Uusi 2017 Porsche Panamera

Uusi Porsche Panamera Turbo on nopein sedan Nürburgring Nordschleifella ajalla 7:38 min.

Kauttaaltaan uudistettu Porsche Panamera – urheiluauto luksushenkilöautojen luokassa.

Stuttgart. Uudessa Porsche Panamerassa kaksi vastakkaista ominaisuutta – aidon urheiluauton suorituskyky ja luksusluokan henkilöauton mukavuus – on sovitettu yhteen paremmin kuin koskaan ennen. Nyt tämä Gran Turismo -luokan auto on suunniteltu kokonaan uusiksi. Panameran toinen sukupolvi on matkalla luksusluokan suorituskykyiseksi ikoniksi. Porsche on tehnyt järjestelmällisesti parannuksia Panamera-konseptiin, ja nyt tämä neliovinen malli on uudistunut viimeistä piirtoa myöten. Sen moottorit ja vaihteistot on suunniteltu uusiksi, ja alustaa on kehitetty täydellisyyttä tavoitellen. Näyttö- ja hallintalaitteistosta nähdään nyt uusi, tulevaisuuteen suunnattu tulkinta. Uudessa Panamerassa yhdistyvät suorituskykyisien urheiluautojen ja maantieajossa mukavien henkilöautojen maailmat. Huippuominaisuuksiin kuuluvat muun muassa takapyöräohjaus, aktiivinen kallistuksenestojärjestelmä sekä kolmikammioinen ilmajousitus.

911:n muotokieltä huomattavasti dynaamisemmalla sivuprofiililla
Tämän suurikokoisen Porsche-mallin ainutlaatuinen konsepti näkyy ulospäin uudistetussa muotoilussa: se on takuuvarmasti Panamera, takuuvarmasti urheiluauto – sen mittasuhteet ovat pitkät ja dynaamiset, kaaret ja kyljet ovat leveän urheilulliset, ja takaa 20 mm matalampi kattolinja antaa äärimmäisen nopean ilmeen. tämä tunnusomainen sivuprofiili yhdistää auton tyylillisesti Porschen design-ikoniksi kohonneeseen 911-malliin.

Runsaasti ominaisuuksia ja helppoa käytettävyyttä Porsche Advanced Cockpit -ohjaamossa
Uudessa Panamerassa Porschelle tyypillinen sisusta on nykyaikaistettu. Mustapintaisissa paneeleissa ja interaktiivisissa näytöissä on älypuhelimista ja tableteista tuttu selkeä ja intuitiivinen käyttöliittymä, jossa ei ole unohdettu auton hallintaan liittyviä käytännön vaatimuksia. Perinteisiä painikkeita ja hallintalaitteita on vähennetty huomattavasti. Ne on korvattu kosketuspaneeleilla ja muunneltavilla näytöillä, jotka ovat näkyvästi esillä uudessa Porsche Advanced Cockpit -ohjaamossa. Tästä on hyötyä niin kuljettajalle kuin etu- ja takamatkustajille. Vaikka viestintä-, mukavuus- ja avustinominaisuuksia on huomattavasti aiempaa enemmän, eri toimintoja voidaan nyt käyttää ja hallita entistä helpommin. Porsche Advanced Cockpit -ohjaamo muuntaa analogisen maailman digitaaliseen, mobiiliin nykyaikaan, jättäen silti tilaa intohimolle. Mittariston keskelle sijoitettu käyntinopeusmittari on kunnianosoitus vuoden 1955 Porsche 356 A -mallille.

