Peugeot 208 GTi vs Renault Clio RS vs VW Polo GTI vs Ford Fiesta ST vs Opel Corsa OPC

Peugeot 208 GTi, Renault Clio RS, Volkswagen Polo GTI, Ford Fiesta ST ja Opel Corsa OPC kamppailevat Auto Bildin pikkusporttien vertailutestissä.

SIJA 1. Volkswagen Polo GTI
Volkswagen Golf GTI on tarjonnut sporttista hauskaa ilman kateutta ja suuria kuluja jo vuodesta 1976. Nykyään halpaa huvia tarjoaa Golfia enemmän Polo GTI, joka onkin vertailussa tänään voittaja. Lompakolle yllätykseksi kuitenkin tulee auton niukka vakiovarustelu mm. radiosta ja bluetooth liitännästä joutuu maksamaan eriksen. Polo aliohjautuu radalla, eikä ESP:tä saa kokonaan pois päältä. Auto oli myös testin hitain radalla. Auto kiihtyy kuitenkin hyvin ja se on lähes täydellinen yhdistelmä mukavuutta ja urheilullisuutta.
Ratakierros: 1:43,75 min
Teho: 180hv
Huippunopeus: 229 km/h
Testattu 0-100 km/h: 6.7s
Testikulutus 7.7 l/100km

SIJA 2. Peugeot 208 GTi
208 GTi tarjoaa kartingmaisen ajotuntuman mm. pienen rattinsa ansiosta. Auto yhdistää arkikäytännöllisyyden ja urheilullisuudin hyvin yhteen. Peugeot oli testin nopein kiihtymään. Se tulee toieksi olemalla hyvä lähes joka osa-alueella, mutta voittajaksi se ei pääse, koska mukavuus on pantu urheilullisuuden edelle.
Ratakierros: 1:43,00 min
Teho: 200hv
Huippunopeus: 230 km/h
Testattu 0-100 km/h: 6.6s
Testikulutus 8.0 l/100km

SIJA 3. Ford Fiesta ST
Fiesta ST on kaikkea mitä GTI-autolta odotetaan, numerot eivät onneksi kerro kaikkea. Se on hauska ajettava ja sporttinen. Se tekikin nopeimman kierrosajan Contidrome radalla. Urheilupenkin ja ratin välinen rako on pieni ja tekee sisään astumisesta vaikeaa. Se on hinta-laatusuhteeltaan testin paras.
Ratakierros: 1:42,69 min
Teho: 182hv
Huippunopeus: 223 km/h
Testattu 0-100 km/h: 7.1s
Testikulutus 8.2 l/100km

SIJA 4. Renault Clio RS
CLio RS on erinomainen yhdistelmä jokapäiväistä mukavuutta ja urheilullisuutta, vaikka moottoriääni on hiukan päällekäyvä. Kaksoiskytkinvaihteisto on vielä keskeneräisen oloinen ja se kaipaa nopeutta. Auton ohjaus on tarkka ja sillä on hauska ajaa radalla.
Ratakierros: 1:42,94 min
Teho: 200hv
Huippunopeus: 225 km/h
Testattu 0-100 km/h: 6.8s
Testikulutus 8.9 l/100km

SIJA 5. Opel Corsa OPC
Opelin alusta on kova ja urheilullinen ja sama urheilullisuus jatkuu sisällä. Autossa on upeat Recaro penkit. Päivittäiskäyttöön se on jopa liian urheilullinen. Radalla se vaikuttaa ja tuntuu nopealta, mutta todellisuus on toista. Kiihtyvyys oli testin hitainta ja OPC:llä on vaikeuksia saada voima välitettyä tiehen.
Ratakierros: 1:43,22 min
Teho: 192hv
Huippunopeus: 225 km/h
Testattu 0-100 km/h: 7.1s
Testikulutus 8.8 l/100km

Lähde: Autobild

Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code