Autohullut.fi testaa: 2014 Porsche Panamera S E-Hybrid

Tiivistelmä

+ Plug-in hybridi on tulevaisuuden teknologiaa, joka on saatavilla tänään
+ Moottori(t)

Nelivedon puute

Katso kuvagalleria ja lisää videoita alla.

Tämän auton koeajoa olemme odottaneet pitkään. Sähköautoja ja hybridejä on pyörinyt markkinoilla jo pidemmän aikaa, mutta täysin ongelmatonta yhdistelmää ei ole markkinoille tuotu. Sähköautoja vaivaa käyttösäteen lyhyys ja se, että asuttamattomille töpselittömille alueille on turha yrittää. Toisaalta taas tavallisten hybridien parin kilometrin akkuvara täyslatauksella on täysin riittämätön, eikä juurikaan muuta todellisia bensakoneen kulutuslukemia. Siksi plug-in hybridi urheiluautovalmistajalta kuulosti korviimme erittäin houkuttelevalta.

Moottorit ja suorituskyky

Porsche Panamera S E-Hybridissä on perusmoottorina Audi S4/S5:stä tuttu kompressoriahdettu 3.0-litrainen 333hv tehopakkaus, johon on yhdistetty 95 hv sähkömoottori. Yhdistelmä antaa mahtavat 416 hv ja 580 Nm, mikä kiidättää yli 2000 kg painavaa Porsche kiitettävällä voimalla eteenpäin. Tehoa tuntuu olevan riittävästi ripeäänkin ajoon ja sähkömoottorin välitön, voimakas vääntö antaa moottorille numeroita suuremman tehovaikutelman. Takarenkaat ovat halutessa irti tien pinnasta jatkuvasti. 8 -portainen automaattivaihteisto on erinomainen pari moottorille ja se vaihtaa nopeasti ja huomaamattomasti. Esimerkiksi Panamera S:ään verrattuna on sähköteknologian myötä tullut lähes 300kg painoa lisää (1,810 kg vs 2,095 kg) ja tiukoissa kaarteissa auton painon huomaa muihin Panameroihin verrattuna. Porschen insinöörit ovat kuitenkin tehneet hienoa työtä painon piilottamiseksi normaalitilanteissa. Panameran alusta on luokassaan niin hyvä, että lisäkiloista huolimatta auto on luokkansa huippu ja ohjaus on tarkka sekä tunnokas.



Panamera E-Hybrid on mitä mainioin gran turismo -auto ja se on suurissakin nopeauksissa (yli 250 km/h) erittäin vakaa ja hiljainen. Oli nopeutta 100 km/h tai 200 km/h voi musiikkia kuunnella ulkomelun olleesa vaimeaa. Samanaikaisesti yhtä sporttista ja mukavaa pitkänmatkan kilometrinielijää ei tällä hetkellä ole muilla valmistajilla.

Jos sähkö- ja bensiinimoottorin yhdistelmä on vaikuttava, pelkällä sähkömoottorilla 100 km/h lipuminen on jostain syystä vieläkin mielenkiintoisempi kokemus. Liikenteessä tuntuu kuin olisi Blade Runner tyyppisessä elokuvassa, jossa autoista lähtee vain hiljainen humina. Yllättäen auto on kuitenkin hyvinkin toimiva ajettaessa pelkästään sähkömoodissa. Ripeäksi sitä ei voi silloin kehua, mutta työmatkoihin suorituskyky on täysin riittävä ja tieto siitä, että kaikki 416 hevosvoimaa ovat yhden kaasupolkimen potkaisun päässä riittää. Auto herätti urheiluauton ulkonäköön sopimattomalla hiljaisuudellaan paljon kiinnostusta ohikulkijoissa, mutta on myönnettävä, että ajoittain hiljaisuus aiheutti sen, että osa auton edellä kävelleistä ei huomannut sitä ollenkaan. Tämä auto on yksinkertaisesti sanottuna COOL!

Käytännöllisyys, tilat ja mukavuus

Auton akkujen lataamiseen tarvitaan vain pistorasia, ei muuta. 80-litraisen bensatankin ollessa auton oikealla puolella, sen vasemmalla puolella on samannäköinen luukku latausta varten. Testasimme latausta ostoskeskuksen latauspisteellä ja herätimme paljon huomiota tavallisten sähköautojen joukossa. Tämä hybridi erottuu joukosta edukseen virtaviivaisella muotoilullaan ja suurilla 20-tuumaisilla Turbo II -vanteillaan. Tekstiviestillä aktivoitava Fortumin tarjoama latauspiste lukitsee johdon latauspäähän ja auto puolestaan lukitsee oman päänsä, jolloin johdon varastaminen on käytännössä mahdotonta. Lataaminen oli niin helppoa, että uskomme ihmisten tulevan käyttämään näitä hybridien yleistyessä, jolloin tämänhetkiset yksittäiset latauspisteet tulevat olemaan täysin riittämättömiä. Aikaisemmin sähköautohin tutustumattomasta oli yllättävää huomata, että lauantaiaamunakin kaksi neljästä pistorasiasta oli varattuna.

On vaikea kuvitella, että upea ja urheilullinen Panamera on kooltaan samaa luokkaa kuin S-sarjan Mercedes-Benz ja BMW:n 7-sarja. Panameraa verrataan useimmiten luokkaa pienempiin autoihin sen erinomaisen suorituskykyvyn ja ketterän alustansa ansiosta. Se on yli 5 metriä pitkä ja leveyttäkin löytyy kunnioitettavat 1.9 metriä. Auton pituus ja aerodynaaminen muotoilu (ilmanvastuskerroin 0.3) johtavat siihen, että B-pilari on hyvin takana ja takaikkuna on pieni. Kaistaa vaihdettaessa on aina pieni jännitys siitä, onko leveän auton kuolleessa kulmassa joku piilossa. Tilanne on erityisen huono, jos takana on lastenistuin. Peruutettaessa näkyvyys on lähes täysin peilien varassa. Onneksi teknologia pelastaa ja nämä päivittäiskäyttöä hankaloittavat asiat ratkevat helposti ruksaamalla kaistanvaihtoavustimen ja peruutuskameran lisävarustelistalta.

