Autohullut.fi testaa: Tesla Model S 85 kWh

Suomi on autoilussa tunnetusti Euroopan peränpitäjiä kohtuuttoman ankaran hankintaan liittyvän autoveron vuoksi, mutta myös ajoneuvoveromme, käyttövoimamaksumme ja polttoaineveromme lisäävät autoilijan tuskaa Euroopan korkeimmalle tasolle. Onneksi testissämme ollut puhdas sähköauto Tesla Model S 85 kWh on veroprosentin perusteella yksi lievimmin verotettuja autoja autokohtaisen nollatason Co2-päästöjen vuoksi, joiden ansiosta se on esim. Norjassa noussut myydyimpien autojen kärkeen. Testimme perusteella voimme ennustaa Teslalle valoisaa tulevaisuutta myös Suomessa, vaikka kyseessä on toki kallis luksusauto.

Ulkonäkö, tilat ja varusteet

Teslan muotoilu ei ole radikaalimmasta päästä, vaan sitä voi kuvailla lähinnä urheilulliseksi ja modernin tyylikkääksi. Tesla keräsi poikkeuksetta positiivisia kommentteja ulkonäöstään. Yksi erikoisuuksista on sisäänvetäytyvät ovien avauskahvat, jotka ovat tyylikäs, mutta myös turvallisuutta lisäävä tekijä. Tässä autossa ei ole kromattuja pakoputkia, sillä niitä ei nyt tarvita lainkaan. Tämä auto huokuu ympäristöystävällistä tehoa.

Sisätilat ovat käytännölliset ja tyylikkäät, mutta myös hieman pelkistetyt. Koeajossamme ollut auto ei ollut varustettu lisävarusteisella täysnahkasisustuksella, vaan se oli perustasoa (Textile). Autossa oli kuitenkin mm. pysäköintitutkat edessä ja takana, avaimeton käynnistys osana teknologiapakettia, talvipaketti ja LED-valaistus. Koristelistat olivat mustaa pianolakkaa. Sisusta on toimiva ja kaiken keskipisteenä toimii 17″ korkearesoluutioinen full hd näyttö, josta ohjataan ja säädetään kaikkia auton toimintoja, myös puhallinlaitetta, navigointi- ja multimediajärjestelmää kuin asetuksiakin. Auton kohokohtana on upea ja helppokäyttöinen Google-pohjainen navigointi sekä HD-resoluution peruutuskamera, jonka erottelukyky lyö laidalta kaikkien muiden automerkkien kamerat. Tarkkaa ja poikkeuksellisen suurikokoista kosketusnäyttöä on ilo käyttää ja sen käyttö on ainakin iPadin käyttäjille selkeää sen jälkeen kun järjestelmään on hetken tutustunut. Plussana on sisäänrakennettu nettiselain, joka on käyttökelpoinen, mutta hieman hidas ja toiminnoiltaan rajoitettu, sillä esim. HTML5, Java- tai Flash-tukea ei ole. Myös auton kojelaudassa kuljettajalla on käytettävissään korkean resoluution näyttö, johon saa esim. sähkönkulutustilastoja, navigaatioikkunan yms. toimintoja näkyville.

Valitettavasti 360-asteen top view -tyyppistä pysäköintikamerapakettia ei Teslaan ole vielä saatavilla. Muutoin upeiden teknisten ominaisuuksien ja kehittyneen tekniikan keskellä on harmillista, että Teslasta puuttuvat myös monet muut uusimmat tekniset lisävarusteet kuten esim. HUD-näyttö, pimeänäkö-/infrapunakamera, kaistanvaihtoavustin, kuolleen kulman vahti ja adaptiivinen vakionopeudensäädin törmäysvaroittimella. Tesla on kuitenkin juuri 10.10.2014 julkistanut ns. Autopilot-toiminnot, joissa on ainakin kaistanvaihtoavustimet sekä adaptiivinen vakionopeudensäädin, mutta Tesla on vienyt tätä toiminnallisuutta pidemmälle pyrkien osittain autonomiseen moottoritieajoon ilman kuljettajan avustusta. Täysin autonomista itseohjausta Tesla ei siis vielä lähitulevaisuudessa lupaa, mutta myös Autopilot-toiminto tulee varmasti olemaan erittäin mielenkiintoinen, vaikkakin suhtaudumme hieman epäillen sen toimivuuteen Suomen talvisilla lumen peittämillä teillä.

