Autohullut.fi testaa: 2013 Audi RS6

Audi_RS6-Avant_7

Yksi asia on varma. Audi RS6 on tämän hetken upein ja kuumin farmariauto. Se näyttää upealta luonnossa ja kuvissa. Jopa koeajoautomme hiukan pliisut vanteet eivät saa sitä näyttämään huonolta. Automme oli mustalla optiikalla varustettu ja väriltän valkoinen. Sen kesärenkaina löytyvät 21-tuumaiset mustat PQ4-vanteet ja ne täydentäisivät väriyhdistelmän täydellisesti. Talvikelien vuoksi automme oli kuitenkin varustettu jo nastarenkailla ja hiukan optisesti leveyttä kaventavilla lokasuojia kapeammilla 20-tuumaisilta vanteilla. Kyllä, tässä autossa 20-tuumaiset vanteet näyttävät 17-tuumaisilta. Testiautomme LED-ajovalot ja 6 senttiä vakio A6:sta leveämpi kori säväyttävät luonnossa ja tekevät siitä modernin ja urheilullisen näköisen. Mustilla vanteilla ulkonäköä voi kuvailla jo ärhäkäksi. Joka tapauksessa muotoilusta Audi saa täyden kympin ja se todistaa, että tilavan auton ei tarvitse olla hirveä laatikko.



Audi_RS6-Avant_6
Audi_RS6-Avant_2

Moottori ja ajettavuus

Koeajoautossamme ei ollut lisävarustelistalta löytyvää sport-pakoputkistoa, mutta muutaman päivän autossa vietettyämme olemme sitä mieltä, että vakiopakosarja on aivan riittävä. Kun auton käynnistää, antaa 560 hevosoimainen 4.0-litrainen V8 TFSI-moottori mukavat murahdukset. Autostamme löytyneet äänieristetyt lasit eristävät moottoriääniä jopa liian tehokkaasti ja täyskiihdytystä ja alas vaihtamista lukuunottamatta äänet kuuluvat lähinnä vaimeana murinana, jota koeajoauton nastarenkaista lähtevä meteli edelleen peitti. Äänieristys tekee kuitenkin moottoritieajosta juhlaa, kun laadukkaita BOSE:n stereoita voi kuunnella ympäristöltä suojassa. Käytännössä vain rengasmelu kantautuu sisään, joten kesällä auto lienee hyvin hiljainen.

Vaikka ulkoäänet ovatkin mahtavat, mikään ei varoita kuljettajaa siitä, mitä tapahtuu kun oikean jalan polkaisee pohjaan Dynamic-moodissa. Auto kiihtyy välittömästi. Uskoimme 8-portaisen ZF-automaattivaihteiston hidastavan tehokkaan moottorin urheilullisuutta, koska olimme toivoneet RS6:n saavan Audin mahtavan 7-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston, mutta iloksemme olimme väärässä. Automaattilaatikko toimii erinomaisesti kaikissa tilanteissa ja 8. vaihde laskee kulutusta. Manuaalimoodissa vaihteisto antaa välittömästi halutun vaihteen ja Dynamic-moodissa vaihtaminen on saumatonta ja uskomattoman nopeaa. Olimme niin vakuuttuneita moottorin ja vaihteiston toiminnasta, että laitoimme sen testeistä suurimpaan ja halusimme verrata sen kiihtyvyyttä eri nopeuksilla ja vaihteilla pari vuotta vanhempaan 550 hv Porsche Panamera Turbo S:ään, joka on pitkään ollut mittapuuna tässä luokassa. Vaikka Turbo S:ää ei ollut saatavilla, saimme järjestettyä kohtaamisen Panamera Turbo S Powerkitillä varustetun auton kanssa, jossa on sama tekniikka. Yllätykseksemme erittäin nopealla 7-portaisella kaksoiskytkinvaihteistolla ja 4.8-litraisella biturbo V8-moottorilla ja kitkatalvirenkailla varustettuun puoliveriseen urheiluautoon verrattuna kiihtyvyys oli täysin identtinen. Paikaltaan lähdettäessä Porsche sai paremman pitonsa ansiosta hiukan kaulaa, mutta on muistettava, että Audissa oli nastarenkaat ja samanlaisilla renkailla varustetut autot olisivat olleet todennäköisesti täysin yhtä nopeat. Ottaen huomioon, että Audi on farmarimallinen perheauto, niin tulos on häkellyttävä. Tämä auto on monsteri!