Uusissa V6- ja V8-kaksoisturbomoottoreissa on runsaasti voimaa ja muhkeat äänet
Porsche on aina tehnyt vaikutuksen muullakin kuin teholukemilla: taloudellisuus on yhtä tärkeää. Kaikissa toisen sukupolven Panameran uudistetuissa moottorivaihtoehdoissa tämä ajatus on viety entistäkin pitemmälle. Kaikki moottorit ovat tehokkaampia, mutta niiden polttoaineenkulutusta ja päästöjä on onnistuttu vähentämään merkittävästi. Julkaisun yhteydessä esitellään Panamera Turbo-, Panamera 4S- ja Panamera 4S Diesel -mallien kolme uutta suorasuihkutuksella varustettua kaksoisturbomoottoria. Kaikki niistä – ensimmäistä kertaa myös dieselmoottori – voidaan varustaa jatkuvalla nelivedolla ja Porschen uudella, kahdeksanvaihteisella PDK-kaksoiskytkinvaihteistolla. Panamera Turbossa on V8-bensiinimoottori, jonka teho on 404 kW / 550 hv, ja Panamera 4S:ssä V6-bensiinimoottori, jonka teho on 324 kW / 440 hv.
Panamera 4S Diesel -mallin V8-moottori, jonka teho on 310 kW / 422 hv, kehittää 850 Nm:n maksimivääntömomentin.

Luksusluokan henkilöauto, joka kelpaa kilparadalle
Uuden Panameran konseptin mukaisesti myös alustassa yhdistyvät luksusluokan henkilöauton maantieajomukavuus sekä oikean urheiluauton suorituskyky. Tähän on päästy täydentämällä vaikuttavaa perusrakennetta innovatiivisilla järjestelmillä, kuten kolmikammiotekniikalla varustetulla mukautuvalla ilmajousituksella, Porsche Active Suspension Management (PASM) -aktiivijousituksella, entistäkin paremmalla Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) -alustansäätöjärjestelmällä – joka sisältää sekä Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) -ominaisuuden että aktiivisen kallistuksenvakautusjärjestelmän – sekä uudella sähkömekaanisella ohjausjärjestelmällä. Integroitu 4D Chassis Control -järjestelmä analysoi ja synkronoi kaikkien alustajärjestelmien toiminnan reaaliajassa sekä optimoi uuden Panameran ajettavuuden. Porsche tuo myös urheiluautojen ohjauksen tarkkuuden ja käsiteltävyyden Gran Turismo -luokkaan takapyöräohjausta hyödyntämällä. Tämä uusi ominaisuus on peräisin 918 Spyder- ja 911 Turbo -malleista. Myös jarrujen suorituskykyä on parannettu.

Uuden sukupolven avustinjärjestelmät
Panameraan on saatavana useita vakio- ja lisävarusteisiin kuuluvia avustinjärjestelmiä, jotka tekeävät ajamisesta sekä mukavampaa että turvallisempaa. Eräs tärkeimmistä uusista järjestelmistä on pimeänäköavustin, joka havaitsee ihmiset ja suuret eläimet lämpökameralla sekä näyttää värillisen varoituksen ohjaamossa. Jos auton ajovaloiksi on valittu 84 valopisteen LED-matriisivalot, lähivalojen visuaalisen kantaman ulkopuolella, lasketulla ajoreitillä olevat ihmiset valaistaan hetkeksi. Näin kuljettajalla on entistäkin enemmän aikaa reagoida. Uusi pimeänäköavustin on yksi avustinjärjestelmistä, jotka pystyvät auttamaan välttämään vaaratilanteet ennakoivasti. Erityisen kauas kaukaisuuteen katsoo uusi Porsche InnoDrive, joka sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen. Navigointitietojen sekä tutka- ja videoantureiden signaalien perusteella järjestelmä laskee ja aktivoi ihanteellisen kiihdytys- ja jarrutusnopeuden sekä vaihteiden valinnat ja rullausvaiheet seuraavien kolmen kilometrin matkalle. Samanaikaisesti tämä elektroninen apukuski huomioi automaattisesti mutkat, nousut ja nopeusrajoitukset.

