Yhteenveto:
+ Erinomainen ajotuntuma isoksi maasturiksi
+ Erittäin monipuolinen lisävarustevalikoima
+ Modernein 7-paikkainen
+ Tehokkaat ja taloudelliset moottorit sekä vaihdelaatikko
– Ei EURO NCAP kolaritulosta vielä, edellistä korimallia ei kolaroitu lainkaan
– Ei airbageja takana sivuilla
– Sekava huolenpitosopimus
Isojen maasturien rintamalla on ollut hiljaista. VW Touareg ja Porsche Cayenne tulivat jo muutama vuosi sitten ja Volvo XC90 ja Audi Q7 saapuvat aikaisintaan ensi vuonna ja villeimpien huhujen mukaan Q7 saattaa viivästyä jopa mallivuodelle 2016-2017. Siksi uuden X5 ilmestyminen onkin piristävä valopilkku. 7-paikkaista autoa hakeville se onkin ainoa vaihtoehto, jos ei halua lähes 10 vuotta vanhaa Q7:ää tai XC90:tä.
Ulkoisesti auto on muuttunut edeltäjäänsä nähden maltillisesti, mutta lopputulos on erinomainen. Paino on lähes muuttumaton E70-korimallin 30d:hen (2145kg vs 2150kg), mutta pituus on kasvanut 3 cm. Uudet munuaisiin asti ulottuvat etuvalot tekevät autosta urheilullisemman ja muotoilusta aistii, että designiin on panostettu aikaisempaa enemmän. M-sport paketti lisää edelleen urheilullisuutta ulkonäköön ja on sporttisista autoista pitävälle pakollinen varuste. M-sport pakettiin kuuluvat ulkonäön lisäksi vakiona lisävarustelistalta mm. M-alusta, alcantaralla päällystetyt sähköiset urheilupenkit, urheiluohjauspyörä, pysäköintitutkat ja rattivaihtimet.
Moottori ja ajettavuus:
Ajamamme 30d osoittautui ripeämmäksi kuin olisimme etukäteen ajatelleet. Tehtaan kiihtyvyyslukemat (0-100 km/h 6.9s) saavutettiin kertayrityksellä kevyesti. Kesärenkailla kuivalla asfaltlla olisi päästy reilusti alle luvatun, mutta testiautomme vaivaiset 300km mittarissa eivät houkutelleet lisäyrityksiiin.
Moottori on voimakas ja vääntöä riittää kaikkiin tilanteisiin. Voimme vain kuvitella kuinka kärkimalli M50d kiihtyy, kun “peruskolmilitrainen” on näinkin pirteä. Erinomainen vakiovarusteena löytyvä 8-portainen automaattivaihteisto on ripeä ja täydentää tehokkaita moottoreita toimimalla nopeasti ja saumattomasti. X5 on kokoonsa nähden BMW:lle tyypilliseen tapaan ohjauksen suhteen erittäin tarkka ja autolla ajaa helposti liiankin itsevarmasti esim. parkkihalleihin, jossa yhtäkkiä auton koon huomaakin. Koko tulee erityisesti esiin ahtaaseen paikkaan peruutettaessa, koska autossa on melko suuri kääntösäde (Auto Motor und Sport -lehden mittaamana n. 1 m suurempi kuin esim. Mercedeksen ML:ssä tai Porschen Panamerassa).
Myös maantiellä uusi X5 tuntuu erittäin ketterältä, mutta tuulisella kelillä sivuttaistuulessa koko muistuttaa itsestään. Ajo-ohjelmia on valittavana kolme: Sport, Comfort ja Eco Pro. Comfort-moodi on päivittäiseen ajoon miellyttävin. Sport-vaihtoehdossa kaasuvaste on selkeästi ripeämpi, mutta esim. moottoritiellä ajettaessa ohjaus tuntuu perusalustalla ajettaessa jopa liian herkältä ja korjausliikkeitä joutuu tekemään jatkuvasti. Tätä ominaisuutta toki korostavat nastarenkaat. Eco Pro -moodi lupasi yllättävänkin hyvää lisäsäästöä kulutukseen ottaen huomioon, että normaaliajossa ohjelman toimivuus ei ole juuri Comfort-moodia huonompi, vaikka kickdownille reagointi onkin muita ohjelmia selvästi hitaampaa, eikä se oikein sovellu kaupungin ruuhkaliikenteeseen, mutta maantiellä se toimii erinomaisesti. Vakiovarusteisena eri ohjelmavaihtoehtojen olemasaolo on kuljettajalle miellyttävä asia. Alustaa voi X5:ssä muokata laajasti ja siihen saa ilmajousituksen taka-akselille sekä kallistuksen vakautuksen. Näitä adaptiivista comfort-, dynamic- ja M-alustavaihtoehtoja emme päässeet kokeilemaan, mutta jo perusalusta on niin hyvä, että se tarjoaa riittävän yhdistelmän urheilullisuutta ja mukavuutta. Auton isoista ikkunoista näkee erinomaisesti ulos, eikä aivan heti tule mieleen toista autoa, jossa olan yli näkee “kuolleeseen kulmaan” näin hyvin.
