Uusi 2015 Volvo XC90

xc90r1

xc90r2

Yllä olevissa kuvissa näkyy uusi R-design -ulkonäkö.

Päivitys 26.8.2014:
Autoblog.nl on vuotanut Volvo XC90 virallisia kuvia. Lisäpäivitys: Volvo julkisti auton virallisesti. Auton tuotanto alkanee alkuvuodesta. Toisessa videossa esitellään kolaritestikuvia ja värejä laajemmin. Ensimmäinen tuotantosarja tulee olemaan 1,927 kappaletta First Edition T6-malleja (Suomessa D5), jotka juhlistavat Volvon syntyä 87 vuotta sitten. Autot tulevat myyntiin 3. päivä syyskuuta kello 17.00 Suomen aikaa osoitteessa www.volvocars.com.

Täysin uusi XC90 First Edition -hinta Suomessa (D5 AWD): arviolta n. 116.000 euroa
Täysin uusi XC90, alkaen hinta Suomessa (D5 AWD): arviolta n. 83.000 euroa


Päivitys 23.7.2014:
Volvo julkisti videolla elokuussa esiteltävän XC90-mallin turvajärjetelmiä, sekä lisätietoa:

● Ensimmäisenä maailmassa: automaattijarrutustoiminto vastaan tulevan auton eteen käännyttäessä
● Ensimmäisenä maailmassa: maantieltä ulosajoissa suojaava ratkaisu
● Markkinoiden edistyksellisin vakioturvallisuuspaketti
● Seuraa automaattisesti hitaassa jonossa edessä liikkuvaa autoa
● Viisi kertaa enemmän erittäin vahvaa booriterästä kuin ensimmäisen sukupolven XC90-mallissa

Volvo Carsin täysin uusi XC90 – joka paljastetaan elokuussa – tarjoaa autoteollisuuden perusteellisimman ja teknisesti hienostuneimman vakioturvallisuuspaketin. Uudet tekniikat vievät yhtiön merkittävän askeleen lähemmäksi tavoitetta, jonka mukaan kukaan ei menehdy tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvossa vuoteen 2020 mennessä.

Nelivetoisen, seitsenpaikkaisen premium-SUVin vakioturvallisuuspaketti sisältää kaksi uutta turvallisuusinnovaatiota: ulosajosuojatekniikan ja risteyksissä toimivan automaattijarrutustoiminnon. Nämä ratkaisut muodostavat osan monipuolisesta turvallisuuskokonaisuudesta, joka tekee täysin uudesta XC90:stä yhden kaikkien aikojen turvallisimmista autoista.

– Lähtökohtamme turvallisuuden suhteen on sama kuin 87 vuotta sitten: tosielämän tilanteet, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens.

– Tutkimme dataa. Laskemme numeroita. Teemme innovaatioita. Lopputulos on yksi historian turvallisimmista autoista.

Ensimmäinen innovaatio: ulosajosuoja

Maantieltä ulosajo on yleinen onnettomuustyyppi, joka voi aiheutua monista eri syistä, kuten kuljettajan väsymyksestä, keskittymiskyvyn häiriintymisestä tai huonosta säästä. Esimerkiksi Yhdysvalloissa puolet liikennekuolemista aiheutuu ulosajo-onnettomuuksista, kun Ruotsissa taas yhden auton onnettomuudet kattavat kolmanneksen kaikista kuolemaan tai vakavaan loukkaantumiseen johtaneista henkilöauto-onnettomuuksista.

2015-volvo-xc901

Volvo on erittäin huolestunut näistä tilastoista. Vaikka autojen kyvyille hallita ulosajo-onnettomuuksia ei ole tällä hetkellä virallisia säädöksiä tai mittauksia, yhtiö on päättänyt kehittää tekniikan, joka suojaa autossa olijoita, jos tällainen tilanne syntyy.

– Turvallisuuteen sitoutuminen ei tarkoita vain testien läpäisyä tai arvosanojen saamista. Kyse on onnettomuuksien ja loukkaantumisten syiden selvittämisestä ja niitä estävien tekniikoiden kehittämisestä. Me johdamme, ja muut tulevat perässä, toteaa Volvon turvallisuuskeskuksen tekninen asiantuntija Lotta Jakobsson.

Volvo kehitti näitä tilanteita varten nk. turvallisen sijoitustekniikan. Sen avulla täysin uusi XC90 tunnistaa uhkaavan ulosajotilanteen tapahtumat ja kiristää etuturvavöitä, jotta autossa olijat pysyvät paikoillaan. Vöitä kiristetään niin kauan, kun auto on liikkeessä.