Tarkastelussa uudet moottorit: lisää voimaa, parempi polttoainetalous
Uudet, tehokkaat ja taloudelliset: Panameran V6- ja V8-turbomoottorit. Kaikkien moottorimallien suunnittelussa on noudatettu samaa erikoiskonseptia, joka moottorisuunnittelun kielellä tunnetaan “kuumat puolet sisään päin” -periaatteena. Se tarkoittaa, että Panameran uusien moottorimallien turboahtimet on integroitu sylinteriryhmien muodostaman V:n keskelle. Tällä turbon keskitetyllä sijoittelulla saavutetaan useita etuja. Moottorit ovat pienempiä, mikä mahdollistaa sijoittamisen alemmas. Se puolestaan vaikuttaa positiivisesti ajoneuvon painopisteeseen. Lyhyt etäisyys kahden turboahtimen ja sylinterien palotilojen välillä saa aikaan erittäin nopean reagoinnin kaasupolkimen painallukseen. Moottori voidaan asettaa vastaamaan kaasuun entistäkin ripeämmin käyttämällä lisävarustevalikoimaan kuuluvaa ajotilan valintakytkintä ja sen Sport Response -painiketta. Ajotilan valintakytkin esiteltiin ensimmäisenä Porsche 918 Spyder -mallissa. Se on ohjauspyörään sijoitettu helppokäyttöinen kierrettävä rengas, jolla voidaan kytkeä haluttu vaihtoehto neljästä ajotilasta (Normal, Sport, Sport Plus tai Individual). Kytkimen keskellä on Sport Response -painike. Yhdellä painikkeen painalluksella voidaan vapauttaa koko Panameran tehoreservi.

Esittelyhetkellä mallisarjan tehokkain bensiinimoottori on Panamera Turbossa. Sen 4,0-litrainen V8-kaksoisturbomoottori kehittää 404 kW / 550 hv tehoa (käyntinopeudella 5 750 r/min) sekä 770 Nm:n huippuväännön (käyntinopeusalueella 1 960–4 500 r/min). Tehoa on 30 hv enemmän kuin aiemmassa mallissa, ja huippuvääntömomenttia on saatu kasvatettua 70 Nm. Kahdeksansylinterinen moottori kiihdyttää Panamera Turbon 100 km/h:n nopeuteen 3,8 sekunnissa. Sport Chrono -varustepaketilla varustettuna aika saadaan nipistettyä ainoastaan 3,6 sekuntiin. Tämä Porsche saavuttaa 306 km/h:n huippunopeuden. Nämä ovat vaikuttavia lukemia, jotka osoittavat, kuinka helposti moottori pystyy liikuttamaan Panameraa, jonka teho-painosuhde on huikea 3,6 kg/hv. Nämä poikkeuksellisen hyvät suorituskykyarvot saavutetaan kuitenkin entistä pienemmällä polttoaineenkulutuksella. 9,3–9,4 litraa sadalla kilometrillä tarkoittaa, että kulutus on parhaimmillaan 1,1 litraa edeltäjämallia pienempi (New European Driving Cycle, NEDC). Näillä lukemilla CO2-päästöarvot ovat 212–214 g/km.

Porsche käyttää kaksikanavaisia twin scroll -turboahtimia paineistetun ilman syöttämiseen V8-moottorin palotiloihin. Kaksi vastakkaisiin suuntiin pyörivää ahdinta saavat aikaan huippuvääntömomentin jo hyvin alhaisilla käyntinopeuksilla. Panamera Turbo on myös ensimmäinen Porsche, jonka moottori on varustettu uudella, mukautuvalla sylinterienohjausjärjestelmällä. Osakuormalla järjestelmä muuntaa kahdeksansylinterisen moottorin huomaamattomasti väliaikaisesti nelisylinteriseksi. Näin saadaan vähennettyä polttoaineenkulutusta jopa 30 %, riippuen tehon tarpeesta nelisylinterisessä tilassa ajettaessa.
Panamera 4S:n 2,9-litraisen V6-kaksoisturbomoottorin huipputeho on 324 kW / 440 hv (20 hv enemmän kuin aiemmassa mallissa), ja se on käytettävissä jo käyntinopeudella 5 650 r/min. Kierrosalueella 1 750–5 500 r/min tämä uusi kuusisylinterinen moottori tuottaa vetoakseleille 550 Nm:n vääntömomentin (30 Nm parannusta edeltäjään). Panamera 4S kiihtyy 100 km/h:n nopeuteen 4,4 sekunnissa (4,2 sekunnissa Sport Chrono -paketilla). Tämäkin Porsche lähestyy 300 km/h:n rajapyykkiä huippunopeudellaan 289 km/h. Yhdistetty kulutus (NEDC) on 8,1–8,2 l / 100 km (184–186 g/km CO2). Ensimmäisen sukupolven Panamera 4S -malliin verrattuna tämä vastaa sadalla kilometrillä parhaimmillaan 1,0 litraa (eli 11 prosenttia) pienempää kulutusta.