 

 

Tesla Model S on tilava ja erityisesti säilytystilat suorastaan farmariautomaisen mittavat. Edessä ei ole moottoria tilaa viemässä, joten auton etuosassa on erillinen lisätavaratila, jonne mahtuvat esim. ruokaostokset ja takana on vielä erittäin tilava normaali takaluukku. Koska auto on hatchback-mallinen, mahtuu takana olevaan tavaratilaan korkeampiakin tavaroita. Myös takapenkit saa kallistettua litteäksi. Teslaan saisi jopa 2 lasten lisäistuinta tavaratilaan, jolloin autoon mahtuisi 7 henkilöä, mutta Suomessa auto on hyväksytty vain viidelle.

Melko pelkistetyt penkit sopivat Teslan futuristisiin sisätiloihin, mutta olisimme kaivanneet paremmilla säädöillä ja tuella varustettuja istuimia. Esimerkiksi Audin ja Mercedeksen mukavuusistuimia tuli ikävä ja voikin olla, että Teslan istuinten ohuehko pehmustus voisi käydä epämukavaksi pitkällä matkalla. Tesla onkin juuri julkaissut nelivetomallit, joiden yhteyteen on tilattavissa uuden sukupolven istuimet, jotka ainakin kuvasta päätellen vaikuttavat selvästi paremmilta. Tulevaisuuden kehitysideoiksi ehdotamme mukavuusistuimia esim. hieronta- ja ilmastointitoiminnoilla, sillä tämän hintaluokan kilpailijoiden autoissa sellaiset saa ainakin lisävarusteena.

 

Ajettavuus ja suorituskyky

Teslan Model S:n paras ominaisuus on moottori ja sen suorituskyky. Auton ”käynnistäminen” ja liikkeellelähtö ovat jotakin aivan ennenkokematonta, sillä varsinaista käynnistysnappia ei ole lainkaan. Auto ”käynnistyy” laittamalla D-vaihteen päälle, jolloin auto lähtee liikkeelle aavemaisen äänettömästi! Äänetön liikkeellelähtö nostatti joka kerta hymyn huulille ja ihmetytti kaikkia kyydissä olleita. Automaattivaihteisia autoja matkivan ”ryöminnän” saa asetuksista päälle tai pois. Koeajamamme Tesla on takavetoinen, mutta ensimmäiset nelivetomallit saapuvat markkinoille vuodenvaihteen 2014/2015 jälkeen.

Tesla on myös siitä erikoinen, ettei siinä ole vaihteita, vaan auto kiihtyy täysin portaattomasti ja viiveettä ilman vaihteenvaihtoja. Teslan toinen ainutlaatuinen piirre äänettömyyden lisäksi on sen välitön kaasuvaste. Unohda turboviiveet, kapeat vääntöalueet ja muut perinteisen moottoritekniikan haittapuolet – Tesla kiihtyy kuin ohjus ja kiihtyvyys on täysin välitöntä ja viivytyksetöntä. Sitä ei voi sanoin kuvailla. Lähinnä kiihtyvyys muistuttaa vuoristoratavaunua. Täysi vääntö on käytettävissä heti 0-kierroksista saakka. Teslan ajaminen ei positiivisella tavalla muistuta minkään muun auton ajamista juuri sähkömoottorin välittömän tehon ja suoran kaasuvasteen vuoksi. Kiihtyvyys (erityisesti ohituskiihtyvyys) tuntuu mittaustuloksiakin ripeämmältä, sillä kaasupolkimen painamisen jälkeen ei tarvitse odottaa vaihteen vaihtumista, kierrosten nousemista yms., vaan auto syöksähtää välittömästi eteenpäin. Tunne on koukuttava ja sitä haluaa lisää!

Vaikka koeajettu malli ei ollut tehokkain malli – tehokkain tulee olemaan juuri julkaistu nelivetoinen peräti 700-hevosvoimainen (515 kW) P85D, joka kiihtyy 0-100:aan 3,4 sekunnissa – niin juuri viiveettömän kiihtyvyyden vuoksi edes S60 (6,2s 0-100 km/h) perusmallilla ei varmasti jää muun liikenteen jalkoihin. Koeajamallemme S85-keskimallille luvataan 5,6s 0-100 km/h ja mittaustuloksemme vahvistivat lukeman.

