Autohullut.fi testaa: 2013 Mercedes-Benz E 63 AMG S 4Matic

DSC03345

Autohullut.fi toimituksen kauan odotettu toive toteutui ja pääsimme koejamaan uuden AMG:n lippulaivan 2013 Mercedes-Benz E 63 AMG S 4MATIC:in. Pohjoisten lumisilla alueilla ajavien iloksi AMG on ottanut aivan uuden suunnan. Auto on saanut nelivedon ja ohi ovat ajat, jolloin AMG:tä hinattiin kotiin lumimyrskyjen keskeltä, kun leveät ja 19-tuumaiset kitkat eivät enää liikuttaneetkaan autoa muualle kuin ojaan. Muun muassa vanhat 5.4-litraisella kompressori V8:lla varustetut edellisen korimallin CLS- ja E-mallit antoivat 700Nm vääntöä ollen erittäin nopeita, jättäen jopa isokuutioisempia moottoripyöriäkin kesällä, mutta sateella menivät kaikki Audin S-mallit ohi ja talvella jopa tehokkaat nelivetoiset dieselitkin. Suomen ilmastossa tämä on ongelma, Dubaissa tuskin. Uuden AMG:n neliveto on jatkuva ja suhteessa 33/67 vääntöä jakava. Kaikkiin aikaisemmin koeajamiimme AMG-malleihin nähden muutos on valtava. Koko testimme aikana emme olleet lähelläkään pistettä, jossa auto olisi suorituskykynsä ja pitonsa rajoilla. Hyvistä yrityksistä huolimatta ne löytyvät vain radalla ajettaessa.



DSC03346

Ulkonäöltään uusi faceliftattu E 63 AMG jakaa mielipiteitä. Auton kulmikkuus yhdistyy keulan pyöreyteen ja joissain valokuvissa keula näyttää irralliselta muusta autosta. Todellisuus on jotain aivan muuta. Koeajoautomme valkoinen väri sopii autoon erinomaisesti, koska vanteet ja hiilikuituosat ovat mustia. Luonnossa S-mallille tunnusomaiset hiilikuitusomisteet peileissä, helmoissa ja takaspoilerissa huokuvat urheilullisuutta.

DSC03363

Punaiset jarrusatulat kertovat muille, että kyseessä ei ole mikä tahansa auto. Uudet näennäisesti kaksiosaiset etuvalot näyttävät hyvältä ja auto on luonnossa silmää miellyttävä ja toimituksen mielestä W212 E-sarjan olisi pitänyt näyttää tältä jo alun alkujaan. Ulkonäkö poikkeaa aggressiivisine ilmanottoaukkoineen ja tuplapakoputkineen riittävästi perusautosta, mutta se ei ole liian silmiinpistävä, sopien auton kaksijakoiseen luonteeseen.

Suorituskyky:

Auton käsintehty biturbo V8 -moottori on mestariteos. Auto kehittää 585 hevosvoimaa, mutta keskikulutukseksi luvataan vaivaiset 10.5 l/100 km, CO2-päästöjen ollessa tällaiselle autolle kohtuulliset 246 g/km. Kaasupoljinta polkaistaessa kiihtyvyys on uskomaton. Nelivedon ansiosta kaarteisiin voi ajaa erittäin suurella nopeudella ilman, että auto osoittaisi minkäänlaisia rauhattomuuden merkkejä. Tällä autolla lahjatonkin pääsee ajamaan käsittämättömiä nopeuksia ja takavetoisten urheiluautojen on syytä varoa.

DSC03369

AMG SPEEDSHIFT MCT 7-portaista monikytkinvihteistoa on moitittu useissa paikoissa auton heikoimmaksi lenkiksi, koska sen kerrotaan aprikoivan oikeaa vaihdetta liian kauan ja olevan kokonaisuudessaan hiukan hidas aiheuttaen autolle reagointiviivettä, jota turboahtimet vielä korostavat. Testissämme  Sport ja Sport+ -moodeissa emme todenneet huomattavaa hidastelua tai aprikointia. Rattivaihteet eivät ole ehkä nopeimmasta päästä, mutta automaattimoodissa vaihdot sujuvat erinomaisesti ja kickdowntilanteessakin toiminta on viiveetöntä. AMG on onnistunut poistamaan turboviiveen lähes kokonaan. Tämän lähemmäksi välitöntä kaasuvastetta voi tuskin päästä turbokoneilla. Emme kokeneet turbojen lisäyksen vaikuttavan millään tavalla AMG-ajonautintoon, joten vapaastihengittävien moottoreiden ystävät voivat levätä rauhassa. E63 AMG S:n lisäksi testaamiemme BMW (F10) M5:n ja Porsche Panamera Turbo S:n turbomoottorit ovat uskomattoman hyviä ja niiden suuri vääntö miellyttää toimitusta. Päivittäiskäytössä tärkeän matalalta alkavan väännön edut tulevat kaupunki- ja ruuhka-ajossa selkeästi esiin esimerkiksi vanhaa V10 moottorilla varustettuun BMW M5:een verrattuna, jossa tehot ja vääntö olivat arjen tilanteissa poissa pelistä.

