Boschin uusi tuulilasinäyttö BMW-konsernin ajoneuvoihin

bebe19db5c303754_800x800ar

Uusi näyttöteknologia BMW-konsernin ajoneuvoihin
Tuulilasinäyttö maksimaalisella laadulla ja tarkkuudella
Täysin integroitu kojetauluun
Hyödynnettävissä eri automalleissa

Tuulilasinäyttö löytää tiensä yhä pienempiin automalleihin. Näyttö projisoi tärkeän informaation kuljettajan silmien tasalle, jottei kuljettajan tarvitse siirtää katsetta pois tiestä. Bosch on kehittänyt erinomaisen kuvanlaadun ja tarkkuuden omaavan näytön, jota BMW-konserni on päättänyt käyttää eri ajoneuvoissaan. Järjestelmä, joka on aluksi saatavilla uudessa MINI Hatch -mallissa, on täysin integroitavissa kojetauluun.

Tuulilasinäytössä tiedot, kuten ajonopeus, navigointisuositukset ja varoitukset näkyvät ikään kuin ne olisivat ilmassa auton edessä. Tämä rauhoittaa myös kuljettajan katsetta, kun silmiä täytyy tarkentaa harvemmin. “Kuljettajan ei tarvitse jatkuvasti vaihtaa katsetta tiestä kojelautaan ja takaisin”, kertoo Manfred Baden, Boschin Car Multimedia -toimialan johtaja.

Uusi järjestelmä kuuluu tuulilasinäyttöjen niin sanottuun ”sulauttavien näyttöjen” kategoriaan. Niiden luoma kuva ikään kuin sulautuu maisemaan sillä seurauksella, että kuva näyttäisi olevan noin kahden metrin päässä auton edessä. Järjestelmä ei heijasta informaatiota itse tuulilasille vaan sen eteen sijoitetulle pienelle näytölle. Järjestelmä on siten täysin itsenäinen ja voidaan asentaa erilaisiin ajoneuvoihin ilman suuria teknisiä muutoksia. Etupenkin matkustaja ei näe tietoja.

Erinomaista tarkkuutta
Edistyksellisen optisen integroinnin ansiosta Boschin tuulilasinäyttö näyttää tiedot terävinä ja häiriöttöminä myös kuljettajan pään liikkuessa. Yksi laitteen teknisistä kohokohdista on muovinen ”yhdistäjänäyttö”, jossa on asfäärinen pinta.

Uusi tuulilasinäyttö on osa itsenäistä moduulia, joka voidaan täysin integroida kojetauluun. Näyttö tulee esiin tarvittaessa ja vetäytyy takaisin moduuliin, kun järjestelmä on kytketty pois päältä.

Turvallisempaa ja helpompaa ajamista

Uusi näyttö koostuu kuvayksiköstä ja näyttölaitteesta. Kuvayksikkö on varustettu värillisellä nestekidenäytöllä (LCD), jonka resoluutio on 480 x 240 pikseliä. Valosignaali kimpoaa taittuvien peilien kautta näyttöyksikköön, jonka oleellinen osa on niin sanottu yhdistäjänäyttö , joka heijastaa kuvan edelleen kuljettajan näkökenttään.

Yhdistäjänäytön kulmaa ja kirkkautta voidaan hienosäätää sopivaksi kuljettajan pituuteen ja toiveisiin nähden. “Uusi tuulilasinäyttö vähentää kuljettajan tehtäviä ja tekee autolla ajamista entistä turvallisempaa ja mukavampaa”, sanoo Manfred Baden.

Lähde: Bosch

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

four − one =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.