-100km/h ilman lähtöavustimia täydellä tankilla:

Porsche Panamera Turbo: 3,9s

BMW M5: 4.6s (tulosta heikensi kuluneet renkaat)

Tekniset tiedot (valmistajan ilmoittamat):

Porsche Panamera Turbo:

• Moottorin tilavuus:                                   4.806 cm3

• Teho:                                                         397 kW (540 hv) / 6.000 1/min

• Maksimivääntö (Overboost sulkeissa):    750 Nm / 2.250–4.500 1/min

(800 Nm  2.500–4.000 1/min)

• Huippunopeus:                                          305 km/h

• Kiihtyvyys                                                   0–100 km/h 4,1 s (3,9 s)

0–200 km/h 13,3 s (13,1 s)

• Ohituskiihtyvyys:                                       80–120 km/h 2,6 s

• Yhdistetty kulutus                                      11,5 l/100 km

• CO2-Päästöt:                                              286 g/km

BMW M5:

• Moottorin tilavuus:                                   4.395 cm3

• Teho:                                                         412 kW (560 hv) / 6.000-7.000 1/min

• Maksimivääntö:                                        680 Nm / 1.500-5.750 1/min

• Huippunopeus (lisävaruste):                      250 km/h (305 km/h)

• Kiihtyvyys                                                   0–100 km/h 4,3s

• Yhdistetty kulutus                                      9,9 l/100 km

• CO2-Päästöt:                                              232 g/km


2012-04-17-297

 

Lisätietoa autoista: www.porsche.fi ja www.bmw.fi

 

 

Tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code