DSC03356

Sport+ -asennossakin auto on nelivedon ansiosta erittäin hallittava ja ajonvakauslaitteiden toimintaa on vaikea huomata. Täyskaasulla ääni on dominoiva tekijä ja se tuo kuljettajalle vauhdin ja urheilullisuuden tuntua aivan eri tavalla kuin esimerkiksi kilpailijalla Porsche Panameralla, jossa äänimaailma välittyy vain auton ulkopuolella oleville. Ratin mikrokuitupehmusteista toimitus ei pitänyt ja ratin muut osat peittävä nappanahka tarjoaakin parempaa pitoa. Ote tuntuu välillä lipsuvan tiukoissa kovanopeuksisissa kaarteissa perän ollessa tiukasti tiessä kiinni erinomaisen nelivedon ansiosta. Ohjaustuntuma on sport-asennoissa erinomainen ja tarkka. Comfort-asennossa ohjaustuntuma on mielestämme liian väljä. Sport-asento oli oma suosikkimme, alustan ollessa keskimmäisessä jäykkyysasennossa.

Aikaisempien mallien pito-ongelmat ovat tiessään. Jeremy Clarkson kuvaili E 55 AMG -mallia aikoinaan niin, että auto tuntui Eurofighter -suihkuhävittäjältä, joka ei osaa lentää ilman elektroniikkaa. Sateisena päivän luistoneston pois ottaminen oli silkkaa hulluuttua. Nyt nelivedon kanssa tilanne on täysin toinen. Autoa teki mieli ajaa jatkuvasti sport+ -asennossa ja mikäli olisi radalle ollut mahdollista koeajomme aikana päästä, olisi auto varmasti ollut ajossa ilman apujärjestelmiä. Vanhoissa malleissa luistoneston poisto aiheutti lähinnä renkaiden ennenaikaisen kuoleman. Jarrut ovat suuriin tehoihin sopivat ja erittäin tunnokkaat, vaikkei koeajoautossamme ollutkaan valinnaisia keraamisia jarruja.

Käytännöllisyys ja turvallisuus:

Neliveto on tuonut autoon vakautta, pitoa ja tarkentunutta hallintaa joka tilanteessa. Vakiovarustelistalta löytyvä Pre Safe -turvajärjestelmä on tässä autoluokassa edelläkävijä. Distronic-etäisyystutkaan yhdistettynä järjestelmä toimi sulavasti ja jarrutti myös valoihin ja yllättäviin toisten autojen kaistanvaihtoihin erinomaisesti. Itsejarrutus valoihin vaatii edelleenkin rohkeutta, mutta automatiikka toimii erinomaisesti. Hyvää ovat myös S-malille tunnusomaisten hopeisten turvavöiden kiristyminen automaattisesti, joka estää vyön löysyyden kolaritilanteessa esim. paksusta talvitakista johtuen. Kaistallapysymisavustin aiheuttaa lievää värinää ohjauspyörässä ja pitää auton kaistalla huomion kiinnittyessä muualle. Penkit ovat mukavat ja niissä saa hyvän ja tukevan ajoasennon ilmasäädöillä. Muutama vuosi sitten ajamamme CLS 55 AMG:n dynaamisia ja tuuletettuja penkkejä tuli kuitenkin ikävä kovassa ajossa, mutta ei koeajoautonkaan penkkejä voi moittia. Tilaa on rutkasti edessä sekä takana, ja hallintalaitteet ovat kaikki ajajan käden ulottuvilla.

