Autohullut.fi testaa: Mercedes-Benz CLA 200 BE A Edition 1

WP_20130421_001

Autohullut.fi toimituksella oli mahdollisuus tutustua uuteen Mercedes-Benz CLA 200 BE A BlueEfficiency Automatic Premium Business Edition 1 -malliin. CLA:n konsepti on ainutlaatuinen. Se on upeasti muotoiltu sedanin ja coupen hyvien ominaisuuksien yhdistelmä. Se on kompakti coupe sedanin neljällä ovella ja viidellä istumapaikalla. Odotukset olivat korkealla ja miellyttävää oli huomata, että auto oli odotusten kaltainen. Tämä auto ei jätä ketään kylmäksi.

Ulkonäkö

Ulkoa katsottuna CLA on kertakaikkiaan upea. On sama mistä kulmasta autoa katsoo, se ihastuttaa. Luonnossa valokuvien banaanimainen kaarevuus ei ole havaittavissa ja on uskomaton ajatus, että auto on Volkswagenin XL-1:ä lukuunottamatta maailman aerodynaamisin auto ilmanvastuskertoimella 0.23 (CLA 180 BE:ssä 0.22, Toyota Prius 0.25). Kuvissa näkyvä AMG paketilla varustettu yksilö valkoisena ja mustilla vanteilla on toimituksen ehdoton suosikki. Auto ei missään tapauksessa näytä kompaktilta pikkuautolta, mikä se periaatteessa on ja valkoinen väri tekee autosta vielä isomman näköisen. CLA:ssa on paljon sitä samaa, mikä teki edellisen korimallin CLS:stä niin suositun. Koeajamamme 200 BE oli vuorenharmaa, eikä AMG-paketti tullut samalla tavalla esiin, kuin kuviemme valkoisessa yksilössä. Pysäköintipaikan rivistössä tulee enemmänkin tunne C-sarjan kokoisesta autosta, kuin A-sarjasta. On vaikea kuvitella miten ulkonäköä saisi paremmaksi.

WP_20130421_005

Sisätilat

CLA oli toimituksen mielestä odotetettua isompi. Lapsiperheen ainoaksi autoksi koko ei riitä, mutta 5 henkinen perhe voi sillä kuitenkin lähteä esim. lyhyelle mökkireisulle hyvin. Jääkiekkokassi mahtuu kontiin, kaksi tekisi jo tiukkaa ja toinen kassi on laitettava sisälle. Neljä aikuista mahtuu autoon hyvin, mutta pitkä matka ei olisi miellyttävä ja viides aikuinen kannattaa ottaa mukaan vain lyhyillä matkoilla. Takakontin muoto on leveä ja syvä, mutta korkeutta on CLS:n tyyppisesti vähän. Kuljettajan näkyvyys oli matalassa ja muotoillussa autossa yllättävän hyvä ajettaessa, mutta pysäköitäessä tulee hienosti muotoiltu perä vastaan ja toimitus oli iloinen, että autossa oli peruutuskamera. Ohjaamon napit ja ulkonäkö ovat modernin tyylikkäitä ja jo A-sarjasta tuttuja. Ne sopivat CLA:n urheilulliseen yleisilmeeseen. Ohjauspaneelin keskellä oleva näyttö on sinänsä hieno, mutta se näyttää jälkiasenteiselta. Matalan kattokaaren ansiosta syntyy vaikutelma erittäin urheilullisesta autosta, panoraamalasikattoluukkun lisätessä tilan tuntua entisestään. Keltainen tikkaus muuten mustassa kojelaudassa on upea, mutta aurinkoisella ajokelillä sen heijastus tuulilasiin häiritsi aurinkolaseista huolimatta.

Ajettavuus ja moottori

Testiautomme pitkäaikaiskulutus oli 8.8 l/100 km, eikä lukema juuri muuttunut kaupunki- ja maantieajoa sisältäneen koeajon aikana. Moottori antaa äänellisesti tuntemuksen tehosta, mutta toimitus olisi kaivannut hiukan lisätehoa sopien auton ärhäkkään ulkomuotoon. 1.6-litraisen moottorin suorituskyky oli oikeastaa ainoa pettymys autossa, ratissa olevan vaihteenvaihtimen lisäksi. Amerikkalaiseen makuun tehty valitsin olisi keskikonsolissa paljon tyylikkäämpi ja urheilullisempi, vaikka sen toiminnassa ei sinänsä ole mitään vikaa. Vaihteisto on ripeä ja ratissa olevat vaihtimet loogiset, hyväntuntuiset ja hienot, mutta tällä moottorilla varustetussa autossa täysin turhat. Tulevassa CLA 45 AMG:ssä tulee olemaan erinomainen ohjaustuntuma, rattituntuma ja rattivaihteet. Sen verran vakuuttava oli jo ajamamme perusversio.

Auto kääntyy hyvin ja siihen on saatu BMW:mäinen tarkka ohjaustuntuma. Esimerkiksi W211 E-sarjan laivamaiseen ohjaustunteeseen ei ole mitään yhtäläisyyksiä. Mercedes on lähtenyt tässä autossa aivan uudelle linjalle. Alusta on jämäkkä, mutta töyssyissäkin yllättävän mukava. CLA 200:n moottoriteho ei riittänyt saamaan alustan ominaisuuksia äärirajoilla esiin, mutta kokonaisvaikutelma on urheillullinen, miellyttävä ja turvallinen. Autoa ajaessa tulee tunne, että on ainakin yhtä luokkaa kalliimassa autossa. Start-stop -automatiikka toimi huomaamattomasti ja toimituksen yllätti erityisesti se, kuinka hiljainen koeajoauto oli jopa 100 km/h maantienopeuksissa. Myös erinomainen jarruteho ja- vaste yllättivät. Tätä autoa on hauska ajaa, sekä tiukoissa mutkissa että maantiellä. Toimitus uskoo tästä autosta tulevan suuri menestys. Mercedes osoittaa meille CLA:lla, että kompakti coupekin voi olla näyttävä ja urheilullinen menettämättä juuri käytännöllisyyttään. Tulisipa CLA 45 AMG nopeasti.

WP_20130421_009

Tekniset tiedot:

Moottori ja suorituskyky
Sylinteriluku ja -järjestys
R4
Iskutilavuus (cm3)
1595
Teho (kW [hv] kierrosluvulla 1/min)
115/5300 (115/5300)
Vääntö (Nm kierrosluvulla 1/min)
250/1250–4000 (250/1250–4000)
Puristussuhde
10.3 : 1 (10.3 : 1)
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s)
8.6 (8.5)
Huippunopeus (km/h)
230 (230)
ECO-start-stop-toiminto
On
Päästöluokka
Euro 6
Vetotapa
Etuveto
Vaihteisto
6-portainen käsivaihteisto(7G-DCT automaattivaihteisto)

 

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

9 − seven =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.