Panamera Turbon kahdeksansylinterisen moottorin tapaan Panamera 4S:n kuusisylinterisessä moottorissa on palotilaan sijoitetut polttoaineen suorasuihkutussuuttimet. Tämä sijoittelu tuottaa ihanteellisen palotapahtuman, parhaan mahdollisen hyötysuhteen sekä erittäin hyvän kaasuun vastaavuuden. 4S ja Turbo on helppo tunnistaa myös poikkeuksellisen muhkeasta äänimaailmastaan.

Uuden Panameran esittelyn yhteydessä julkistetaan uusi kahdeksansylinterinen dieselmoottori, ensi kertaa jatkuvaan nelivetoon yhdistettynä. Tähän saakka tehokkain Porschen tuotantoautoissa nähty dieselmoottori tuottaa 310 kW / 422 hv tehoa (käyntinopeudella 3 500 r/min) ja valtavan 850 Nm:n maksimivääntömomentin – joka säilyy käytettävissä laajalla käyntinopeusalueella 1 000–3 250 r/min. 285 km/h:n huippunopeudellaan Porsche Panamera 4S Diesel on tällä hetkellä maailman nopein dieselmoottorilla varustettu tuotantoauto. Tämä Gran Turismo -luokan auto saavuttaa nopeuden 100 km/h 4,5 sekunnissa (4,3 sekunnissa Sport Chrono -paketilla). Yhdistetty kulutus on silti ainoastaan 6,7–6,8 l / 100 km (176–178 g/km CO2).

Dieselmoottorissa on moottorin keskelle sijoitettu kaksoisturboahdin. Tässä yhteispaineruiskutusmoottorissa (suurin ruiskutuspaine 2 500 bar) käytetään sekventiaalista ahtamisperiaatetta. Näin moottoria voidaan käyttää kahdella tai yhdellä ahtimella käyttötilasta riippuen. Ala- ja keskikierroksilla koko pakokaasuvirta ohjataan ainoastaan toisen turboahtimen läpi, mikä parantaa kaasuvastetta. Passiivisena muuten pysyvä toinen turboahdin kytketään vasta, kun moottorin käyntinopeus ylittää 2 700 r/min. Molemmat turboahtimet ovat muuttuvageometrisia (VTG), mikä on 911 Turbosta tuttu toimintaperiaate.

Uutta muotoilua, entistäkin dynaamisempia mittasuhteita
Panameran toista sukupolvea suunniteltaessa myös auton ulkoista olemusta on terävöitetty. Sen mittasuhteet ovat hyvin dynaamiset. Uusi Panamera on 5 049 mm (+34) pitkä, 1 937 mm (+6) leveä ja 1 423 mm (+5) korkea. Vaikka korkeus on hieman kasvanut, tämä neliovinen auto näyttää paljon matalammalta ja pitemmältä. Se on pääasiassa matalamman matkustamon takaosan ansiota: kattoa on laskettu 20 mm, mutta pääntila on edelleen hyvä. Tämä muuttaa auton kokonaisilmeen täysin. Akseliväli on kasvanut 30 mm lukemaan 2 950 mm. Tämäkin pidentää auton mittasuhteita. Etupyöriä siirrettiin eteenpäin, jolloin etuylitys pieneni, ja A-pilarin ja etuakselin välinen etäisyys kasvoi entisestään. Takaylitys puolestaan on suurempi, minkä ansiosta auton kokonaisilme on voimakkaampi.

