2015 Porsche Cayenne Facelift

porschecayennefacelift

Entistäkin hiotumpi muotoilu, parempi taloudellisuus ja laajempi vakiovarustelu ovat uuden Porsche Cayennen keskeisiä vahvuuksia. SUV-segmentin urheilullisin auto tarjoaa poikkeuksellisen ajonautinnon ohella viisi istuinpaikkaa, reilusti tilaa ja runsaasti huipputeknologiaa. Uusi Cayenne on puhdasverinen Porsche niin suorituskykynsä kuin muotojensa puolesta.

Uuden sukupolven Porsche Cayennesta lanseerataan viisi eri versiota: Cayenne S, Cayenne Turbo, Cayenne Diesel, Cayenne S Diesel sekä maailmanlaajuisen ensiesittelynsä saava Cayenne S E-Hybrid – premium-SUV-segmentin ensimmäinen plug-in-hybridiauto. Uuden mallin lanseerauksen myötä Porsche on maailman ainoa autonvalmistaja, jolla on mallivalikoimassaan kolme plug-in-hybridiä: kaksi muuta ovat Panamera S E-Hybrid ja 918 Spyder. Kaikki Cayennen moottoriversiot ovat vastaavia aikaisemman sukupolven voimanlähteitä suorituskykyisempiä ja taloudellisempia. Täysin uutena moottorina lanseerataan Cayenne S:n 3,6-litrainen V6-kaksoisturbo, joka on kokonaan Porschen oman kehitystyön tulosta.

Cayenne on ollut Porschelle ainutlaatuinen menestystarina. Vuonna 2002 esitelty ensimmäisen sukupolven malli toteutti visiot SUV-segmentin urheiluautosta ja asetti standardit kaikille urheilullisille kaupunkimaastureille. Sittemmin Cayennen myynti on ylittänyt kaikki odotukset: vuosien 2002 ja 2010 välillä valmistettiin 276 000 ensimmäisen sukupolven autoa, ja vuonna 2010 lanseeratun toisen sukupolven mallin myynti on ollut tähän mennessä noin 303 000 autoa. Näillä myyntiluvuilla Cayenne edistää Porschen kannattavaa kasvua ja luo yhtiölle vakaata taloudellista pohjaa, joka mahdollistaa osaltaan tulevat investoinnit urheiluautoihin.

Entistä hiotumpi muotoilu
Porschen muotoilijat ovat luoneet uudelle Cayennelle entistäkin hiotummat muodot hyödyntämällä tarkasti rajattuja linjoja ja valoa taittavia reunoja. Keulan, etupyöräkoteloiden ja konepellin muotoilu on uudistettu täysin. Uutuutena ovat myös auton keulassa oikealla ja vasemmalla puolella olevat näyttävät ilmarivat, jotka ohjaavat jäähdytysilman tehokkaasti välijäähdyttimiin ja luovat vahvan visuaalisen vaikutelman.

Uusi Cayenne on selkeästi tunnistettava Porsche perus- ja S-malleissa vakiovarusteena olevien bi-xenon-ajovalojen sekä Porschelle tunnusomaisten, leijuvilta vaikuttavien LED-huomiovalojen ansiosta. Cayenne Turbo -huippumallin suorituskykyä korostavat vakiovarusteena olevat LED-ajovalot ja Porschen dynaaminen PDLS-valojärjestelmä.

Myös uuden Cayennen takaosa on kokenut merkittäviä muutoksia. Takavalojen muotoilu antaa kolmiulotteisen vaikutelman ja jarruvalot muodostuvat neljästä elementistä keulan LED-huomiovalojen tapaan. Rekisterikilven syvennys, takaluukun kahva ja takavalot on integroitu entistä tyylikkäämmällä tavalla osaksi takaluukkua. Porschen muotoilijat piirsivät uusiksi myös Cayennen horisontaaliset linjat, joten auton yleisilme on entistäkin jämäkämpi. Uusitut pakoputket on upotettu auton takapohjaan, ja automaattisesti avautuva ja sulkeutuva takaluukku on nyt vakiovaruste.

Auton sisällä muotoilijat ovat panostaneet erityisesti kuljettajan ympäristöön. Vakiovarusteluun kuuluu nyt vaihtosiivekkeillä varustettu sporttinen monitoimiohjauspyörä, jonka muotoilu ja toiminnot perustuvat 918 Spyderin ohjauspyörään. Myös takaistuimet ovat entistä mukavammat ja saatavissa tuuletettuina lisävarusteena.