Selkärankavammojen torjumiseksi istuimen ja istuinrungon väliset energiaa sitovat toiminnot pehmentävät pystyvoimia, jotka syntyvät, kun auto ajautuu rajusti maastoon. Ratkaisu pystyy vähentämään voimia jopa kolmanneksen. Tämä auttaa estämään vakavia selkärankavammoja, jotka ovat usein syntyviä seurauksia tällaisissa tilanteissa.

XC90 sisältää myös tekniikoita, jotka auttavat kuljettajaa välttämään tieltä ulosajoja:

Kaista-apu käyttää ylimääräistä ohjauspyörän vastetta, jos auto on poistumassa kaistalta tahattomasti. Vakiona oleva Driver Alert Control -hälytys puolestaan havaitsee kuljettajan väsymyksen tai keskittymisen herpaantumisen ja varoittaa siitä. Järjestelmässä on jopa lepopaikan opastustoiminto, joka neuvoo kuljettajan lähimmälle lepopaikalle.

2015-volvo-xc90

Toinen innovaatio: automaattijarrutus risteyksissä

XC90 on maailman ensimmäinen auto, joka käyttää automaattijarrutustekniikkaa, jos kuljettaja kääntää vastaan tulevan auton eteen. Tämä on yleinen tilanne vilkkaissa kaupunkiristeyksissä sekä valtateillä, joilla nopeudet ovat suuremmat. Täysin uusi Volvo XC90 tunnistaa mahdollisen vaaratilanteen ja jarruttaa automaattisesti välttääkseen onnettomuuden tai vähentääkseen törmäyksen seurauksia.

– Nämä kaksi innovaatiota ovat esimerkkejä siitä, kuinka uudet tekniikat vastaavat tosielämän liikenneonnettomuuksiin. Tämä strategia vie meitä lähemmäksi kohti tavoitettamme, jonka mukaan vuonna 2020 kukaan ei enää menehdy tai loukkaannu vakavasti uudessa Volvossa, Lotta Jakobsson sanoo.

Laaja valikoima turvallisuusominaisuuksia

Täysin uuteen XC90-malliin on saatavilla laaja valikoima myös muita turvallisuusratkaisuja:

Törmäyssuoja peräänajotilanteessa

Tutkat havaitsevat, jos peräänajon vaara on välitön, ja turvavöitä kiristetään etukäteen, jotta ne pitävät autossa olijat hyvässä asennossa. Valot alkavat vilkkua varoittaakseen takana tulevaa kuljettajaa, ja jarrut aktivoituvat.

Yhdessä Volvon uuden istuinmuotoilun kanssa, joka integroi uuden sukupolven mullistavan WHIPS-suojajärjestelmän, tämä uusi suojatoiminto auttaa vähentämään niskan retkahdusvammoja.

Mullistava kallistuksenesto ja -suoja

Täysin uudessa XC90-mallissa on vakiona uusin RSC-kallistuksenestojärjestelmä. Järjestelmä käyttää kehittyneitä antureita ja laskee auton kaatumisriskin. Jos riski arvioidaan suureksi, moottorin vääntöä rajoitetaan ja yhtä tai useampaa pyörää jarrutetaan kallistuksen torjumiseksi.

Jos kaatumista ei voi estää, IC-turvaverhot aktivoituvat. Ne kattavat kaikki kolme istuinriviä pidemmän aikaa ja auttavat torjumaan päävammoja.

Jokaisella seitsemällä paikalla on pyrotekniset turvavöiden esikiristimet, jotka aktivoituvat kaatumistilanteessa.

City Safety

City Safety on kattotermi Volvon kaikille automaattijarrutustoiminnoille – jotka ovat vakiona täysin uudessa XC90:ssä.

Uuden törmäyksenestojärjestelmän tarkoituksena on auttaa kuljettajaa, jos vaarana on yhteentörmäys toisen auton, jalankulkijan tai pyöräilijän kanssa. Tekniikka käyttää intuitiivista varoitusstrategiaa ja jarrutukijärjestelmää. Jos törmäys on lähes väistämätön, järjestelmä jarruttaa automaattisesti, jos kuljettaja ei reagoi vallitsevaan uhkatilanteeseen.

– City Safety on yksi edistyneimmistä vakiona saatavista törmäyksenestotekniikoista nykyaikaisissa autoissa. Se käsittää nyt muut ajoneuvot, pyöräilijät ja jalankulkijat auton edessä, päivin ja öin. Pystymme kattamaan vuorokauden kaikki ajat älykkäämmällä ja nopeammalla kameralla, Lotta Jakobsson kertoo.

Laajennettu liikennemerkkien tunnistus

XC90 on markkinoiden ensimmäinen auto, jossa on vakiona liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä. Sitä on kehitetty edelleen, ja se näyttää nyt laajemman valikoiman liikennemerkkejä digitaalinäytössä kuljettajan edessä.

