Uusi 2014 Audi A8/S8 on tässä

Autohullut.fi testi täällä: LINKKI

Päivitys 21.8.2013:
Audi palaa luksusluokkaan vahvasti. Audi A8 3.0 TFSI painaa vain 1,830 kg tekee siitä luokkansa kevyimmän nelivetoauton. Runko on lähes kauttaaltaan alumiinia ja Audi Space Frame (ASF) designpainaa vain vaivaiset 231 kg.

Pituutta A8:lla on 5.14m, akseliväli on 2.99 m, leveys 1.95 m ja korkeus vain 1.46 m, joka tekee autosta luokkansa urheilullisimman. Audi A8 L saa ylimääräiset 13 cm. Singleframe -etumaski, LED/Matrix-LED -etuvalot ja uusi konepellin sekä puskurien muotoilu tekevät A8:n ulkonäöstä myös urheilullisen.

Moottorivaihtoehtoja on neljä. Kaksi bensiinivaihtoehtoa ovat 3.0 TFSI 228 kW (310 hv) tehoilla ja V8 twin-turbo 4.0 TFSI 320 kW:lla (435 hv). Dieselvaihtoehdot ovat 3.0 TDI clean diesel 190 kW:lla (258 hv) ja 4.2 TDI clean diesel, joka tuottaa 283 kW:n (385 hv) tehon ja 850 Nm väännön. 4.0 TFSI kiihtyy 0-100 km/h 4.5 sekunnissa. Audi cylinder on demand (COD) -teknologia laskee puolestaan kulutusta pitämällä neljä sylinteriä levossa, kun niitä ei tarvita. VÄhiten kuluttava moottori on 3.0 TDI clean diesel 5.9 l/100km kulutuksella C=2-päästöjen ollessa vain 155 g/km.


Audi S8

Perusmallien lisäksi autoa saa tehomalleina. Audi A8 L W12 quattron 6.3-litrainen kone tuottaa 368 kW (500 hv) kulutuksen ollessa 11.7 l/100km (C02 270 g/km). Uusi S8 on edellämainittuakin tehokkaampi 4.0 TFSI -moottorin tuottamalla 380 kW:n (520 hv) teholla. Kiihtyvyys 0-100 km/h on vain 4.2s, kulutuksen ollessa 10.1 l/100km (C02 235 g/km). Audi A8 hybrid yhdistää 2.0 TFSI-moottorin sähkömoottoriin. Yhteisteho on 180 kW (245 hv), väännön ollessa 480 Nm. Koska kyseessä ei ole plugin-hybridi, voi autolla ajaa pelkällä sähköllä vaivaiset 3 km kulutuksen ollessa 6.3 l/100km (147 g/km CO2-päästöt). Kaikissa autoissa on vakiona jatkuva neliveto yhdistettynä 8-portaiseen automaattivaihteistoon ja Audidrive select -ajo-ominaisuuksiensäätöön. S8:ssa ja A8 4.2 TDI clean diesel quattrossa on myös urheilullinen tasauspyörästön lukko vakiovarusteena. Ohjaus on elektromekaaninen ja siihen saa dynaamisen säädön lisävarusteena. Keraamiset jarrut ovat mahdollinen lisävaruste V8- ja W12-malleihin.

Kuten kärkimalliin sopii, auto on täynnä uutta teknologiaa. Uutta autossa on mm. kosketusnäytöllinen MMI touch -multimediajärjestelmä navigaatiolla ja WLAN hotspot -toiminnolla. Adaptiivinen vakionopeudensäädin etäisyystutkalla on yhdistetty Audi pre sense basic safety system ja Audi side assista -turvajärjestelmiin. Uutta ovat myös Audi active lane assist, joka pitää auton kaistaviivojen sisällä pienillä ratin korjausliikkeillä ja park assist -pysäköintijärjestelmä 360° kameroilla. Head-up display heijastaa etuikkunaan tärkeimmät tiedot ja night vision assistentti auttaa havaitsemaan jalankulkijat ja eläimet pimeässä. Bang & Olufsen Advanced Sound System puolestaan tuo hifisteille musiikki-iloa.

Saksassa Audin saa marraskuusta 2013 lähtien ja hinta siellä on 74,500 euroa.

Alkuperäinen artikkeli 20.8.2013:

Auto Bild julkaisi Audi A8 L W12:ta mainosvideon ennen virallista julkistamista. Videossa näkyvät Audi Matrix LED -ajovalot, Comfort-tuoli, multimediakeskus ja iso 520 litran takakontti.

Katso 21.8.2013 klo 10 tapahtuva virallinen julkistaminen livenä alla. VAROITUS: Videossa on autoplay!

Lähde: Autobild

Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

nine + 1 =