Autohullut.fi testaa: 2014 Audi S8 4.0 TFSI

Kevään tehdessä tuloaan ja kesäkelejä odotellessamme halusimme koeajaa jotain luksusta ja joka säällä toimivaa autoa. Audi S8 jätti uudella ulkonäöllään erittäin positiivisen mielikuvan jo ensinäkemällä, nähtyämme sen Ingolstadtin tehtailla Saksassa vain muutamaa päivää ennen 2013 Frankfurtin autonäyttelyn ensiesiintymistä. Sen jälkeen auto on nostattanut kohua erittäin laadukkaan sisustuksensa ja uskomattoman suorituskykynsä ansiosta. Vaikka kesken koeajon tullut lumipyry ja nastarenkaat rajoittivatkin koeajoamme, oli ilmeistä että kyseessä on raketti.


Ulkonäkö ja tilat

Ärhäkän näköiset ja erittäin tehokkaat LED Matrix -etuvalot hallitsevat auton ulkonäköä edestä päin katsottuna. R8-urheiluautosta tutut liukuvat vilkut antavat modernia ilmettä autolle ja kokonaisuus on erittäin tyylikäs. Toisin kuin esim. Audi A7 ja Porsche Panamera tämä auto ei näytä pelkästään luonnossa hyvältä, vaan S8 on myös hyvin kuvauksellinen. Edessä S-malleille tyypilliset hopeiset peilit kertovat kyseessä olevan normaalia ärjympi A8. Takana auton tehosta kielivät miellyttävän V8 murinan tarjoavat neljä pakoputken päätä. Ulkonäkö viestii tietystä sporttisuudesta, mutta mikään ei valmista siihen kuinka nopea auto kyseessä todella on. Auto on myös erittäin käytännöllinen, koska se on 5-paikkainen. Aluksi näyttää siltä, että autoon mahtuu taakse vain kaksi matkustajaa, mutta yllättäen keskikonsolin saa kätevästi nostettua selkänojaksi. Mielestämme näin isojen autojen pitäisi olla aina 2+3 -paikkaisia edes valinnaisesti, vaikka keskipaikka ei kovin mukava olekaan. On huvittavaa, että hyvin usein noin 5 metriä pitkät autot tarjoavat kyydin yhtä monelle matkustajalle, kuin Porsche 911 (2+2).

DSC_2767.JPG
DSC_2789.JPG
DSC_2801.JPG

Keskikonsolin ollessa alhaalla, Audi S8:n takapenkki tarjoaa hulppeat ja mukavat tilat takapenkillä matkustaville. Ainoa käytännöllisyyttä haittaava asia on se, että takaistuimia ei saa kallistettua takakonttitilan lisäämiseksi väliaikaisesti. Käytännöllisyydestään huolimatta ei tämä sentään mikään perheen tila-auto ole! Leveä keskikonsoli jakaa auton kahtia ja antaa jokaiselle matkustajalle oman rauhan ja takaa erinomaisen matkustusmukavuuden. Ruuhkassa ja pitkiä matkoja ajaessa etuistuinten monipuoliset hierontaominaisuudet tekevät matkustusmukavuudesta huippuluokkaa etuistuimilla. Auto on mukavuudeltaan hyvin verrattavissa samaan edustusluokkaan kuuluvaan uuteen Mercedes-Benzin S-sarjaan.