Paljastaa kuolleet kulmat

Kuollutta kulmaa tarkkaileva BLIS-järjestelmä kertoo, jos kuolleissa kulmissa on toisia ajoneuvoja. Se varoittaa kuljettajaa myös takaa nopeasti lähestyvistä ajoneuvoista.

2015-volvo-xc903

Jonoaputoiminto

Jonoaputoiminto mahdollistaa turvallisen ja mukavan ajamisen seuraamalla edessä kulkevaa ajoneuvoa hitaasti etenevissä jonoissa. Kiihdytystä, jarrutusta ja ohjaamista säädetään automaattisesti.

– Huomion herpaantuminen ja tarkkaavaisuuden puute ovat yleisimpiä onnettomuuksien syitä nykypäivään liikenteessä. Mukautuva vakionopeudensäädin yhdessä jonoaputoiminnon kanssa tekee ajamisesta turvallisempaa ja rennompaa monotonisessa liikenteessä. Se säätelee nopeuden lisäksi myös ohjausta, Lotta Jakobsson kertoo.

Vahvempi joka osa-alueella

Jotta autossa olijat pysyisivät turvassa kolaritilanteessa, täysin uudesta XC90:stä on kirjaimellisesti tehty entistä vahvempi ajoneuvo. Tämä on saavutettu käyttämällä laajemmin kuumamuovattua booriterästä, joka on vahvinta autoteollisuuden käyttämää terästä.

Kuljettajan ja matkustajien ympärillä oleva turvakehikko on valmistettu kuumamuovatusta booriteräksestä, ja se on suunniteltu tarjoamaan parasta mahdollista suojaa kaikissa onnettomuustyypeissä. Kuumamuovattu teräs käsittää noin 40 prosenttia korin kokonaispainosta.

– Tämä on noin viisi kertaa enemmän kuin ensimmäisen sukupolven XC90-mallissa. Meidän tietojemme mukaan näin laaja-alainen erittäin vahvan teräksen käyttö on ainutlaatuista kilpailijoihimme verrattuna, Lotta Jakobsson toteaa.
● Automaattinen ruutuun pysäköinti ja taskupysäköinti
● Kuljettaja saa lintuperspektiivin auton yläpuolelta

Nykyaikaisen auton ostajan vaatimusten ympärille suunniteltu täysin uusi Volvo XC90 sisältää joukon innovatiivisia ominaisuuksia, jotka tekevät hankalista pysäköintitilanteista ja ahtaissa paikoissa kääntymisestä helppoa.

IntelliSafe-tukitekniikat sisältävät laajennetun pysäköintiavustimen, joka tarjoaa nyt myös automaattisen peruutustoiminnon pysäköintiruutuun sekä taskupysäköintitoiminnon. XC90 voi näyttää myös digitaalisesti luodun lintuperspektiivin auton ympärillä olevasta alueesta suurella keskinäytöllä.

– Useat tutkimusinstituuttien tutkimukset osoittavat, että kaksi kolmasosaa haastatelluista autoilijoista tuntee olonsa epämukavaksi ahtaissa pysäköintitilanteissa. Ominaisuudet, kuten laajennettu pysäköintiavustin ja lintuperspektiivi, muuttavat nämä potentiaalisesti stressaavat tilanteet mukavaksi, tarkaksi ja turvalliseksi tapahtumaksi, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens.

Edelleen kehitetty pysäköintiavustin helpottaa sekä taskupysäköintiä että pysäköintiruutuun peruuttamista. Se käyttää ohjauspyörää automaattisesti, kun kuljettaja käsittelee vaihteistoa ja säätää auton nopeutta.

Ultraäänianturit tunnistavat pysäköintipaikan

Pysäköintitoiminnot perustuvat kahdentoista ultraäänianturin tiedoille. Kun kuljettaja kytkee pysäköintiavustimen taskupysäköintitilanteessa, anturit alkavat tutkia auton sivuilla olevaa aluetta tyhjien pysäköintipaikkojen varalta. Kun järjestelmä havaitsee pysäköintipaikan, joka on pituudeltaan vähintään 1,2 kertaa auton pituinen, kuljettajalle ilmoitetaan siitä äänimerkillä ja viestillä mittaristossa. Pysäköintiruutua etsittäessä ruudun on oltavan auton ja yhden lisämetrin levyinen.

Näyttö opastaa sitten kuljettajaa vaihe vaiheelta tekstien ja animaatioiden avulla, kunnes auto on pysäköity.

Lintuperspektiivi auton yläpuolelta

Täysin uusi XC90 sisältää myös 360° näkymän, joka tarjoaa kuljettajalle lintuperspektiivin ympäröivästä alueesta. Tämä näkymä perustuu neljään kätkettyyn kameraan, joista yksi on integroitu eteen, yksi kumpaankin sivupeiliin ja yksi takarekisterikilven ylle.