Sisusta on upea ja viimeistelyn laatu on erinomainen. Istuimet ovat erittäin mukavat pitkälläkin matkalla edessä ja takana. Toimitus voi suositella adaptiivisia sport-penkkejä, joiden tarjoama säätömahdollisuus on vertaansa vailla. Pidämme niitä todennäköisesti tämän hetken parhaimpina urheilupenkkeinä, koska ne yhdistävät mukavuuden ja urheilullisuuden täydellisesti. Sama mukavuus ulottuu takapenkille, koska säätömahdollisuudet lähentelevät etupenkin säätöjä monipuolisuudessaan. Etupenkkitilat ovat auton leveyden ja pituuden ansiosta mahtavat, mutta takapenkillä tilaa on vähintään yhtä paljon. Tässä autossa on yhtä mukavaa olla matkustaja kuin kuljettaja, vaikkakin itse valitsisimme mieluiten kuljettajan paikan.

Hybridissä on uniikki mittaristo, jonka neonvihreät värit yhdistettynä jarrusatuloiden vastaavaan väriin korostavat auton ympäristöystävällistä, mutta samalla urheilullista ilmettä.

Koeajoautomme Luxor Beige – siustus korostaa Panameran jo entuudestaan ylellistä sisustusta. Yleisilme on urheilullinen ja tyylikäs, mutta samalla käytännöllinen. Pitkä nappirivi korostaa Porschen filosofiaa, jossa monimutkaisten valikoiden sijaan kaikelle tärkeälle löytyy oma nappi. Vaalea kojelauta haittasi hieman näkyvyyttä sateella ja toimitus pitäisikin enemmän tummasta kojelaudan pääällisestä. Takakontin tilavuus voitaisiin myös hyödyntää paremmin, jos takakontin sisäkanteen lisättäisiin kattoon asti vedettävä verkko. Tämä antaisi mahdollisuuden tarvittaessa lastata tavaratilan kattoon asti. Erityisesti E-Hybridissä tämä kompensoisi n. 100 litran tavaratilan koon menetystä akkujen vuoksi perusversioon nähden (335 litraa vs 445 litraa).

Koeajoautomme BOSE-äänentoistojärjestelmä oli laadukas ja mielestämme riittävä, mutta toisaalta vaikka Burmester high-end äänentoisto maksaakin paljon, näin hiljaisessa matka-autossa ylimääräisen hinnan voi melkeinpä perustella, jos se missään autossa yleensä on perusteltua.

On hyvin todennäköistä, että sama plug-in hybridimoottori tulee myös ensi vuonna julkistettavaan Cayennen facelift-malliin, jolloin nelivetonsa ansiosta uskomme auton olevan todellinen hitti. Noin 30km työmatkoja ajava voi ajella lähes pelkästään sähkömoottorilla, jos kotona löytyy pistoke yölatausta varten. Suurimmassa osassa ostoskeskuksia on myös latauspisteitä ja käyttösäteen sähköllä saa siten pidennettyä entisestään. Sähköautot ovat tulevaisuutta, mutta niiden käyttö harva-asutuskeskuksissa on tällä hetkellä lähes mahdotonta. Plug-in hybridi on mielestämme paras yhdistelmä suorituskykyä ja taloudellisuutta mitä markkinoilla on. Dieselit ovat myös hyviä tässä, mutta S E-Hybridin tehokas bensiinimoottori vie voiton tämän hetken dieselmoottoreista suorituskyvyssä.

Voimmekin lämpimästi suositella Porsche Panamera S E-Hybridiä kaikille kaupungissa asuville, jotka ajavat lyhyehköä työmatkaa, saavat autonsa yhdistettyä pistorasiaan töissä tai kotona ja kaipaavat tilavaa taloudellista mutta tehokasta urheiluautoa, eivätkä tarvitse nelivetoa. Panamera E-Hybrid on lähes täydellinen yhdistelmä urheilullisuutta, luksusta ja ajonautintoa, mutta pienellä kulutuksella. Mitä autolta voi enää vaatia? Jos tätä on sähköautotulevaisuus, niin antaa tulla vain! Toki on selvää, että näin kehittynyt teknologia on kallista ja 132 248,72 euron lähtöhinta tulee rajoittamaan ostajakuntaa, mutta uskomme näin hyvin onnistuneen paketin silti kiinnostavan monia.

Mittaustulokset

Kiihtyvyys 0-100 km/h: 5.8 s (kostea tie, täysi tankki ja 2 matkustajaa)
Testikulutus: 7.8 l/100km

Tekniset tiedot

Bensiinimoottorin teho/vääntö: 245 kW (333 hv) @ 5,500 – 6,500 1/min / 440 Nm 3,000 – 5,250 1/min

E-moottorin teho/vääntö: 70 kW (95 hv) @ 2,200 – 2,600 1/min / 310 Nm @ < 1,700 1/min

Yhdistetty teho: 306 kW (416 hv) @ 5,500 1/min / 590 Nm @ 1,250 – 4,000 1/min

Kiihtyvyys: 0-100 km/h: 5.5 s

Huippunopeus: 270 km/h

Yhdistetty kulutus: 3.1 l/100 km

CO2-päästöt: 71 g/km

Paino: 2,095 kg

Kuvagalleria ja videoita










Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code