Entistä taloudellisemmat moottorit
Uusi Cayenne tarjoaa enemmän tehoa ja vääntöä, mutta kuluttaa aikaisempaa vähemmän polttoainetta. Tämä lopputulos on saavutettu tekemällä useita erillisiä muutoksia koko voimalinjaan, sillä Porschen filosofian mukaan suorituskyky ja taloudellisuus eivät ole ristiriidassa keskenään. Uuden sukupolven Cayenne-mallit kuluttavat huomattavasti entistä vähemmän muun muassa coasting-toiminnon, parannetun automaattisen Start/Stop Plus -toiminnon ja moottorin optimoidun lämmönhallinnan ansiosta. Aktiivisia jäähdytysilmaläppiä hyödynnetään nyt Cayennessa ensimmäistä kertaa. Keskimmäisen ilmanottoaukon takana sijaitsevien läppien toimintaa ohjaa moottorin ohjausjärjestelmä, joka säätelee jäähdytysilman määrää avaamalla ja sulkemalla läpät ajotilanteen ja jäähdytystarpeen mukaan. Ilmaläppien ollessa suljettuina ilmanvastus on pienempi, ja polttoainetta kuluu vastaavasti vähemmän.

Cayenne S E-Hybrid on premium-SUV-segmentin ensimmäinen plug-in-hybridi. Se merkitsee valtavaa teknistä edistysaskelta aikaisempaan Cayenne S Hybridiin verrattuna. Uuden mallin litiumioniajovoima-akun 10,9 kWh:n energiakapasiteetti sallii 18–36 km:n toimintasäteen pelkällä sähkövoimalla – ajotyylistä ja maaston pinnanmuodoista riippuen. Sähkömoottorin teho on yli kaksinkertaistunut 47 hv:sta (34 kW) 95 hv:n (70 kW) lukemiin. Yhdistetty kulutus on nyt vain 3,4 l / 100 km ja CO2-päästöt 79 g/km. Cayenne S E-Hybridin kolmilitraisen V6-turbon (333 hv / 245 kW) ja sähkömoottorin (95 hv / 70 kW) yhteisteho on 416 hv (306 kW) käyntinopeudella 5500 r/min. 590 Nm:n kokonaisvääntö on käytettävissä kierrosalueella 1250–4000 r/min. Nämä lukemat takaavat urheiluautomaisen suorituskyvyn, sillä Cayenne S E-Hybrid kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa 5,9 sekunnissa ja saavuttaa 243 km/h:n huippunopeuden. Pelkällä sähkövoimalla ajettaessa huippunopeus on 125 km/h. Ajovoima-akku voidaan ladata sähköverkosta tai ajon aikana. Vakiovarusteisiin kuuluvan Porsche Car Connect -toiminnon ansiosta auton keskeiset tiedot ovat tarkasteltavissa älypuhelimen välityksellä.

Porschen hybridiperinteet juontavat juurensa aina vuoteen 1899, jolloin Ferdinand Porsche suunnitteli ja rakensi maailman ensimmäisen sekä akkukäyttöisellä sähkömoottorilla että polttomoottorilla varustetun auton, Lohner Porschen. Yhtiön nykyisessä mallivalikoimassa Panamera S E-Hybrid oli suunnannäyttäjä maailman ensimmäisenä premium-luokan plug-in-hybridinä. Nyt Cayenne S E-Hybrid tuo edistyneen hybriditeknologian myös premium-SUV-segmenttiin. Lisäksi Porsche on ottanut huipputehokkaan hybriditeknologian käyttöön 918 Spyder -superautossa. Kyseessä on erinomainen esimerkki moottoriurheiluareenoilla koetellun teknologian onnistuneesta siirrosta tuotantoautoon. Porschen edistynein hybriditekniikka löytyy tällä hetkellä 919 Hybrid -kilpa-autosta. Sen hyödyntämismahdollisuuksia tuotantoautoissa tutkitaan parhaillaan.

