Autospy: 2015 Audi TT (Päivitetty videolla)

Päivitys 4.3.2014:
Virallisia videoita autosta yllä. Alla lehdistötiedote. Audi julkisti yllättäen samalla tehokkaan 420hv (309kW) variantin TT:stä konseptiautona. 2.0-litrainen TFSI moottori kiidättää Audi TT quattro sport concept -konseptiauton 0-100 km/h 3.7 sekunnissa. MQB-pohjalevylle pohjautuvassa autossa on kaksoiskytkinvaihteisto ja vääntöä löytyy 450 Nm. Onko kyseessä uusi tuleva TT-RS?

audisportconcept

Uusi Audi TT

Lehdistötiedote 3.3.2014

Audi esittelee Geneven autonäyttelyssä täydellisesti uudistuneen kolmannen sukupolven Audi TT:n. Muotoilultaan vuonna 1998 esitellyn alkuperäisen TT:n linjoja ja ideoita mukaileva uutuus yhdistää innovatiivista korirakenne- ja moottoriteknologiaa sekä uusia käyttö- ja näyttökonsepteja.

Auton etuosassa on perusteemana vahva vaakasuora linjaus. Singleframe-etusäleikkö on aiempaa leveämpi ja matalampi ja Audi-renkaat on nyt sijoitettu konepellin etureunaan Audi R8:n tapaan. Vakiovarusteiset kiilamaiset Xenon plus -ajovalot antavat autolle päättäväisen ilmeen – lisävarusteena tarjolla on myös LED- ja Matrix LED -ajovalot. Sivulta katsottuna auto näyttää matalalta ja voimakkaalta – profiilissa on paljon tuttua TT:tä uudessa muodossa. Korostettuja pyöränkaaria yhdistää vahva hartialinjaus, joka jatkuu auton takaosaan saakka. Matala loivasti kaartuva ikkunalinja päättyy takaosassaan taitteeseen, joka lisää jännitteisyyttä muotoiluun. Tankkausaukossa on ensimmäisestä TT:stä tuttu kilpa-autotyylinen kuusioruuvien ympäröimä luukku, jossa ei enää käytetä erillistä korkkia. Kokonaispituudeltaan uusi Audi TT on lähes samoissa lukemissa kuin edeltäjänsä, mutta akseliväli on kasvanut 37 mm, 2505 mm:iin.

Takaosassa jatkuu matalaluutta ja leveyttä korostava vaakasuora linjaus. LED- ja Matrix LED -ajovalojen yhteydessä suuntamerkkivalot ovat dynaamiset, ts. valo liikkuu sisäreunasta ulospäin. Tavaratilan kannen levyinen lisäjarruvalo on kapea valonauha, joka osaltaan korostaa vaakasuoraa muotoilua. Tavaratilan kanteen on sijoitettu myös automaattisesti 120 km/h nopeudessa esiin nouseva takaspoileri.

Korirakenteeltaan uusi TT edustaa Audin parasta osaamista. Terästä ja alumiinia käyttämällä on saatu aikaan erinomainen lujuuden, jäykkyyden ja painonjakautuman yhdistelmä. Auton etuosa, pohjarakenne ja osa ohjaamokehikkoa on tehty suurlujuusteräksestä. Sivuhelmoissa ja kattokehikossa on käytetty alumiiniprofiileita, jotka on yhdistetty rakenteeseen alumiinivalukappalein. Myös katto, konepelti, ovet, kyljet ja tavaratilan kansi ovat alumiinia. Audi TT 2.0 TFSI painaa vain 1230 kg, mikä on 50 kg vähemmän kuin edeltäjämallissa.

2+2-paikkaisissa sisätiloissa vallitsevana tunnelmana ovat selkeät muodot ja keveät linjat, joista heijastuu Audi TT:n aito urheiluauton luonne. Kuten ulkomuodossakin, vaakasuorat linjat ja pinnat korostavat tilantuntua ja ohjaamon leveyttä. Mittaristo ja MMI-näyttö on yhdistetty innovatiivisella tavalla yhdeksi digitaaliseksi yksiköksi nimeltään Audi virtual cockpit, jonka näytössä on mm. kaksi erilaista mittaristonäkymää.

Audi TT:n moottoriksi on tarjolla nelisylinteriset voimanlähteet bensiini- ja dieselvaihtoehtoina. Bensiinimoottoriksi voi valita 169 kW (230 hv) -tehoisen 2.0 TFSI:n ja dieseliksi taloudellisen 2.0 TDI ultran, jonka huipputeho on 135 kW (184 hv). Audi TTS -huippumallissa on moottorina todella suorituskykyinen 2.0 TFSI, joka on teholtaan 228 kW (310 hv).

Vaihteistona 2.0 TDI:ssä ja 169 kW 2.0 TFSI:ssä on 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, joka on yhdistetty etuvetoon. Samaisesta 2.0 TFSI:stä on tarjolla myös 6-vaihteisella S tronic -kaksoiskytkinautomaatilla ja quattro-nelivedolla varustettu versio. Audi TTS on aina nelivetoinen ja se on saatavilla joko 6-vaihteisella manuaalilla tai 6-vaihteisella S tronic-automaatilla.

Päivitys 3.3.2014:
Olettettavasti virallisia vuotaneita kuvia TTS-mallista on ilmaantunut internetiin autoblog.nl sivuston kautta. Katso lisää kuvia alla.

auditts

Päivitys 28.2.2014:

Audi julkaisi teaserin ja Autofans julkaisi ensimmäisen vuotaneen virallisen kuvan autosta, katso kuvat ja video alla.

Alkuperäinen artikkeli 8.2.2014:
Uusi kolmannen sukupolven Audi TT esitellään 2014 Geneven autonäyttelyssä. Viimeisimmät spy-kuvat löydät täältä: LINKKI. CES 2014 esiteltiin auton sisusta, joka on nähtävissä alla olevassa videossa. Uusi malli tulee olemaan sporttisempi ja aggressiivisempi kuin edeltäjänsä uuden etumaskin ansiosta. Tuleva TT pohjautuu MQB-pohjalevylle ja moottorivaihtoehdoiksi odotetaan 180 hv 1,8-litraista TFSI ja 220 hv 2,0-litraista TFSI:tä. TT-RS:n viisisyinterinen turbomoottori tulee kehittämään arviolta jopa 380 hv.

auditts3

AudiTTS2

2015auditt

Lähde: Autofans, YouCar, autoevolution ja Worldcarfans

Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

2 × five =