Autohullut.fi testaa: 2014 BMW X5 (F15) M50d

BmwX5_M50d_2.JPG

+Tällä autolla voi ajaa mutkaisellakin tiellä uskomattomilla nopeuksilla
+Matkustusmukavuus näin urheilullisessa autossa
+Kulutus tässä teho- ja painoluokassa
-Hinta Suomessa
-Ovien kumitiivisteet kääntyvät ulospäin
-Nahan kuluma etenkin vähän ajetussa testiautossa

Olimme erittäin vakuuttuneita uudesta BMW F1 X5:stä sen ensitestissä ja siksi päätimmekin testata sen sporttisimman version eli BMW Motorsportin virittämän M50d:n.

Paperilla luvataan paljon. Samasta kolmilitraisesta moottorista, jonka totesimme ärhäkäksi jo 30d:ssä on otettu tällä kertaa irti 381 hevosvoimaa (280 kW) kolmoisturbotekniikan ja muuntuvan turbiinigeometrian ansiosta. Kiihtyvyyden 0-100 km/h luvataan tapahtuvan 5,3 sekunnissa ja nämä lukemat saavutti jo edellinen malli helposti. Vastaavia lukemia löytyy kyllä Porschen Cayennesta ja Volkswagenin Touaregista, mutta ne on varustettu kuluttavammalla V8-dieselmoottorilla, eikä niitä saa 7-paikkaisena.


BmwX5_M50d_1.JPG
BmwX5_M50d_3.JPG
BmwX5_M50d_4.JPG

Auto on näyttävän näköinen suurine ilmanottoaukkoineen ja muista malleista poikkeavine yksityiskohtineen. Urheilullista ilmettä korostavat Ferric-harmaat sivupeilit ja titaaninharmaat munuaiset. Ulkonäkö tulee olemaan selkeästi lähellä tulevaisuudessa julkistettavaa X5M-mallia. Sisusta on myös edelleen merkittävä parannus perusauton jo näyttävään sisustukseen. M-urheiluratti on muotoiltu samalla toimivaksi ja urheilulliseksi, Hexagon-koristelistat ovat modernin tyylikkäät, iDrive Touch toimii moitteettomasti ja LED-valoraidat ja M-logot lupaavat vauhtia. Ohjaamo ja matkustamo ovat tyylikkäitä ja silmää miellyttäviä, joskin edelleenkin kaipaamme täys-LED -mittaristoa.

BmwX5_M50d_7.JPG
BmwX5_M50d_8.JPG
BmwX5_M50d_6.JPG
BmwX5_M50d_5.JPG

Onko M50d todellinen M-auto? On ja ei. Kiihtyvyys on tasaisen kuminauhamaista ja vailla draamaa, mutta kaasupolkimen ollessa pohjassa tämä auto liikahtaa. Vähän aikaa sitten koeajamamme M5:n tyyppistä huligaania ei tästä autosta löydy, mutta sen puolustukseksi sanottakoon se, että M6:kin on jo huomattavasti maltillisempi, eikä tämän kokoluokan auto ole kertaakaan tuntunut urheilullisemmalta. Kiihtyvyyslukemat, jotka saimme olivat vaikeasti saavutettavissa keliolosuhteista johtuen, mutta missään vaiheessa ei jäänyt vaikutelmaa siitä, ettei kuivalla kelillä luvattuja lukemia saavutettaisi. Mielenkiintoista olisi tietää se, kuinka paljon hevosvoimia moottori todellisuudessa tuottaa, koska edellisen korimallin M50d:hen verrattuna paino on noussut 40kg (2225 kg s 2265 kg), vaikka nimellisteho ja -vääntö ovat muuttumattomia. Silti kiihtyvyyden kerrotaan parantuneen 0.1s. Urheiluautoa katumaasturista ei saa, eikä pitäisikään saada. Näin korkeat suoritusarvot yhdistettynä keskikulutusarvoon 6,7 l/100 km ja CO2-päästöön 177 g/km ovat erinomainen yhdistelmä ja tällä autolla voi huomaamattaan ajaa uskomattomia nopeuksia. Pito kaarteissa Nokian Hakkapeliitta 7 SUV -renkailla yllätti positiivisesti. Urheilullisesta luonteestaan huolimatta auto on liukkaallakin erittäin stabiili ja ennalta-arvattava.

Kulutus yllätti positiivisesti. Hetkellisesti kulutus nousi yli 9 litraan, mutta uskomatonta kyllä dynaamisesta testistämme huolimatta loppulukema kylmänä päivänä jäi alle sen. SUV-luokassa tällaisia lukemia on totuttu näkemään autoissa, joissa on puolet M50d:n tehoista ja niissäkin vasta viime vuosina. Uskomatonta!

Säädettävä M-alusta takaa sen, että M50d:n alustan käyttäytyminen on tarkkaa ja tunnokasta. Dynaaminen iskunvaimennuksenvalvonta ja taka-akselin ilmajousitus on sovitettu erityisen urheilullista ajotapaa silmällä pitäen, mutta siitä huolimatta matkustusmukavuus ainakin testiautomme 19-tuumaisilla renkailla oli korkeaa luokkaa. Ajoimme heti perään S-line paketilla varustetulla Audi Q5:llä ja ero oli merkittävä BMW:n hyväksi. Tätä autoa on mukava ajaa, mutta siinä on yllättäen myös mukava matkustaa.