Cayenne S:n uusi 3,6-litrainen V6-kaksoisturbomoottori, joka on kokonaan Porschen oman kehitystyön tulosta, on puolestaan erinomainen osoitus siitä, että iskutilavuuden ja sylinterimäärän pienentäminen ei välttämättä tarkoita suorituskyvyn heikkenemistä. Uuden voimanlähteen NEDC-testisyklin mukainen polttoaineenkulutus on 9,5–9,8 l / 100 km (CO2-päästöt 223–229 g/km), litran verran vähemmän kuin aikaisemmassa V8-moottorissa. V6-kaksoisturbo kehittää tehoa enimmillään 420 hv (309 kW) käyntinopeudella 6000 r/min, eli 20 hv (15 kW) enemmän kuin aikaisempi voimanlähde. 550 Nm:n huippuvääntö – 50 Nm enemmän kuin aikaisemmin – on käytettävissä kierrosalueella 1350–4500 r/min. Aikaisemman moottorin 83 hv:n (61 kW) tehotiheys litraa kohti on kasvanut peräti 117 hevosvoimaan (86 kW), eli lisäystä on tullut noin 40 prosenttia. Vakiovarusteena olevalla 8-vaihteisella Tiptronic S -vaihteistolla Cayenne S kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 5,5 sekunnissa (tai 5,4 sekunnissa, jos autossa on Sport Chrono -lisävarustepaketti), eli 0,4 sekuntia ripeämmin kuin aikaisempi Cayenne S. Huippunopeus on nyt 259 km/h, 1 km/h enemmän kuin edellisessä mallissa.

Uusi Cayenne Turbo tarjoaa vieläkin parempaa suorituskykyä kaikkiin ajotilanteisiin. 4,8-litrainen, 8-sylinterinen ja kaksoisturboahdettu moottori tuottaa tehoa 520 hv (382 kW) 6000 kierroksen minuuttinopeudella ja vääntää 750 Nm kierrosalueella 2250–4000 r/min. Näiden lukujen ansiosta Cayenne Turbon kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on vain 4,5 sekuntia (4,4 sekuntia Sport Chrono -lisävarustepaketilla). Cayenne Turbon huippunopeus on 279 km/h, polttoaineenkulutus 11,2–11,5 l / 100 km ja CO2-päästöt 261–267 g/km.

Cayennen dieselversioissa urheilullisuus yhdistyy vieläkin parempaan taloudellisuuteen. Esimerkiksi kolmilitrainen V6-diesel kehittää tehoa 262 hv (193 kW) käyntinopeudella 4000 r/min ja kuluttaa polttoainetta sadalla kilometrillä 6,6–6,8 litraa 173–179 g/km:n CO2-päästöillä. SCR-järjestelmän ansiosta auto täyttää tulossa olevan Euro 6 -päästöstandardin vaatimukset jo nyt. Uusi V6-diesel vääntää 580 Nm kierrosalueella 1750–2500 r/min, kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 7,3 sekunnissa (7,2 sekunnissa Sport Chrono -lisävarustepaketilla) ja saavuttaa 221 km/h:n huippunopeuden. Cayenne S Dieselin 4,2-litrainen V8-voimanlähde puolestaan kehittää tehoa 385 hv (283 kW) 3750 kierroksella minuutissa ja vääntöä 850 Nm käyntinopeusalueella 2000–2750 r/min. V8-version kiihtyvyys nollasta sataan kilometriin tunnissa on 5,4 sekuntia (5,3 sekuntia, jos varusteena on Sport Chrono -paketti), huippunopeus 252 km/h, NEDC-syklin mukainen kulutus 8,0 l / 100 km ja CO2-päästöt 209 g/km.

Uuden Cayennen alustasäädöt on optimoitu entistäkin parempaa mukavuutta silmällä pitäen – dynaamisista ominaisuuksista tinkimättä. Aiempaakin täydellisempi kompromissi sporttisuuden ja mukavuuden välillä vahvistaa Cayennen asemaa SUV-segmentin ainoana todellisena ”urheiluautona”.

Uusien Cayenne-mallien markkinalanseeraus käynnistyy 11. lokakuuta. Suomessa malliversiot hinnoitellaan seuraavasti: Cayenne Diesel 99 906 €, Cayenne S 136 617 €, Cayenne S Diesel 133 251 €, Cayenne Turbo 233 032 € ja Cayenne S E-Hybrid 98 676 €. Hinnat sisältävät alv:n ja maakohtaisen varustelun.

Lähde: Porsche

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

eighteen − 5 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.