Autohullut.fi testaa: 2013 BMW M6 Coupé

BMW-M6_1

Autohullut.fi pääsi koeajamaan 2013 BMW M6 Coupén sen alkuperämaassa ruhtinaallisen kahden päivän ajan. Mahdollisuus ajaa yhdellä maailman nopeimmista Coupeista ja rajoittamattomat Autobahnit kuulostavat kenen tahansa autohullun korvaan hyvältä, joten otimme raskaan tehtävän vastaan.

BMW-M6_11
2013 BMW M6 Coupé on ulkoa näyttävä. Kehuimme jo M5:n muotoilua, mutta M6 on vieläkin paremman näköinen ja miellyttää suurinta osaa katsojista. Ilme on modernin urheilullinen ja automme kiinnitti katseita mihin tahansa se menikin, eikä kännykkäkameroilta voinut välttyä. Yksi syy tähän oli varmasti myös harvinainen mattapintainen Frozen Grey Individual-metalliväri. Auton maalipinnan huolto ei liene helppoa, mutta väri teki M6:sta todella aggressiivisen ja haluttavan näköisen. Hiilikuitukatto sinetöi upean ulkonäön.

Vaihteisto ja moottori

BMW-M6_7

M6 on uudistuneen moottorinsa kanssa todella nopea. Vapaastihengittävä V10-moottori on mennyttä, mutta uusi turboahdettu TwinPower V8 -moottori on oikea helmi. Turboviivettä ei tuntunut missään vaiheessa ja lisääntynyt vääntö tekee ajamisesta miellyttävää ja toimitus pitääkin siitä enemmän kuin edeltäjästään. Autobahn-kohtaamiset Porsche 911 GT3 RS:n ja Audi RS6:n kanssa täydessä lastissa osoittivat auton pärjäävän lähes mille tahansa autolle sen kotikentällä eli Autobahnilla ja tulee vaikutelma siitä, että moottorista irtoaa enemmän kuin luvatut 560 hevosvoimaa. Tästä kertoo myös se, että tehtaan lupaamat suoritusarvot alitettiin vaivatta jopa 95-oktaanisella E10 bensiinillä. Auto ei myöskään kuluta paljoa tehoihinsa nähden. Kulutus näytti täydelläkin kuormalla alle 10 l/100 km lukemia, mikäli kaasujalka ei ole liian raskas.

M6:n DKG-kaksoiskytkinvaihteisto on erittäin nopea ja sen rattivaihtimet sopivat hyvin käteen. Vaihdelaatikon toiminta nopeassa ajossa on vaikuttavaa ja se täydentää vahvan moottorin toimintaa täydellisesti. Manuaalivaihteisto tällaisessa autossa on historiaa, rattivaihteet ovat nopeammat ja niiden käytö on loogista. Vaihdelaatikosta toki löytyi puutteitakin, lähinnä arkikäytössä, mutta kaikenkaikkiaan se toimi moitteettoman nopeasti ja sulavasti.

Ohjauksen, vaihteiston, alustan ja kaasuvasteen toiminnan voi säätää yksilöllisesti Comfortin ja Sport+ vaihtoehtojen välillä, mutta toimitus piti autoa suurimmaksi osaksi Sport-välimuodossa. Tämä valikoima tekee autosta todella monipuolisen ja jokaiselle kuljettajalle löytyy varmasti sopiva vaihtoehto. M6 käyttäytyi huomattavasti paremmin kuin huonoilla renkailla ajamamme M5, joten on selvää että tässä autossa renkaat kannattaa pitää hyvässä kunnossa, koska muuten auto käyttäytyy arvaamattomasti ja tehoja häviää sutimisen tai luistonestojärjestelmän aktivoitumisen seurauksena.

BMW-M6_5
BMW-M6_6

Ajamamme M6:n pito oli erinomainen. Auto pysyi liimattuna kaarteissa ja se on toisaalta helposti hallussapidettävissä, jos käydään pidon rajoilla ja ulkopuolella. Sateella ja lumessa tilanne on kuitenkin toinen. On turha lisätä tehoja, kun samalla auton turvavarusteet joutuvat vain suuremmalle koetukselle. Voimme vain kuvitella kuinka nopea M6 olisi, jos se saisi nelivedon, kuten suurimmat kilpailijat Mercedeksen AMG ja Audin RS. Kuivalla kelilllä pitoa on hyvin, mutta jo lievästi kostealla tiellä tehot häviävät ja elektroniikkapaimenet rajoittavat hauskanpitoa. Jarrut puolestaan toimivat moitteettomasti, eikä hiipumista ollut todettavissa missään tilanteessa. Radalle tosin emme autolla päässeet, joten pitkäaikaisuoriutumista ei siltä osin ollut mahdollista testata. Normaaliolosuhteissa yli 200 km/h nopeuksissakin vakiojarrut olivat tunnokkaat, tarkat ja tehokkaat.

