Autospy: Mercedes-Benz W205 C-sarja (Päivitetty ensimmäisillä livekuvilla)

Päivitys 17.11.2013:
Päivitetty ensimmäisillä virallisilla vuotaneilla kuvilla. Lue lisää täällä: Worldcarfans.

c205

w205sisusta

Päivitys 22.10.2013:

Mercedes-Benz julkisti virallisia siusustakuvia. Alumiinihybridikorin kerrotaan olevan 70kg kevyempi, kuin jos se olisi valmistettu teräksestä ja uusi C-sarja on koknaisuudesssaan 100 kg kevyempi kuin edeltäjänsä. Alla kuva uudesta Head-up displaysta. Uuteen C-sarjaan tulee saamaan ensimmäistä kertaa AIRMATIC-ilmajousituksen lisävarusteena. Katso koko lehdistötiedote alla.

Mercedes-Benz C-Klasse Limousine (W205) 2013, Head-up Display

w205

w2053

Mercedes-Benzin uusi C-sarja kevenee, ja alusta ja sisätilat uudistuvat täydellisesti

  • Matkustamo: hienostunutta urheilullisuutta nykyaikaan tulkittuna
  • Korirakenne: 100 kiloa edeltäjäänsä kevyempi
  • Alusta: vakaa ja täsmällinen, tarjolla myös Airmatic-ilmajousitus
  • Etumatkustajan turvatyyny: automaattinen lastenistuimen tunnistus
  • Turvajärjestelmät: älykäs auto suojelee käyttäjiään
  • Ilmastointi: automaattinen tunneliin ajon tunnistus

Mercedes-Benzin uusi C-sarja

Matkustamo: hienostunutta urheilullisuutta nykyaikaan tulkittuna

Uuden 4. sukupolven C-sarjan matkustamolle ovat tyypillisiä selkeät, tyylikkään ajanmukaiset linjat ja modernin teknologian hyödyntäminen. Kojelauta ja keskikonsoli on suunniteltu kokonaan uudelleen niin, että kuljettajan ympärille muodostuu tilava ja kutsuva hyvinvointivyöhyke. Kojelaudan materiaaleina käytetään aitoa puuta, metallia ja nahkaa. Kaikkiin varustetasoihin kuuluu 3-puolainen ohjauspyörä, joka on varustettu 12 toimintopainikeella.

Keskelle kojelautaa on sijoitettu monitoiminäyttö, jonka halkaisija varustetasosta riippuen on joko 7 tai 8,4 tuumaa (17,7 tai 21,3 cm). Keskikonsolista löytyy kätevä tietokoneista tuttu touchpad, jota käytetään kirjain- ja numeromerkkien kirjoittamiseen ja auton infotainment-järjestelmän toimintojen ohjaamiseen.

Uutta C-sarjassa on myös HUD- eli head-up-display-näyttö, jonka koko on 21 x 7 senttiä. Virtuaalinen, 480 x 240 pixelin tarkkuudella näkyvä kuva muodostuu noin kahden metrin päähän kuljettajan eteen. HUD-kuvassa näkyvät auton nopeus, voimassa oleva nopeusrajoitus, navigointiohjeet sekä auton avustinjärjestelmien välittämät viestit.

Korirakenne: 100 kiloa edeltäjäänsä kevyempi

Uusi C-sarja on oman kokoluokkansa kevytsarjalainen, kiitos alumiinirakenteiden entistä monipuolisemman hyödyntämisen ja ultrakevyiden teräslaatujen käytön. Auton hybridirakenteinen kori on noin 70 kiloa kevyempi kuin perinteinen teräskori, ja koko auto noin 100 kiloa kevyempi edeltävään C-sarjan malliin verrattuna. Painonsäästön ansiosta keskikulutus on pudonnut jopa 20 prosenttia, vaikka teho- ja vääntöarvot ovat entisellään.