Varustelu ja sisätilat:
X5:n sisätilat ovat modernin tyylikkäät. M-sportpaketti lisää jo ennestään silmää miellyttävän ohjaamon urheilullisuutta. Lisävarusteena olevan valopaketin mukana tuleva koristevaloraita piristää ohjaamoa myös erityisesti pimeällä ajettaessa. Ainoana miinuksena mainittakoon perinteinen analoginen mittaristo. 7-sarjasta löytyvä digitaalinen mittaristo sopisi muuten erittäin moderniin siustukseen huomattavasti paremmin, sillä punaisen värisestä mittaristosta tulevat mieleen liiankin paljon 90-luvun BMW-autojen mittaristot. Valitsemalla tiettyjä lisävarusteita kuten HUD-näyttö ja Driving Assistant Plus -systeemin saa kuitenkin edes laajennetun LCD näytön alaosaan (6WA), joka on jo huomattavasti paremman näköinen kuin perusmittaristo.
Urheiluistuimet ovat erittäin mukavat ja niitä voi suositella kaikille. Niistä löytää kookkaampikin helposti hyvän ajoasennon ja ne tuntuivat pitkän päivänkin jälkeen mukavilta. Takapenkki on erittäin tilava ja keskimatkustajallakin on yllättvän hyvä istua, koska lattia on täysin litteä myös keskipaikalla. Takakontti on kookas ja kaksiosainen takaluukku helpottaa lastaamista. Lastaussyvyys on mm. VW Touargia ja Mercedeksen ML-maasturia suurempi, mutta vaikka 650 litrallaan se on kokonaistilavuudeltaan pienempi, niin siihen saa yllättävänkin isot rattaat pitkittäin erityisesti jos auto on 7-paikkainen (Penkkiä saa siirrettyä muutaman sentin eteenpäin). Takapenkki kallistuu 40:20:40 -suhteessa ja se yhdistettynä neliömäiseen muotoon tekee lastausmahdollisuudet erittäin monipuolisiksi. Kaiken kaikkiaan tilaa riittää suuremmallekin perheelle ja takakontin käytettävyys ja muoto ovat erinomaisia.
Xenon-valot löytyvät vakiovarustelistalta ja moni miettiikin onko LED-valojen lisähinta kannattava sijjoitus, varsinkin kun useassa testissä on kerrottu valotehon olevan identtinen tai jopa huonompi. Ainakin toimittajan alla oleva esittelyvideo ja omat kokemuksemme vakuuttivat. LED on tulevaisuutta ja sellaista kannattaakin harkita yönäköön yhdistettynä varsinkin jos ajaa pimeässä pidempiä matkoja aidattomilla hirvialueilla.
Mukautuvat LED-ajovalot
Yönäkö Dynamic Light Spot -toiminnolla
X5:n suurin ero edelliseen sukupolveen ja muihin vanhentuneisiin kilpailijoihin on sen laaja ja moderni lisävarustevalikoima. Kokonaishinta vain nousee nopeasti korkeaksi, koska eri varusteet vaativat mukaan muita varusteita, joita ei välttämättä muuten haluaisi. Lisävarustelista on myös sekava ja erilaisilla varustevalinnoilla on yllättävän paljon vaikutusta toisten varusteiden saatavuuteen. Esimerkkinä mainittakoon 360-asteen pysäköintikamerat. Sellaisen haluava joutuu ostamaan varusteen lisäksi etu-ja takaparkkitutkat, peruutuskameran ja automaattisesti himmenyvät peilit. Nopeusrajoitusnäyttö taas vaatii lähes 4000 euron navigointijärjestelmän. Varustevalinnoilla voi olla myös yllättäviä seurauksia: M-sport ja M50d -malleissa ei ole mahdollista valita Dynamic-alustaa, pysäköintiavustin poistaa aktiivisen ohjauksen, 3. istuinrivi poistaa suksipussin ja yönäköjärjestelmä LED-sumuvalot. Positiivisena yllätyksenä 7-paikkaisen auton tilaava huomaa saavansa takakonttiin käytännön lisätilaa, koska 2. penkkirivi liikkuu eteenpäin useita senttejä. 5-paikkaisessa istuimet ovat kiinteät. Toisaalta 3. rivi vie lattian alla olevan säilytystilan pois. Edellä mainituista syistä autoa tilaavan kannattaa lukea hinnasto tarkasti. Kiinnitimme huomiota myös siihen, että esitteestä löytyvä kaistavaihdon varoitusjärjestelmä (5AG) on unohtunut hinnastosta (korjattu artikkelimme julkaisun jälkeen!) ja toisin kuin voisi luulla, se ei kuulu Driving Assistant Plus -järjestelmään.
