Autohullut.fi testaa: 2014 Mercedes-Benz S500 L W222

Mikä on loistoautojen ykkönen? Yleisin vastaus lienee S-sarjan Mercedes, jollaisen kyydissä eliitti matkustaa maailmanlaajuisesti valtionpäämiehiä, öljysheikkejä ja diktaattoreita myöten. Mercedeksen S-sarja on kiistattomasti merkin lippulaiva ja luksusautojen eliittiä sekä merkkipaalu, johon muiden merkkien luksusautoja (esim. BMW:n 7-sarja, Audin A8-sarja) verrataan.

Tänään toimitus pääsi koeajamaan uuden W222-sarjan Mercedes-Benz S500:n. Kyseessä on kaksoisahdetulla 4.6 litran V8-moottorilla varustettu 450 hevosvoiman ylellinen business-ohjus, jossa tehoa on vähintään riittävästi. Vertailimme uutta S-sarjaa myös edellisen sukupolven W221-sarjan S500-malliin (vm. 2008), jossa on vapaasti hengittävä 5,5-litrainen V8, joka sekin tuottaa riittävät 388 hevosvoimaa, tosin koeajettu malli oli nelivetoinen 4matic-malli, kun taas uusi malli oli takavetoinen.

Moottori ja ajettavuus



Koeajamassamme autossa oli takaveto, mikä ei ole hyvä asia Suomen talvikelejä ajatellen. Luvatusta 450 hevosvoimasta huolimatta suorituskykymittaukset olivatkin pettymys, sillä 0-100 km/h kiihtyvyydeksi saimme mitattua 6.2 sekuntia. Kun valmistajan ilmoitus on 4.8 sekuntia, niin tästä jäätiin selvästi. Suorituskykymittausten yhteydessä havaitsimme kuitenkin, että kostea tien pinta yhdistettynä nastarenkaisiin ja takavetoon sekä 700 Nm vääntöön aiheutti ylitöitä luistonestojärjestelmälle. Luistonesto puuttui peliin vielä 100 km/h nopeudessakin ja vain kuivilla alueilla saimme hetkellisiä viitteitä tämän auton suorituskykypotentiaalista. Valitettavasti takaveto ei sovi Suomen talveen ja suosittelisimmekin voimakkaasti näin tehokasta autoa harkitsevan valitsemaan 4matic-nelivetomallin. Neliveto on tarpeen tosin jo yhdistettynä dieselin suureen vääntöön esim. S350-mallissa. Vaikka tässä mallissa oli tehokas V8, moottorin ja pakosarjan äänet kantautuivat sisään hyvin vaimeina.


S-sarjan Mercedes ei odotetusti ole ohjattavuudeltaan urheiluautomaisen tunnokas tai tarkka. Auto on tarkoitettu rauhalliseen kruisailuun erityisesti pitkillä matkoilla, joten ohjaus on varsin kevyt ja anteeksiantava. Verrattuna aiempaan W221-sukupolveen, ohjaus oli aiempaa tunnottomampi ja auto tuntui ”laivamaisemmalta”. Jousitus on ylellisen pehmeä ja se suodattaa suomalaisten huonokuntoisten teiden vauriot mallikkaasti, vielä aiempaakin mallia paremmin. Valitettavasti toimituksellamme ei ollut mahdollisuutta koeajaa uudella Magic Body Control -ilmajousituksella varustettua mallia, josta jäljempänä lisää.

7-portainen vaihteisto toimi pehmeästi, mutta se ei enää ole markkinoiden nykyaikaisin tai taloudellisin. Kilpailijoiden uudet 8-portaiset automaattivaihteistot tai 7-portaiset DSG-vaihteistot ovat parempia. Mercedes on kuitenkin hiljattain esitellyt uuden 9-portaisen 9G-vaihteiston, joka päivitetään S-sarjaan vuoden 2014 aikana eli todennäköisesti mallivuodesta 2015 alkaen.

Turvavarusteet ja varustelu

S-sarja on tunnettu ja saanut maineensa erityisesti varustelustaan ja ylellisyydestään. Se on ollut jo vuosikymmeniä teknologian näyttämö – malli, jossa kaikki teknologian edistysaskeleet esitellään ensimmäisenä, minkä jälkeen varusteet ilmestyvät vähitellen saataville edullisempiinkin autoihin. S-sarjassa esiteltiin ensimmäisenä mm. ESP-ajonvakautus, ABS-jarrut, pimeänäköassistentti, adaptiivinen vakionopeudensäädin yms. Uusimmassa W222-mallissa kaikki sisä- ja ulkovalot on toteutettu LED-valoin ja sisätiloissa vallitseekin loistokas loungemainen valaistus ja tunnelma. Sisävalojen värin voi vaihtaa.