DSC03366

Koeajoautomme Bang & Olufsen -stereot ovat ensiluokkaiset ja auton seisoessa voi nauttia erinomaisesta äänenlaadusta. Pidimme niistä yhtä paljon kuin Porsche Panameran Burmestereista, mutta autossa stereoista kovan hinnan maksaminen on  mielestämme jokseenkin kyseenalaista. Niin paljon kuin pidämmekin hyvästä äänentoistosta, niin tämän auton kohdalla pakoäänet ovat niin mahtavat, että stereoiden suoritustaso jää täysin toiseksi. Toinen haitta on se, että äänentoistojärjestelmä vie useita senttejä takatilan korkeudesta takaikkunan alta ja pienentää lastausaukkoa selvästi.

DSC03359

Matkustusmukavuudessa moottoritiellä ja kaupungissa ei ollut moittimista ja auto oli pienillä kierroksilla yllättävän hiljainen, vaikkei siitä tuplalasitettuja ikkunoita löytynytkään. Auton alusta on kova myös pehmeimmässä jousitusasennossa, mutta se on töyssyillä ajettaessa silti yllättävän mukava. 360 asteen pysköintikamera on erinomainen faceliftin mukana tullut varuste. Olisimme kaivanneet faceliftin myötä myös uudempaa touchscreen -näyttöä. Ajotietokoneen ohjausta pidimme myös hieman sekavana ja siinä on oppimiskynnys ilman ohjekirjaa. Mielestämme kaksi ohjainta on tarpeettomia ja yhden pitäisi riittää. Erityisesti touchscreen helpottaisi järjestelmän käyttöä ja uuden S-sarjan perusteella tähän asiaan tuleekin tulevaisuudessa parannus. Koeajon aikana järjestelmä tuli tutuksi, mutta aivan intuitiivinen se ei mielestämme ollut.

Yhteenveto:

2013 Mercedes-Benz E 63 AMG S 4Matic on toimituksen uusi suosikki sporttisten sedanien pienessä, mutta sitäkin kovemmassa luokassa ja on sen uusi ykkönen. Panamera Turbo S tarjoaa E 63 AMG:tä enemmän luksusta ja urheiluauton tunnelmaa, mutta AMG on selkeästi päivittäiskäytännöllisempi ja sen äänet ovat uskomattomat. Se ei myöskään herätä yhtä paljoa huomiota työpaikan pysäköintipaikalla, paitsi autoharrastajien keskuudessa. BMW M5 jää kolmanneksi tässä ryhmässä lähinnä sen vuoksi, että tehoa on yksinkertaisesti liikaa takavetoiselle autolle, ja käytännössä luistonesto ja ajonvakautusjärjestelmät vievät suuren osan tehoista pois jo tilanteissa, joissa asfaltti on hiukankin hiekkainen tai märkä – lumesta ja jäästä puhumattakaan. Audin uunituoreita RS6/RS7 -malleja emme ole vielä päässeet ajamaan, mutta edelliseen V10 -malliin verrattuna kaikki edellämainitut ovat selkeästi urheilullisempia ja niiden ajotuntuma on täysin ylivertainen. Odotamme siis mielenkiinnolla miten Audi vastaa uusilla RS-malleilla muiden etumatkaan.

Mielestämme AMG on ottanut oikean suunnan ja sen autot ovat käyttökelpoisia arjen ruuhkissa ja niistä voi nauttia suuremman osan aikaa vuodesta kylmässä ilmastossamme. Voisi melkein sanoa, että S vastaa Suomi-mallia. Tämä auton ainoa todellinen heikkous on sen hinta. Hinnat E 63 AMG S -mallille alkavat 194.589,49 eurosta.

 

Mittaustuloksia:

Performance boxilla kahdella henkilöllä ja täydellä tankilla hiekkaisella asfaltilla mitattuna kiihtyvyydeksi 0-100 km/h saimme kiitettävät 3.9 sekuntia ilman lähtöavustinta. Testikuluts oli 13.8 l/100km. Rauhallisessa ajossa lukemat olivat hiukan yli 10 l/100 km, eikä erittäin ripeässäkään ajossa menty keskimäärin yli 17 litran kulutusta.