Äänentoistosta mainittakoon se seikka, että pidimme yllättävän paljon testiautomme BMW:n perusstereosta. Olimme valmiit suosittelemaan kalliimpaa stereosarjaa, mutta lyhyen kokemuksen perusteella perusäänentoisto riittää varmasti useimmille.
BMW lupaa autoilleen 10 vuoden huolenpitosopimusta, mutta muihin saksalaismerkkeihin nähden on oltava tarkkana. Perus huolenpitosopimus ei kata esim. jarrupaloja tai rikkoutunutta osaa, vaan siihen tarvitaan Preium-sopimus ja siihen vielä lisäturva, mikäli haluaa takuulle jatkoa. Premium-tason huolenpitoa voi ostaa vain 6 vuodeksi ja koko summa pitää maksaa etukäteen(!). Kilpailijoiden kaltainen kohtuullinen kuukausittainen maksu olisi könttäsummaa järkevämpi vaihtoehto. Kuinka monella on todella varaa ja halua maksaa 6 vuoden maksut etukäteen, kun on juuri ostanut kalliin auton? On myös huomioitava, että premium-tason turvakaan ei kata esim. jälkiasenteista polttoainelämmitiimen aiheuttamia vaurioita, ellei kyseessä ole tehdaslämmitin. Huolenpitosopimusten osalta muut saksalaiset kilpailijat ovat selvästi edellä.
Kokonaisuutena X5 on erinomainen auto ja loistava yhdistelmä tilaa ja urheilullista ajomukavuutta. Sillä on nautinto ajaa ja moottorit toimivat kuin unelma. Autoon saa halutessaan paljon teknologiaa ja se on erittäin tilava, olematta kuitenkaan ulkomitoiltaan liian iso. Vastaavanlaista modernia ja hyvännäköistä pakettia ei tällä hetkellä ole markkinoilla, jos etsii 7-paikkaista maastoautoa. Malliston halvimman version 25d:n hinta alkaa 82.994,59 eurosta ja hinta nousee aina 141 972,02 euroon asto 50i:ssä.
Englanninkielinen ohjekirja: LINKKI
Täältä löydät hinnaston: LINKKI
Mittaustuloksia:
Kiihtyvyys 0-100 km/h (HAKKA 7- nastarenkaat, täysi tankki ja kuljettaja): 6.9s
Testikulutus 9.3 l/100km
Mallit: BMW X5 xDrive 25d, 30d, 40d, M50d, 50i ja 35i.
Saksankielisen esitteen löydät täältä: LINKKI
Kuvagalleria:
Alla edellisen korimallin X5:n (E70) ulkomitat:
Alla uuden X5:n (F15) ulkomitat:
2014 BMW X5 30d tekniset tiedot:
Suoritusarvot | ||||
Huippunopeus km/h | 230 | |||
Kiihtyvyys 0–100 km/h (s) | 6,9 |
Polttonesteen kulutus | ||||
Kaupunki l/100 km | 7,1-7,0 | |||
Maantie l/100 km | 5,7 | |||
Yhdistetty l/100 km | 6,2 | |||
CO2-päästö g/km | 164-162 | |||
Tankin tilavuus l (noin) | 85 |
Paino | ||||
Omapaino EU kg | 2.145 | |||
Suurin sallittu kokonaispaino kg | 2.780 | |||
Kantavuus kg | 710 | |||
Sallitut akselipainot edessä/takana kg | 1.320/1.545 | |||
Moottori | ||||
Sylinteriluku / venttiileitä per sylinteri | 6/4 | |||
Iskutilavuus ccm | 2.993 | |||
Iskun pituus / sylinterin halkaisija mm | 90,0/84,0 | |||
Nimellisteho kW (hv) kierrosluvulla 1/min | 190 (258) / 4.000 | |||
Suurin vääntö Nm kierrosluvulla 1/min | 560 / 1.500-3.000 | |||
Puristussuhde : 1 | 16,5 |