Turva- ja lisävarusteista on hyvä mainita testiautomme yönäköavustin. Se havaitsi erinomaisesti pimeässä ilman heijastimia kulkeneet jalankulkijat, mutta eläinten havainnointia emme onneksi päässeet testaamaan. Tämä varuste lisää pimeällä ajamisen turvallisuutta kaikille osapuolille.

Koeajoautomme tehokkaat LED-valot miellyttivät sävyllään ja tehollaan, vaikka tuoreen Auto Bild -lehden testissä BMW 435i:n LED-valot hävisivät selkeästi vakiovarusteisille xenon-valoille ja se sai meidät epäilemään LED-valojen lisäinvestoinnin järkevyyttä. BMW X5:ssä LED valot ovat kuitenkin korkeammalla ja on mahdollista, että siksi toimivat paremmin kuin 4-sarjassa. Valot tuntuivat subjektiivisesti erinomaisilta. Joka tapauksessa LED-valoja kannattaa harkita vain jos niiden ulkonäkö miellyttää, koska kaukovaloassistentin ja adaptiiviset toiminnot saa myös xenon-valoihin n. 2000 euroa halvemmalla.

Säätyvän Dynamic-alustapaketin ansiosta BMW X5 M50d:n käyttäytyminen on erittäin ketterää. Dynamic Performance Control torque vectoring -teknologia ja aktiivinen kallistelunvaimennus Dynamic Drive takaavat neutraalin ohjauksen ja minimaalisen sivuttaiskallistelun kaarreajossa. Suorilla ja kaarteissa voi niiden ansiosta ajaa uskomattomia nopeuksia. Huhtikuun tuotannosta lähtien Driving Assistant ja rengaspainesensorit kuuluvat X5:een vakiovarusteina ja ne tekevät autosta samalla aikaisempaa hokuttelevamman. Muutos tekee myös Driving Assistant Plus paketin kannattamattomaksi, koska valitsemalla lisävarustelistalta pelkästään aktiivisen vakionopeudensäätimen, säästää sievoisen summan rahaa. Toki varustelistalta putoaa Traffic Jam Assistant -ruuhka-avustin, mutta alle 40 km/h nopeuksia moottoritiellä ei Suomessa juuri liikuta. Emme muutenkaan oikein näe syytä ottaa varustetta, joka tukee kuljettajan mahdollisuutta kiinnittää huomion pois liikenteestä automaattiohjauksen ansiosta. Automaattiohjaus kuuluu mielestämme vain turvavarusteisiin, kuten kaistallapysymisvahtiin, mutta BMW:hen ei tätä ominaisuutta valitettavasti vielä saa.

Testiautomme ainoa todellinen miinus on sen hinta Suomessa. Maltillisista 177 g/km Co2-päästöistä huolimatta testiautomme lopullinen hinta kattavasti varusteltuna nousi yli 170 000 euroon. 1.3.2014 muuttuvan hinnaston muutossuuntaa emme vielä tiedä, mutta tuskin maailmalla valtavan suosion jo nyt saavuttanut F15-mallin hinnat ainakaan putoavat. Hinnasta huolimatta M50d on tämän hetken paras sporttinen SUV, koska sen taloudellinen ja tehokas moottori yhdistettynä 7-paikkaisen auton käytännöllisyyteen on markkinoilla ainutlaatuinen yhdistelmä ainakin Audin Q7:n saapumiseen asti. Voiko kohta julkistettava X5M olla enää parempi? Odotamme innolla.

Mittaustuloksia:

Kiihtyvyys 0-100 km/h: 6.2s (1 henkilö, liukas ja luminen pinta sekä täysi tankki talvidieseliä)
Testikulutus: 8.9 l/100 km

Tekniset tiedot:

Polttonesteen kulutus
Kaupunki l/100 km 7,6
Maantie l/100 km 6,2
Yhdistetty l/100 km 6,7
CO2-päästöt g/km 177
Tankin tilavuus l (noin) 85

Suoritusarvot
Huippunopeus km/h 250
Kiihtyvyys 0–100 km/h (s) 5,3

Painot
Omapaino EU kg 2.265
Suurin sallittu kokonaispaino kg 2.900
Kantavuus kg 710
Sallitut akselipainot edessä/takana kg 1.370/1.580

Moottori
Sylinteriluku / venttiileitä per sylinteri 6/4

Iskutilavuus ccm 2.993
Iskun pituus / sylinterin halkaisija mm 90,0/84,0
Nimellisteho kW (hv) kierrosluvulla 1/min 280 (381) / 4.000-4.400
Suurin vääntö Nm kierrosluvulla 1/min 740 / 2.000-3.000
Puristussuhde : 1 16,0

Renkaat ja vanteet
Rengaskoko edessä 255/50 R19 107W
Rengaskoko takana 285/45 R19 111W
Vannekoko ja -materiaali edessä 9J x 19 tuumaa, kevytmetalli
Vannekoko ja -materiaali takana 10J x 19 tuumaa, kevytmetalli

Tagged , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

5 × one =