Lisää kuvia ja videoita:

S-mallin varustelua ja tekniset tideot valmistajan sivuilta:

E 63 AMG 4MATIC S-mallin valtavan voiman aistii heti ensi vilkaisulla. Autossa on näyttäviä AMG Styling -yksityiskohtia, esimerkiksi maskuliininen AMG-etuhelma ja voimakkaan näköinen takaosa. Niiden avulla E 63 AMG S-malli tuo poikkeuksellisen voimansa myös ulospäin näkyville. Auton sivuprofiilissa huomio kiinnittyy kookkaisiin jarrulevyihin ja niiden punaisiin jarrusatuloihin, jotka pilkistävät voimakkaan näköisten 10-puolaisten kevytmetallivanteiden takaa. Ne kaikki korostavat vakuuttavasti auton moottoriurheilumaista luonnetta.

Uuden E 63 AMG 4MATIC S-mallin ulkopuoli yhdellä silmäyksellä:

  • S-merkki takaluukussa
  • V8 BITURBO -teksti S-mallin lokasuojissa
  • Valikoimassa kahdeksan metalliväriä
  • AMG-jättöreunaspoileri takaluukussa, auton värinen
  • AMG lokasuojien levikkeet
  • AMG jäähdyttimen säleikkö, jossa kaksi hopeakromin väristä lamellia ja kookas Mercedes-tähti keskellä
  • 10-puolaiset AMG-kevytmetallivanteet, matan titaaninharmaiksi maalatut, kiiltosorvatut vanteiden reunat, rengaskoko edessä 255/35 R 19 ja takana 285/30 R 19
  • AMG-urheilupakoputkisto, jossa kaksi kromattua pakoputkenpäätä
  • AMG Styling, jossa erityinen etuhelma; siinä on hopeakromin värinen splitteri, kiiltävä musta A-Wing-design ja hopeakromin värinen koristelista, mustat siivekkeet, diffuusorioptiikkainen takahelma jossa hopeakromin värinen koristelista ja sivuhelmaverhoukset, joissa hopeakromin väriset koristeet
  • Punaisiksi maalatut jarrusatulat (voi jättää pois)

E 63 AMG S-malli huokuu äärimmäistä urheilullisuutta. Sisätilassa sinua ympäröivät huippulaadukkaat materiaalit, jotka peittävät alleen innovatiivista teknologiaa. Hienostunut nappanahka, ylelliset puusomiste-elementit ja ripaus ainutlaatuisuutta määrittävät ilmeen. Visuaalisesti ja tunnetasolla huima kokemus.

Uuden E 63 AMG 4MATIC S-mallin sisätila yhdellä silmäyksellä:

  • Aktiivinen Park Assist -pysäköintiavustin, sis. PARKTRONIC-tutka
  • AMG-kynnyslistat, etuovien kynnyslistoissa LED-valaistus
  • AMG-lattiamatot
  • AMG-mittaristo, jossa AMG-päävalikko sis. RACETIMER-kierrosajanottotoiminto ja AMG start-up-näyttö
  • AMG Performance -ohjauspyörä mustaa nappanahkaa/DINAMICA-mikrokuitua
  • AMG 3-pisteturvavyöt, hopeanväriset (ei beigen verhouksen yhteydessä)
  • AMG-malleille ominainen analoginen kello IWC-design
  • AMG-urheilupolkimet harjattua jaloterästä, kuminopat
  • AMG-urheiluistuimet, joissa optimoitu sivuttaistuki, kontrastiompeleet ja AMG-merkki pääntuissa
  • Lastenistuimen automaattinen tunnistus ACSR etumatkustajan istuimella, Mercedes-Benzin hyväksymille transponderin sisältäville lastenistuimille
  • designo DINAMICA -kattoverhous musta
  • Varkaussuojapaketti, jossa varashälytin (ATA), poishinaussuoja ja sisätilavalvonta
  • Kojelauta ja ikkunoiden alapuoliset osat ovissa nappanahkaverhoiltu, koristeompelein
  • Nappanahkaverhous
  • Takalasin sähkötoiminen rullaverho
  • Somiste-elementit kiiltävää mustaa saarnia

E 63 AMG 4MATICin uusi S-malli ihastuttaa lukuisilla teknisillä innovaatioilla, jotka parantavat auton suorituskykyä entisestään.

Ajodynamiikka on hiottu äärimmilleen 5,5-litraisen AMG V8 biturbo -moottorin avulla, jonka teho on 430 kW. Suurin vääntö on peräti 800 Nm. Lisäksi monet muut vaikuttavat varusteet tekevät tästä autosta erityisen. Esimerkkeinä vakiovarusteinen AMG taka-akselin tasauspyörästölukko.