Alumiiniosien käyttö on lisääntynyt 9:stä 48 prosenttiin korin komponenteista. Kuumamuovattuja ja ultralujia teräsosia on yhteensä 12 prosenttia korirakenteista. Käytännössä koko ulkokori kuten konepelti, takaluukku ja katto on valmistettu alumiinista. Sedan-mallisen C-sarjalaisen kori on keventynyt noin 40 kiloa. Tästä huolimatta korirakenteet tarjoavat ensiluokkaisen passiivisen suojan ja törmäysturvallisuuden.

Alusta: vakaa ja täsmällinen, tarjolla myös Airmatic-ilmajousitus

C-sarjan alustarakenne on kokonaan uudistunut ja tarjoaa luokassaan ylittämättömän ajomukavuuden, täsmällisen ohjaustuntuman sekä erinomaisen äänieristystason. Etuakselissa on nyt neljä tukivartta. Alumiinirakenteiset komponentit säästävät painosta kaksi kiloa. Taka-akselin rakenne perustuu viiteen tukivarteen ja monipistetuentaan.

C-sarjan sedanin vakiovarusteena on teräsjousitus, jonka vaihtoehtona on ensimmäistä kertaa tässä kokoluokassa Airmatic-ilmajousitus etu- ja taka-akselille. Tällöin kuljettajan käytössä on neljä vaimennustasoa: Comfort, ECO, Sport sekä Sport Plus. Airmaticin ominaisuuksiin kuuluu myös alustan automaattinen tasonsäästö auton painon ja matkustajamäärän mukaan sekä alustan madallus moottoritienopeuksissa kulutuksen pienentämiseksi. C-sarjan ostajalle on tarjolla myös 15 milliä normaalia matalampi Direct Control –urheilualusta.

Etumatkustajan turvatyyny: automaattinen lastenistuimen tunnistus

C-sarjan etumatkustajan istuimella voidaan käyttää mitä tahansa lasten turvaistuinta. Istuimen anturit tunnistavat istuimen painon ja kytkevät turvatyynyn automaattisesti pois toiminnasta. Kun turvaistuin poistetaan, turvatyyny aktivoituu uudelleen. Täysautomaattinen järjestelmä minimoi erehdykset ja unohdukset, joita aiheutuu kun turvatyynyn toimintaa ohjataan käsisäätöisillä kytkimillä.

Turvajärjestelmät: älykäs auto suojelee käyttäjiään

C-sarjassa käytetään monia turvajärjestelmiä, jotka on esitelty vasta hiljattain uudistuneissa S- ja E-sarjan malleissa. Mercedes-Benzin Intelligent Drive –järjestelmien lähtökohtana on stereonäköön perustuva monitoimikamera, jonka kaksi ”silmää” skannaavat tietä auton edessä 45 asteen laajuudelta ja 500 metrin päähän ja muodostavat kolmiulotteisen maisemakuvan noin 50 metrin säteellä auton keulasta. Kameran sekä avustavien tutkasensorien tuottama tieto ohjaa auton turvajärjestelmien toimintaa, sillä se ottaa huomioon esimerkiksi vastaantulevat ja risteävät ajoneuvot, jalankulkijat ja liikennemerkit.

Attention Assist –vireystila-avustin on vakiovaruste uudessa C-sarjassa. Valinnaisvarusteisiin kuuluu Distronic Plus -etäisyysavustin, jossa mukana ohjausavustin ja Stop&Go Pilot. Kyseessä on mukautuvan vakionopeussäätimen uusi toiminto, joka toimii myös pysähtelevässä liikenteessä ja auttaa kuljettajaa pitämään auton oman kaistan keskellä tiemerkintöjen ja edessä liikkuvan ajoneuvojonon perusteella. Toinen uusi lisävaruste on Bas Plus –hätäjarrutusavustin, jossa mukana risteysavustin. Se havaitsee risteävän liikenteen autot ja pyöräilijät, lisää kuljettajan jarrutusvoimaa tilanteen mukaan ja tarvittaessa pysäyttää auton kokonaan. Järjestelmä toimii 7–72 km/h nopeuksilla.