DSC_2799.JPG
DSC_2800.JPG
DSC_2798.JPG

Ajettavuus ja suorituskyky

Kun auton 520 hevosvoimaisen 4.0-litraisen V8 biturbon käynnistää, saa palkinnoksi limusiinimaisen matalan murinan. 8-portainen automaatti toimii kuin unelma ja onkin ymmärrettävää, miksi kaksoiskytkinvaihteistoista ollaan koko konsernissa siirtymässä pois. Manuaalimoodissa vaihteet tulevat välittömästi ja automaattimoodissa ei sen toimintaa huomaa lainkaan. Kaasuvaste on välitön ja kaarekäyttäytyminen yllättää positiivisesti. Vaikka takapenkillä onkin mukavaa, sosittelemme ajamaan tätä autoa itse. Jarrutkaan eivät osoita väsymisen merkkejä vaan suoriutuvat ripeästäkin ajosta esimerkillisesti. Vaikka itse emme veisi tällaista autoa radalle, täytyy myöntää että näin tiukan paketin ollessa kyseessä ajatus rata-ajosta kävi mielessä. Mielikuva ajosta 160 km/h kaarteeseen muutaman vuoden vanhan Ferrarin perässä samalla, kun Bang & Olufsen -kaiuttimista tulee Mozartia ja penkit hierovat hartioita kypärän alla on koominen. Emme kuitenkaan epäile hetkeäkään, ettei tämä auto kykenisi siihen. Yllättävän liukkaan kelin ja nastarenkaiden vuoksi kokeilimme kiihtyvyyttä vain kerran ja tulos 0-100 km/h tasan 4 sekunnissa vahvisti epäilymme. Tämä luksusauto on suorituskyvyltään täysin tämän hetken supersedaneita ja urheiluautoja vastaava.

DSC_2796.JPG

Audi S8:ssakin oli aluksi muutama meitä ärsyttävä asia: parkkitutkat eteen täytyy aktivoida erikseen, vakionopeudensäätimen nopeus voidaan säätää vain 10 km/h tarkkuudella, auto hold -toiminto nollautuu joka käynnistyskerralla ja nopeusnäyttö näyttää nopeudet väärin yllättävän usein. Nämä asiat olivatkin sitten ainoa kritiikki, jota autosta voi esittää Suomen ainutlaatuisen verojärjestelmän aikaansaaman korkean ostohinnan lisäksi. S8 on kuitenkin niin mieletön kokonaispaketti, että pienet kauneusvirheet unohtuvat välittömästi kaasupolkimen painautuessa pohjaan. Auton suorituskykyä on vaikea kuvailla, niin uskomattoman tehokkaasta autosta on kyse. Emme ihmettele miksi Audi ei tuo markkinoille RS8:aa, tämä auto on käytännössä sellainen. On ilmeistä, että moottori tuottaa paljon enemmän hevosvoimia kuin luvatut 520hv ja BMW M-, Audi RS- ja Mercedes-Benz AMG-mallien kuljettajien on syytä olla herillä S8:n tullessa rinnalle, kiihtyvyskilpailusta nimittäin tulisi todella tiukka.

Tämä auto on ainutlaatuinen yhdistelmä tehoa, luksusta ja tyylikkyyttä. Moni sporttista luksusautoa kaipaava, joka olisi aikaisemmin tyytynyt alustaltaan selvästi jäykempiin ja varustukseltaan rajoittuneimpiin autobahnsportteihin, saattaa siirtyä S8:aan kokeiltuaan luksusautoluokkaan. Vaikka rakastammekin kyseistä supersedanluokkaa, iän myötä oppii arvostamaan myös lisävarusteita ja aikaisemmin iäkkäiden rahamiesten luokaksi haukuttu luokka onkin kokemassa murroksen, kun autotehtaat tuovat entistä suorituskykyisempiä autoja. Mercedes-Benz S63 AMG 4Matic on meiltä vielä ajamatta, mutta uskomme S8:n kiinnostavan aivan uutta asiakaskuntaa ja sen menestyksen tuovan M-mallin myös BMW:n 7-sarjaan. Audi S8:n oli vaikea palauttaa koeajotaipaleemme loputtua. Niin hyvin tämä monitaituri selvisi kaikista haasteista.

Mittaustuloksia:

0-100 km/h: 4.0s (Yksi yritys, nastarenkaat, täysi tankki ja 2 matkustajaa ilman lähtöavustinta!!)
Testikulutus: 15.1 l/100km

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

thirteen + twenty =