Uuden E 63 AMG 4MATIC S-mallin tekniikka yhdellä silmäyksellä:

  • Kolmivaiheisesti toimiva ajovakauden hallintajärjestelmä [ESP®]
  • AMG DRIVE UNIT, jossa E-SELECT-valitsinvipu
  • AMG Driver Package: huippunopeudeksi rajattu 300 km/h, osallistuminen AMG Driving Academyn kuljettajakoulutukseen
  • AMG taka-akselin tasauspyörästölukko
  • AMG-suurtehojarrujärjestelmä, jossa edessä komposiittijarrulevyt
  • AMG RIDE CONTROL -urheilualusta, jossa on adaptiivisesti säätyvä iskunvaimennus, taka-akselin korkeustason säätö
  • AMG-mallille ominainen 4MATIC-neliveto, jossa voimanjako painottunut takapyörille suhteessa 33 : 67
  • 7-vaihteinen AMG SPEEDSHIFT MCT Sport -vaihteisto, jossa neljä vaihtamisohjelmaa ja race start -toiminto
  • Ajonopeuden mukaan säätyvä AMG Sport -ohjaustehostus
  • Uusittu 5,5-litrainen AMG V8 biturbo -moottori, teho 430 kW
  • Rengaspainevalvonta
  • Lokasuojien lisäjäähdytys
Moottori ja suorituskyky
Sylinteriluku ja -järjestys
V8
Iskutilavuus (cm3)
5461
Teho (kW [hv] kierrosluvulla 1/min)
– (430/5500)
Vääntö (Nm kierrosluvulla 1/min)
– (800/2000-4500)
Puristussuhde
10.0 : 1
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s)
– (3.6)
Huippunopeus (km/h)
– (250, electronically limited)
Päästöluokka
– (Euro 6)
ECO-start-stop-toiminto
– (yes)
Polttoneste ja kulutus
Polttonestesäiliön tilavuus / varalla (l)
66/14
Polttonesteen kulutus, kaupunki (l/100 km)
– (14.4)
Polttonesteen kulutus, maantie (l/100 km)
– (7.9)
Polttonesteen kulutus yhdistetty
– (10.3)
CO2-päästöt yhdistetty (g/km)
– (242)
Ilmanvastus
N/A
Voimansiirto
Vetotapa
Permanent all-wheel drive
Vaihteisto
– (AMG SPEEDSHIFT MCT 7-speed sports transmission)
Välityssuhteet, käsivaihteisto
Välityssuhteet, automaattivaihteisto
4.38/2.86/1.92/1.37/1.00/0.82/0.73/R1 3.42/R2 2.23
Välityssuhde
– (2.65)
Alusta (vakio) ja renkaat
Etuakseli
Multi-link
Taka-akseli
Multi-link rear suspension
Jousitus, edessä/takana
Steel spring, damper with damper valve/air spring, damper with damper valve
Rengaskoko, edessä
255/35 ZR 19
Rengaskoko, takana
285/30 ZR19
Etujarrut
Discs, internally ventilated & perforated
Takajarrut
Discs, internally ventilated & perforated
Mitat ja paino
Tavaratilan tilavuus (l)
N/A
Kääntöpympyrä (m)
11.75
Omapaino / kantavuus (kg)
– (1940/550)
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

3 Responses to Autohullut.fi testaa: 2013 Mercedes-Benz E 63 AMG S 4Matic

  1. Olen yrittänyt lainata C63/E63 AMG jo vähän aikaa mutta tulee vaan noita koe-Bimareita jag Porscheja esiin 🙂

    Tuntuuks toi E63 painavalta kun sitä heittelee vasemmalta oikeaalle?

    • Toimitus says:

      E 63 AMG:ssä on nelivedon ansiosta erittäin hyvä sivuttaispito. Näin suuressa perheautossa paino tietnkin tuntuu aina kaarteissa, mutta sen teho kyllä kompensoi paljon. Suomen olosuhteisiin neliveto on ainoa oikea vaihtoehto ja Mercedes on ottanut oikean suunnan. Tulevassa C 63 AMG:ssä on myös hyvin suurella todennäköisyydellä neliveto. Vanhat AMG:t olivat kaarteissa aina poikittain.

  2. Ai että siinä on neliveto? Se oli ihan mennyt ohi.. No sitten pitääkin koeajaa sitä talvella 😀

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code