Ilmastointi: automaattinen tunneliin ajon tunnistus

Uusi C-sarja on ainoa automalli, jonka ilmastointijärjestelmä tunnistaa tunnelit automaattisesti. GPS-signaalin välittämä tieto ajamisesta tunneliin sulkee raitisilmaläpän ja estää pakokaasujen ja epäpuhtauksien pääsyn matkustamoon. Kun auto ajaa ulos tunnelista, läppä avautuu uudelleen ja tuoretta ilmaa pääsee sisälle autoon.

S-sarjassa esitelty aktiivinen parfymointijärjestelmä osana Air-Balance-varustepakettia on tarjolla myös C-sarjan malleihin. Tuoksuja on saatavana neljä: Freeside Mood, Nightlife Mood, Downtown Mood sekä Sports Mood. Tuoksut myydään pulloissa, jonka paikka löytyy auton hansikaslokerosta. Matkustamoon leviävä tuoksu on mieto ja haihtuu nopeasti eivätkä hajustemolekyylit tartu vaatteisiin tai auton sisämateriaaleihin.

Päivitys 15.10.2013:

Mercedes Passionin mukaan uusi C-sarja (Sedan (W205), T-malli (S205), Coupe (C205) ja mahdollisesti myöhemmin myös Cabriolet (A205)) julkistetaan 2014 Detroitin autonäyttelyssä tammikuussa (NAIAS). Showroom ensiesittely tapahtuu jo 15. maaliskuuta 2014. Malleista löytyy uutena mm. Coupé C300 4Matic, C400 ja C400 4Matic. C400 saa turboahdetun V6-moottorin 333 hevosvoimalla ja se tuottaa vääntöä 450 Nm. Autoon odotetaan myös 9-portaista (9G-Tronic) automaattivaihteistoa. Cabrioletin saapuessa myöhemmin, se saa moottorikseen C220 BlueTecin, C220 BlueTec 4Maticin, ja C300 BlueTec Hybrid -plug-in hybridin (Muihin malleihin Hybrid saapuu jo 2014). Malliston huipulle tulee C 63 AMG kuten aikaisemminkin, mutta Performance Package korvautunee E-sarjasta tutulla S-mallilla.

Päivitys 16.4.2013:

Auto on saatu tänään kuvattua naamiomattomana. Automotive News:in mukaan uusi Mercedes-Benz C-sarja tulee debytoimaan tammikuun Detroitin autonäyttelyssä 2014 ja se tulee myyntiin elokuussa. Ensiesittelyn jälkeen joukkoon liittyy sedanin diesel- ja hybridiversioiden lisäksi avomalli vuonna 2015. Uudelleenmuotoiltu Coupe saapuu myös vuonna 2015.

Alkuperäinen artikkeli 2.3.2013:

Mercedes-Benzin uusi C -sarja (w205) julkaistaan todennäköisesti jo tämän vuoden Frankfurtin autonäyttelyssä (IAA) syyskuussa. Eron nykyiseen kerrotaan olevan vähäinen, mutta muotojen arvellaan olevan terävämmät ja tarkkarajaisemmat, mahdollisesti E- sarjan faceliftin suuntaisesti. Auton pituus tulee olemaan 4,70 metriä eli n. 11 cm nykyistä mallia pidempi. Etuvalojen arvellaan olevan kurvikkaammat ja perän muistuttavan hiukan uutta S-sarjaa. Autossa tullaan käyttämään komposiittimateriaaleja ja alumiinia, joten sen odotetaan olevan edeltäjäänsä kevyempi. Plug-in hybridivaihtoehto on todennäköinen. Automaattivaihteisto tulee olemaan joko 8- tai 9- portainen ja se saa uuden touchpad multimedia -systeemin. AMG versiossa uskotaan olevan tuplaturbo V8 ja neliveto. Katso kuvasarja ja renderöinti:

Katso kuvat:LINKKI

 

 

Lähde ja kuvat: Autoevolution,AUTOZ28 ,Diariomotor Motorauthority via MBWorld, Automotivenews, DrGumoLunatic, Mercedes-Benz via Autoblog ja Auto Week

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

5 + three =