Panamera on leventynyt vain kuusi milliä, mutta se tuntuu useilta senteiltä. Tämä vaikutelma on saatu aikaan esimerkiksi A-kirjaimen muotoisella ilmanottoaukolla, joka ulottuu auton sivuille ja antaa keulalle kokonaan uudenlaisen ilmeen. Huolellisesti mitoitettu jäähdyttimen säleikön poikkipalkki korostaa samalla auton leveyttä. Nuolen muotoinen konepelti ja sen erottuvasti muotoiltu, puskuriin asti ulottuva powerdome-kupu tehostavat tätä eteen- ja alaspäin suuntautuvaa ilmettä entisestään. Tähän ajoneuvokonseptiin kuuluvien moottoreiden pieni koko mahdollisti keulaosan madaltamisen. Powerdomen molemmilla puolilla konepelti sulautuu tarkasti lokasuojien yläosien voimakkaisiin kaariin, jotka ovat Porschelle tyypillinen muotoiluelementti. Luottamusta herättävät myös uudet, neliosaisilla huomiovaloilla varustetut LED-ajovalot, joista on saatavana kolme eri versiota.

Uudet kylkipaneelit – kuten myös konepelti, tavaratilan kansi ja lokasuojien kaaret – on valmistettu kokonaan alumiinista. Dynaaminen kattolinja korostaa urheiluautomaista siluettia vieläkin enemmän kuin aiemmin. Takana tämä kattolinja muuttuu Porschelle tunnusomaiseksi sivuprofiiliksi. Nämä erottuvat linjat koristavat kaikkia valmistajan coupé-malleja. Kaksi harkiten sijoitettua katon sivuttaislinjaa madaltavat siluetin visuaalista painopistettä. Myös sivuikkunoiden ulkoasu on uudistettu: jatkuva pinta yhdessä korin takaosan linjojen kanssa yhdistävät muodot tyylillisesti Porsche 911 -malliin. Kolmiuloitteisuus kuvaa ovien ja lokasuojien kaarien muotoja, joissa ympäristön valo luo kuperille ja koverille pinnoille voimakasta vaikutelmaa luovaa jännitettä. Etupyörien takana olevat ilman ulostuloaukot ovat tärkeitä suunnittelullisia yksityiskohtia. Myös lokasuojien kaarien ulospäin kääntyvät reunukset ovat erottuva tehoste. Suurissa kaarissa on tilaa 19-tuumaisille (4S/4S Diesel), 20-tuumaisille (Turbo) sekä lisävarusteena saataville 21-tuumaisille kevytmetallivanteille.
Panamera on neliovinen coupé eikä perinteinen henkilöauto, mikä käy parhaiten ilmi auton takaa tarkasteltuna. Korin hartiaosa näyttää kannattelevan katon, kattopilareiden ja ikkunapintojen muodostamaa “viherhuonetta”. Selvästi Panamera, ehdottomasti urheiluauto. Korin takaosan eittämättä erottuvimmat osat ovat kolmiulotteiset LED-takavalot, joihin on integroitu neliosaiset jarruvalot. Takavalot yhdistää kapea LED-nauha. Näiden elementtien yhdistelmä antaa autolle helposti tunnistettavan ilmeen myös pimeässä. Tavaratilan luukussa on vakiovarusteena sähkötoiminen avaus ja sulku. Sen muotoihin sulautuu saumattomasti ja elegantisti korin värinen, automaattisesti avautuva takaspoileri. Panamera Turbossa siipi jakautuu kahteen osaan avautuessaan, mikä kasvattaa spoilerin pinta-alaa. Takana alhaalla on diffuusori, jonka vasemmassa ja oikeassa reunassa ovat ruostumattomasta teräksestä valmistetut kaksoispakoputkiston päät. Panamera 4S- ja 4S Diesel -mallit tunnistaa pyöreistä pakoputken päistä, kun taas Panamera Turbossa ne ovat puolisuunnikkaan muotoiset.