Sisätilat ja käytännöllisyys

BMW-M6_8
BMW-M6_9
BMW-M6_10

M6:n sisustus on laadukkaasti tehty ja ensivaikutelma on silmää miellyttävä. Hallintalaitteet ja iDrive-hallintajärjestelmä on moderni ja vaihtoehtoja on loputtomasti, jopa liikaakiin. Ainoana valitamme vilkun toiminnasta. Harvoissa autoissa vilkun saa jäämään päälle tahattomasti, mutta BMW:n vilkkulogiikka ei miellytä. Valitettavan usein huomio kiinnittyi ajamisesta vilkun toiminnan kanssa säätämiseen. Myös kaistallapysymisvahti oli melko alkeellinen ja se oli autostamme poiskytketty saadessamme auton edelliseltä kuljettajalta. Kaistalta pois lipuessa ratti värisee vaimeasti, lähes huomaamattomasti ja ero esim. Audi A6:n teknologiaan on merkittävä. A6:ssa auto pysyy kaistaviivojen välissä kuin automaattiohjauksella, mikäli mitään ohjausimpulssia ei tule ja tällaisen toivoisi myös BMW:n systeemin olevan. Nyt se lähinnä ärsyttää.

Kaistanvaihtoavustin taas toimi selkeästi paremmin. Muotoilluissa coupe-autoissa kuten M6, kuljettajan näkyvyys kärsii aina ulkonäön kustannuksella. Autobahnilla kovaa vauhtia ajettessa kuolleen kulman varoitin osoittautui kullanarvoiseksi ja samaa voi sanoa peruutuskamerasta, joka kompensoi puutteellista näkyvyyttä taakse peruutettaessa. Autossa oli myös erinomaiset 360 asteen kamerat ympäri autoa, joilla sai käyttöön ”satelliittinäkymän” tiukkoja paikkoja varten. Toimitus suosittelee varustetta lämpimästi.

BMW-M6_4

Auton navigaatiojärjestelmä toimi moitteettomasti pitkän ajomatkamme aikana, mutta itse iDrive-järjesetelmää ei voi kehua helppokäyttöiseksi. Yksinkertaisenkin toiminnon aikaansaaminen kestää BMW:hen tottumattomalle usein pitkään, koska oikean valikon löytyminen ei aina ole yksinkertaista. Ajan kanssa systeemiin tottuu, mutta välillä tulee ajatelleeksi onko vaihtoehtoja jopa liikaa. Toisaalta on vaikea löytää toista autoa, jonka lähes jokaiselle toiminnolle löytyy useita eri vaihtoehtoja. Head-up display toiminto on myös erinomainen ja se pitäisikin löytyä kaikista autoista. Navigaatio-ohjeet, nopeusrajoitukset ja nopeus heijastuvat näkökentän alaosaan, eikä katsetta siksi tarvitse siirtää pois liikenteestä. Pidimme toiminnosta kovasti.

Etupenkit olivat miellyttävät ja ne antoivat riittävästi tukea kaikissa tilanteissa. Valkoisella nahalla vuoratut penkit olivat näyttävät, mutta niihin jää esimerkiksi farkuistakin pieniä jälkiä. Säätömahdollisuuksia on paljon ja kaikenkokoisille löytyy hyvä ajoasento. Se mikä yllätti olivat takapenkit. M6 näyttää ulkoa suurelta ja äkkiseltään luulisi, että takapenkeillä olisi vain hiukan vähemmän tilaa kuin M5:sä. Todellisuus on kuitenkin toinen. Takapenkit ovat niin pienet, että 180 cm pitkälle henkilölle pääntilaa ei juuri löydy ja polvet ottavat kiinni selkänojaan, vaikka etupenkki olisi aivan edessä. Yllätyksenä siis takapenkkitilaa ei voi juurikaan kehua olevan esim. Porsche 911:a merkittävästi enempää. Takakonttitilaa on tietenkin ruhtinaallisesti enemmän, mutta aikuisen on vaikea istua takana pitkiä matkoja. Auto on mukava lähinnä kahdelle henkilölle. Testin jälkeen istuimme uuteen nelioviseen M6 Gran Coupé -malliin ja siinä takapenkkitila onkin aivan eri luokkaa, puhumattakaan M5:stä. Nämä kaksi viimeksimainittua ovatkin ainoa vaihtoehto, jos takapenkkiä aikoo oikeasti käyttää muuhun kuin tavaroiden kuljettamiseen.

BMW M6 Coupén kääntyvät LED-valoheittimet ovat mainitsemisen arvoiset, koska ne valaisivat tien erinomaisesti suurissakin nopeuksissa ja jopa sateella näkyvyys oli hyvä. Osasyynä tähän lienee integroitu kaukovaloavustin, joka toimi moitteettomasti Saksan olosuhteissa. Kaksi päivävalorengasta auton molemmin puolin viestivät jo kaukaa muille, että takaa on tulossa auto, jota on syytä väistää.