360° näkymä tarjoaa kuljettajalle myös mukavan tavan nähdä ympäröivän alueen eri vyöhykkeitä, kuten etu-, taka- ja sivunäkymän.

– 360° näkymä on erinomaisen käytännöllinen tilanteissa, joissa kuljettajan suora näkyvyys on rajallinen, kuten poistuttaessa ahtaalta väylältä, jonka sivuilla on esteitä, tai peruutettaessa perävaunua tai matkailuvaunua kohti. Se tarjoaa myös hyvää tukea pysäköinnin aikana esimerkiksi silloin, kun haluat varmistaa, että auton kaikki osat ovat pysäköintiruudun viivojen sisällä, Peter Mertens sanoo.

Risteävän liikenteen varoitin

Täysin uuden XC90-mallin loistaviin IntelliSafe-ratkaisuihin kuuluu myös risteävän liikenteen varoitin, joka varmistaa kuljettajan selän peruutettaessa ulos pysäköintiruudusta. Se varoittaa lähestyvästä liikenteestä 30 metrin säteellä kummallakin puolella ja antaa tarvittaessa äänimerkin ja varoituksen keskinäytöllä.

Päivitys 8.7.2014:
Volvo julkisti lisätietoa tulevasta mallista:
• Neliveto, seitsemän istuinpaikkaa ja erittäin vähäiset päästöt (noin 60 g/km)
• Jopa 400 hv tehoa ja 640 Nm vääntöä
• Uusi Volvon kehittämä Twin Engine -tekniikka

Täysin uuden XC90-malliston kärkinimi on Twin Engine -versio, joka kantaa tunnusta T8. Kyseessä on sähköauton, hybridiajoneuvon ja huipputehokkaan auton yhdistelmä. Tavallinen ajaminen tapahtuu oletushybriditilassa. Se käyttää kaksilitraista nelisylinteristä ahdettua Drive E-bensiinimoottoria, joka pyörittää etupyöriä, ja 80 hevosvoiman (60 kW) sähkömoottoria, joka pyörittää takapyöriä. Mekaaninen ahdin huolehtii ala-alueen tehosta ja väännöstä ja antaa moottorille suuren, vapaasti hengittävän voimanlähteen tuntuman. Turboahdin puuttuu peliin ilmavirtauksen kasvaessa. Takapyörien sähkömoottori tarjoaa välitöntä vääntöä.

Napin painalluksella kuljettaja voi kaupungissa vaihtaa hiljaiseen ja päästöttömään sähkötilaan, jonka toimintasäde on noin 40 kilometriä. Volvo XC90 -mallisto sisältää myös D5-kaksoisturbodieselmoottorin (225 hv, 470 Nm, luokkansa matalin kulutus noin 6 l/100 km) ja D4-turbodieselin (190 hv, 400 Nm ja noin 5 l/100 km). Mallisto sisältää lisäksi kaksi muuta bensiinimoottorivaihtoehtoa. Ensimmäinen niistä on T6-turbomoottori, joka käyttää mekaanista ahdinta ja turboahdinta ja kehittää tehoa 320 hv ja vääntöä 400 Nm. Tarjolla on myös T5-moottori, joka kehittää 254 hv tehoa ja 350 Nm vääntöä.

Päivitys 28.5.2014:
Volvo julkisti virallisesti XC90:nen sisustan. Koko ulkoasu julkistetaan elokuussa.


volvoxc90face

Päivitetty 29.8.2013:
Volvo on julkistanut uuden teaserin liittyen Volvo XC90:een ja se on levinnyt julkisuuteen Feber.se -sivuston kautta. Katsot loput kuvat täällä: LINKKI.

Päivitetty 21.5.2013 uudella yllä olevalla renderöinnillä.

Alkuperäinen artikkeli 21.3.2013:
Uusi XC90 on nähty ensimmäistä kertaa talvisissa olosuhteissa. Alla olevan linkin kuvissa näkyvän vanhan XC70:n korin alle kätkeytyy uusi SPA (Scaleable Platform Architecture) alusta, jonka kevyeeseen ja vahvaan rakenteeseen XC90 perustuu. Edeltäjänsä tapaan uusi XC90 tulee olemaan leveämpi ja pidempi kuin XC70. Kuvien autossa on viisisylinterinen diesel VIN-koodin perusteella, mutta huhujen mukaan tulossa on vain nelisylinterisiä turbomoottoreita yhdistettynä 8-portaiseen automaattivaihteistoon. Auton on kerrottu ilmestyvän 2014, mutta viivästykset voivat venyttää julkaisua vuodelle 2015.

Katso kuvat Autoevolutionista: KUVALINKKI

volvos-xc90

Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

Please Do the Math