Porschen toimintaperiaate – tulkintaa tulevaisuuden ehdoilla
Uuden Panameran sisusta on täysin uudistettu. Useissa kohdissa perinteiset painikkeet on korvattu kosketukseen reagoivilla pinnoilla, ja korkearesoluutioiset näytöt sulautuvat sisustukseen. Porschen luksushenkilöautosegmentin mallien sisustan digitalisointi, joka alkoi 918 Spyder -mallissa, on Panamerassa saavuttanut seuraavan kehitysaskelman Porsche Advanced Cockpit -ohjaamon muodossa. Istuimet ovat urheiluautomaisesti matalalla. Kuljettajan silmien eteen avautuu upea näkymä, jossa muhkeiden lokasuojan kaarien ja powerdomen lisäksi on kaksi seitsemäntuumaista näyttöä, jotka on sijoitettu ergonomisesti suoraan kuljettajan eteen. Perinteisesti analoginen käyntinopeusmittari on näiden näyttöjen välissä. Kuljettajan ja etumatkustajan välistä vaihdekonsolia hallitsee 12,3 tuuman kosketusnäyttö, jossa on uusimman sukupolven Porsche Communication Management (PCM) -hallintajärjestelmä. Kuljettaja ja etumatkustaja voivat määritellä omia asetuksiaan tällä näytöllä. PCM:n ominaisuuksiin kuuluu luonnollisesti myös online-navigointi, Porsche Connect -verkkotoiminnot, Apple Car Play -älypuhelinintegrointi sekä uusi ääniohjausjärjestelmä, joka reagoi luonnolliseen puheeseen. PCM-alue ja sen huippulaadukkaat korkearesoluutionäytöt sulautuvat harmonisesti keskikonsolin mustien paneelien konseptiin yhdessä PDK-vaihteiston shift-by-wire-vaihteenvalitsimen kanssa. Keskikonsolin uusi kosketukseen reagoivilla kytkimillä varustettu ohjauspaneeli mahdollistaa eri toimintojen intuitiivisen ohjauksen. Jopa ilmastointijärjestelmän keskimmäisen kanavan säleikköä voidaan säätää sähköisesti kosketuksella ohjattavilla liukusäätimillä. Lisävarusteena on saatavana nelivyöhykkeinen automaattinen ilmastointijärjestelmä, jonka avulla myös takamatkustajat voivat ohjata ilmastointi- ja tietoviihdejärjestelmien toimintaa.

Porsche Panameran sisätilojen muunneltavuus on kaikkia luksushenkilöautoluokan kilpailijoita parempi. Takaistuimen selkänojat voidaan taittaa alas suhteessa 40:20:40 (jolloin tavaratilan koko on 495–1 304 litraa), mikä tekee Panamerasta markkinoiden käytännöllisimmän mallin jokapäiväiseen käyttöön. Uudet lisävarustevaihtoehdot kohottavat Panameran mukavuuden täysin ennennäkemättömälle tasolle. Valittavana on muun muassa taittuva panoraamakatto, hierovat istuimet, muuntuva ohjaamon valaistus sekä Burmesterin valmistama high-end-luokan 3D-äänentoistojärjestelmä.

Uusi Porsche Panamera on tilattavissa jo nyt. Sen toimitukset jälleenmyyjille alkavat 5.11.2016. Panamera 4S:n hinnat Suomessa alkavat 176 130,25 eurosta. Panamera 4S Dieselin lähtöhinta on 178 283,24 euroa ja Panamera Turbon 250 898,80 euroa.

Kuvamateriaalia on saatavana Porschen uutishuoneessa (http://newsroom.porsche.de) sekä akkreditoituneille toimittajille Porschen lehdistötietokannassa (https://presse.porsche.de).

Panamera Turbo: yhdistetty polttoaineenkulutus 9,3–9,4 l / 100 km, kaupunkiajo 12,8–12,9 l / 100 km, maantieajo 7,2–7,3 l / 100 km.
CO2-päästöt 212–214 g/km, taloudellisuusluokka (Saksa): D.

Panamera 4S: yhdistetty polttoaineenkulutus 8,1–8,2 l / 100 km, kaupunkiajo 10,1–10,2 l / 100 km, maantieajo 6,7–6,8 l / 100 km;
CO2-päästöt 184–186 g/km, taloudellisuusluokka (Saksa): C.

Panamera 4S Diesel: yhdistetty polttoaineenkulutus 6,7–6,8 l / 100 km, kaupunkiajo 7,9 l / 100 km, maantieajo 5,8–5,9 l / 100 km;
CO2-päästöt 176–178 g/km, taloudellisuusluokka (Saksa): B.

Lähde: Porsche.fi

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

four + 13 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.