Uuden mallin tärkeimpiä teknologisia uutuuksia ovat Magic Body Control -ilmajousitus sekä turvavöiden ilmatyynyt/airbagit. Magic Body Control -teknologian edut ilmenevät alla olevassa videossa ja esittelyssä:

http://www5.mercedes-benz.com/en/innovation/magic-body-control-s-class-suspension/

Magic Body Control osaa stereokameransa ansiosta ennakoida tiessä olevat töyssyt. Vaikka järjestelmä ei kaikkia tienpinnan virheitä saakaan poistettua, on järjestelmän teho kiistaton ja se varmasti tulee kehittymään entistäkin paremmaksi tulevaisuudessa. Takamatkustajien ilmatyynyt/airbagit puolestaan kasvattavat turvavyön pinta-alaa, jolloin rintakehään kohdistuva paine levittäytyy suuremmalla pinta-alalle vähentäen matkustajien rintakehän kuormitusta kolaritilanteessa.

Uudessa S-sarjassa uutuuksia ovat myös tuoksuilla raikastettu ilmanvaihto sekä ilman ionisointi (Air Balance), jonka avulla voit luoda autoon haluamasi tuoksuympäristön neljästä eri tuoksuvaihtoehdosta. Myös Burmesterin audiojärjestelmä on uusi lisävaruste ja kuuntelutestiemme perusteella 1.450 euron (autoveroton) lisähinta voi olla oikeutettu laadukkaasta äänentoistosta pitäville.

Kokonaisuudessaan uuden S-sarjan varustelu on jo perustasoltaan hulppea ja ylellinen, mutta vasta lisävarusteita valitsemalla autosta muodostuu se merkkipaalu, mistä S-sarja on saanut maineensa. Koeajoautossamme oli peräti yli 46.000 euron (autoveroton hinta) edestä lisävarusteita, joten lisävarusteisiin saa upotettua pitkän pennin. Omista suosikeistamme mainittakoon pimeänäköavustin (2.060 euroa), keyless go (1.920 euroa), ajodynaamiset monisäätöistuimet (2.240 euroa) sekä lämpömukavuuspaketti (670 euroa). Lämpömukavuuspaketin ansiosta myös keskikyynärnoja sekä ovien sivupaneelit ovat lämmitettyjä, mikä tuo ylellisyyttä kylmiin keleihin. Tämäkin ominaisuus on S-sarjan uutuus.

Sisätilat ja mukavuus



Mukavuus on S-sarjan valttikortti. Mikään koeajamamme auto ei yllä uuden S-sarjan tasolle. Kun kyseessä oli vieläpä pidennetty ns. lang-malli, niin takamatkustajilla oli jalkatilaa hulppeasti. Koeajetussa autossa oli myös takaistuinten mukavuuspaketti, jonka ansiosta takapenkit olivat sähköllä säädettävät ja niissä oli mm. hieronta-, lämmitys- ja tuuletustoiminnot. Tilat ovat sekä etu- että takamatkustajilla ensiluokkaiset ja modernit. Pehmeämmän jousituksen ansiosta ero edelliseen mallisukupolveen on selkeä ja mukavuus on entistäkin parempi.


Matkustamon melutaso oli nastarenkaillakin varsin alhainen, mutta tässä suhteessa emme havainneet enää selvää eroa aiempaan mallisukupolveen, jossa oli samanlaiset 19-tuumaiset nastarenkaat.

Yhteenveto

Uudesta S-sarjasta on vaikea löytää mitään kritisoitavaa. Löysää ohjaustuntumaa voisi moittia, mutta toisaalta se kuuluu tämän auton luonteeseen, sillä mikään rata-auto S-sarjan Mercedes ei ole huolimatta tämän mallin 450 hevosvoiman tehosta. Ratin muotoilu ei herättänyt positiivisia tuntemuksia toimituksessa ja uusi COMAND-järjestelemä voisi olla intuitiivisempi, mutta nämä ovat makuasioita. Selvää on, että uusi S-sarja on uusi merkkipaaluu, johon muiden merkkien luksusmalleja tullaan jälleen vertaamaan.

Koeajetun S500-mallin kokonaishinta oli lähes 250.000 euroa, josta autoveron osuus on lähes mielipuolinen 90.000 euroa lähestulkoon kaksinkertaistaen auton hinnan. Tämä ei ole kuitenkaan auton syytä, vaan syynä on Suomen kohtuuton ja järjetön autovero.

Mittaustuloksia:

Kiihtyvyys 0-100 km/h (2 matkustajaa, täysi tankki ja nastarenkaat): 6.2s
Testikulutus: 12.6 l/100km

Tekniset tiedot (valmistajan ilmoittamat):
Moottori: 4.663 cm3 V8
Teho: 335 kW / 450 hv @ 5250-5500 RPM
Vääntö: 700 Nm @ 1800-3500 RPM
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 4.8 s
Co2-päästöt: 199 g/km
Kulutus: 12.1 L/100Km (kaupunki), 6.4 L/100Km (maantie), 8.6 L/100Km (yhdistetty)

About Toimitus

Autohullut.fi toimitus
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code