Ajokokemuksia

BMW-M6_3

M6 on muuttunut paljon edellisestä korimallista. Auton ohjaus on edelleen huipputarkka, mutta toisaalta se on välillä tunnoton. Tähän toki vaikuttaa mikä ajomoodi on valittu. Kokonaisuutena M6on muuttunut todella urheilullisesta aiksempaa konservatiivisemmaksi. Kaikkia M-faneja muutos ei miellytä. Ulvovasta huligaanista on tullut hillitympi ja M6 ehkä hakee hiukan paikkaansa kilpailijoiden joukossa. Aikaisemmin kilpailijoitaan selkeästi urheilullisempi M6 on nyt lähempänä Mercedeksen CLS AMG:tä kuin aikaisemmin. Mercedeksen ollessa muuttumassa koko ajan urheilullisempaan suuntaan, BMW:n M-mallit ovat taas menneet enemmän luksus-GT:n suuntaan. Myös äänimaailma sisälle on hiukan keinotekoisen oloinen pidempään kuunneltuna. Pidimme auton pakoäänistä M5:ssä ja lyhyessä testiajossa äänen keinotekoisuutta ei juuri huomaa, mutta pitkillä ajomatkoilla se on ilmiselvää. Toisaalta kun avaa ikkunan tunnelissa ja päästää kaikki 560 hv vauhtiin, tulee hymy kenen tahansa naamalle. Kunpa äänen saisi ohjaamoon jotenkin muuten kuin kaiuttimien kautta.

Vastapainona edellisille vaihteiston toimintaa on taas pyritty saamaan urheilulliseksi mukavuuden kustannuksella. Liikkeelle lähdettäessä auto ei vedä itseään hitaasti eteenpäin, vaan kaasupoljinta tarvitaan jo pientäkin liikettä varten. Tämä on erittäin hankala ominaisuus tiukoissa parkkihalleissa, jossa usein vain sentit erottavat taitavan pysäköinnin ja kolhimisen. Sellaisissa olosuhteissa liukumisen puuttuminen on ikävää. Peruutusasento on myös tehty simuloimaan manuaalivaihteistoa ja sille on oma lovi. Omistajat oppivat myös nopeasti, että auto pitää jättää D/S-asentoon, jolloin moottorin sammuttua auton vaihdelaatikko menee automaattisesti P-asentoon. Missä tahansa muussa asennossa auto rupeaa liukumaan tahattomasti. Lisäksi parkkitutkat eteen eivät aktivoidu kuin napin painalluksella tai vaihteiston mennessä peruutusasennon kautta. Nämä haittaavat auton arkikäytännöllisyyttä. Toimitus jäi kaipaamaan perinteisestä automaatista löytyvää erillistä P-pysäköintiasentoa.

BMW-M6_2

Kokonaisuutena M6:sta jääkin hiukan sellainen ristiriitainen vaikutelma, ettei sitä suunniteltaessa ole täysin päästy yhteisymmärykseen siitä, tehdäänkö siitä erittäin sporttinen Coupe vai luksusluokan GT-auto. Toisaalta M6:n ulkonäkö, suorituskyky ja teknologiset innovaatiot antavat paljon puutteita anteeksi ja M6 onkin varmasti lyhyen listan kärkipäässä tämänkaltaisten autojen harrastajilla. Mikäli BMW:ltä tulee tulevaisuudessa M6 nelivetoisena, tulee siitä varmasti toimituksen yksi suosikeista. On myös mielenkiintoista nähdä miten juuri saapunut Competition Package ja sen tuoma tehonlisäys sekä alustan muutokset vaikuttavat auton käyttäytymiseen. Tähän uuteen kokonaisuuteen vaikuttavat myös nykyään tilattavissa olevat hiilkuitujarrut ja on mahdollista, että M6 löytää paikkansa taas ääriurheilullisena Coupena. Hinta on näin tehokkaassa autossa odotetusti kova ja se alkaa 214.082,35 eurosta.

Autohullut.fi mittaustuloksia (Kolme henkilöä, täysi tankki ja matkatavarat):
0-100 km/h: 4.2s
0-200 km/h: 12.2s
Testikulutus: 13.7 l/100km

Tekniset tiedot:

Polttonesteen kulutus
Kaupunki l/100 km14,0
Maantie l/100 km7,6
Yhdistetty l/100 km9,9
CO2-päästö g/km232
Tankin tilavuus l (noin)80
Suoritusarvot
Huippunopeus km/h250
Kiihtyvyys 0–100 km/h (s)4,2
Painot
Omapaino EU kg1.925
Suurin sallittu kokonaispaino kg2.350
Kantavuus kg500
Sallitut akselipainot edessä/takana kg1.180/1.220
Moottori
Sylinteriluku / venttiileitä per sylinteri8 / 4
Iskutilavuus ccm4.395
Iskun pituus / sylinterin halkaisija mm88,3 / 89
Nimellisteho kW (hv) kierrosluvulla 1/min412 (560) / 6.000-7.000
Suurin vääntö Nm kierrosluvulla 1/min680 / 1.500-5.750
Puristussuhde : 110 / ROZ95-98 (ROZ98)
Renkaat ja vanteet
Rengaskoko edessä265/40 ZR19 102Y
Rengaskoko takana295/35 ZR19 104Y
Vannekoko ja -materiaali edessä9,5 J x 19
Vannekoko ja -materiaali takana10,5 J x 19
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Please Do the Math