Koeajoautossamme oli myös säädettävä ilmajousitus, joka tuo autoon sen hintaan sopivaa ylellisyyttä. Alusta on mukava, mutta tarvittaessa säädettävissä myös urheilulliseksi. Ajotuntuma oli 19″ renkailla hyvä, mutta Suomen karkeiden tienpintojen vuoksi ja koska moottoriääniä ei ole peittämässä muita ääniä, sisälle kantautuu suuremmissa nopeuksissa selvää rengasmelua, joka on kuultavissa koeajovideossamme. Koeajoautomme vasemmalla takaistuimella istuttaessa kuului myös selvää tuulensuhinaa turvavyön kiinnittimen kohdalta, mitä ääntä ei muissa paikoissa istuttaessa kuulunut. Auton ohjaustuntuman jäykkyys on säädettävissä, mutta keskitason säätö tuntui luonnollisimmalta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Yhteenveto

Tesla Model S on tällä hetkellä ainutlaatuinen yhdistelmä sähköautoa, tehoa ja käytännöllisyyttä. Vaikka hankintahinta on korkea, niin auto on järkevä valinta sen pienten käyttökulujen ja autoveron vuoksi. Sähkökulut ovat arviolta 1,5-2 euroa/100 km luokkaa, mutta myös huoltokulut ovat käyttäjien kertoman mukaan alhaiset. Autolla pääsee kesäkeleillä täydellä latauksella jopa yli 400 km, joten myös käyttösäde on jo erittäin käyttökelpoista luokkaa ja tilanne tulee paranemaan Supercharger-latausasemien myötä. Yksikään kilpaileva sähköauto ei pääse lähellekään Teslan käyttösädettä. Valitettavasti tällä hetkellä Suomessa ei kuitenkaan ole vielä Teslan omaa huoltoa, eikä Supercharger-superlatausasemia, joissa auton lataaminen on ilmaista ja erittäin nopeaa. Teslan antamien tietojen mukaan sekä huollon että ensimmäisen Supercharger-aseman pitäisi kuitenkin aueta Suomeen jo vuonna 2015. Tämä kartta osoittaa myös todennäköiset ensimmäiset sijainnit latausasemille:

Tesla ei ole täydellinen auto, mutta se paranee ja kehittyy koko ajan ja sen ainutlaatuiset piirteet ylittävät pienet miinukset. Tesla poikkeaakin muista automerkeistä siinä, että mallivuosia ei ole, vaan auto paranee ja saa jatkuvasti uusia ominaisuuksia ja jopa langattomasti ohjelmistopäivitysten kautta. Huono puoli Teslan ainutlaatuisuudessa on se, että sen ajamisen jälkeen ei mikään ”tavallinen” auto tunnu enää oikein miltään. Tavallista polttomoottoriautoa ajaessa tehokaskin moottori alkaa tuntua hitaalta ärsyttävien vaihteisto- yms. viiveiden vuoksi. Lisäksi sen jälkeen, kun tottuu Teslan äänettömyyteen, tuntuvat kaikki muut autot meluisilta ja saastuttavilta sekä vanhanaikaisilta. Teslan ideana eivät ole murisevat V8 pakoäänet, vaikka pidämme niistäkin. Tesla Model S on todellakin tulevaisuuden auto jo tänään ja se on pitkästä aikaa mullistava massasta erottuva uutuus, jolle ei ole tällä hetkellä kilpailijaa tai hyvää vaihtoehtoa.

Tämä on tulevaisuutta ja pidämme siitä!

Kokonaisarvosana: 9,5/10

Pidimme erityisesti:
+ Hiljaisuus
+ Välitön teho, kaasun välittömyys
+ Ajotuntuma
+ Taloudellisuus
+ Nelivetomallit

+ Tulevaisuus on tässä

Kehittämisen varaa:
– Vajavainen valikoima moderneja turvallisuus-, mukavuus- ja lisävarusteita: esim. 360 kamerat, HUD ja mukavuusistuimet olisivat plussaa
– Niskatuet eivät ole säädettävissä
– Hinta

Mittaustuloksia:
0-100 km/h: 5.6 s (Yksi yritys, 19” kesärenkaat, 90% lataus sekä kuljettaja + 1 matkustaja)

About Toimitus

Autohullut.fi toimitus
Tagged , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code