Auton ohjaus on tarkka kaikissa moodeissa. Ajoasetuksissa on valittavana Comfort-, Auto- ja Dynamic-vaihtoehdot, jotka muuttavat auton luonnetta kiitettävästi. Kaasuvaste on yllättävän herkkä kaikissa edellämainituissa, mutta ohjauksessa, äänimaailmassa ja alustan tuntumassa on suurin ero eri vaihtoehtojen välillä, kuten tällaisesa Drive Select -toiminnossa kuuluukin olla. Tässä Audi on onnistunut erinomaisesti ja auto muuttuu napin painalluksella pehmeästä koiranpennusta taisteluhäräksi. Mainittakoon, että kaikissa moodeissa auto käyttäytyy Audile tyypillisen sivistyneesti, eikä täydellisestä huligaanista voi puhua. Tosiliukkaalla takapainotteisen nelivedon huomasi Dynamic-asetuksessa perän lähtiessä herkästi sivuluisuun täyskaasulla nastarenkaista huolimatta. Kaarteissa se tekee ajamisesta kuljettajalle nautinnollista ja uskommekin kesäkeleillä uuden RS6:n olevan aivan eri maata kuin sen kohtalaisen säyseät edeltäjänsä. Aikaisempia RS6-malleja oli lähes mahdotonta saada poikittain missään tilanteessa. Drive select -valikossa on tarjolla myös räätälöity vaihtoehto, jossa kuljettaja voi itse määritellä omat asetuksensa ja tätä käytimmekin enimmäkseen.

Turvavarusteet

Koeajoautomme varustelista on kattava ja siitä löytyivätkin lähes kaikki suosikkivarusteemme. Erittäin mielenkiintoisena varusteena mainittakoon mahtava Audi Night Vision Assistant. Testasimme varustetta pienillä sivuteillä, joissa tyypilliseen tapaan useilla iltakävelijöillä ei ollut heijastimia synkästä pimeydestä huolimatta ja vaatetukseksi oli valittu yhtä viisaasti mustanpuhuvan väristä. Paljaalla silmällä kohteet havaitsee valitettavan myöhään testiautomme erinomaisista LED-valoista ja kaukovaloassistentista huolimatta, mutta yönäön ansiosta kohteet on helppo havaita jo kaukaa. Järjestelmä on älykäs, sillä se osaa korostaa ihmiset ja eläimet keltaisella. Pimeillä maanteillä ja hirviaidattomilla alueilla varuste on lähes pakollinen. Alla Audin esittelyvideo varusteesta.

Mainitsemisen arvoisia varusteita ovat myös autosta löytyneet Audi side assist -kaistanvaihtoapu ja Audi active lane assist -kaistallapysymisapu. Matalasta ja leveästä autosta kuolleeseen kulmaan on heikko näkyvyys ja lastenistuin takapenkillä vie viimeisenkin näkyvyyden. Kaistanvaihtoapu on silloin korvaamaton apuväline. Kaistallapysymisvahti puolestaan on markkinoiden parhaimmistoa. Se pitää auton viivojen välissä jopa 10 sekuntia, mikäli kuljettajan katse harhautuu tieltä. Nämä lisvarusteet tekevät tästä tykistä myös superturvallisen perheauton yhdistettynä 5 tähden Euro NCAP -kolaritestitulokseen.

Sisätilat ja mukavuus

Audi_RS6-Avant_12
Audi_RS6-Avant_11
Audi_RS6-Avant_10

Uskomattoman tehonsa lisäksi RS6 yllättää mukavuudellaan. Äänieristetyt lasit ja ilmajousitus tekevät siitä hiljaisen ja matkustusmukavuudeltaan huipputasoisen auton. Matkustusmukavuus oli tässä luokassa ehdottomasti aivan parhaimmistoa. Urheilupenkit Valcona -nahkaverhoilulla ja “hunajakenno” tikkauksella sekä RS6-logoilla ovat yhdet upeimmista näkemistämme penkeistä muotoilultaan, mutta niiden mukavuudessa toimitus jakaantui. Yksi valitti penkkien painavan hartioiden kohdalta ja ajoasennon olevan vaikea löytyä, mutta muut kehuivat penkkejä erinomaisiksi. Joka tapauksessa ne poikkeavat hiukan Mercedeksen, Porschen ja BMW:n vastaavista malleista ollen enemmän kuppi-istuinmaisemmat. Takapenkkitilat ovat riittävät ja takakonttiin mahtuivat pitkittäin vaunut, jotka eivät mahtuneet mm. Volkswagen Touaregiin. Tämä auto voi toimia isommankin perheen ainoana autona. Digitaalinen näyttö ja hiilikuitusomisteet täydentävät jo muutenkin sporttista ja modernia siustusta. Materiaaleista ja viimeistelystä jää erittäin korkealaatuisen tuotteen vaikutelma. Tässä ohjaamossa viihtyy. Ohjaimet ja avustinlaitteet ovat loogisilla paikoilla, eikä niiden käyttäminen vaadi ohjekirjaa.

Tehosedaneista ja -farmarista pitäville elämme mielenkiintoista aikaa. Markkinoilla on tarjolla toinen toistaan parempia tuotteita ja Suomen olosuhteisiin sopiva neliveto yleistyy onneksi jatkuvasti. RS6:lla on oma ekologinen lokeronsa. Mikäli on perheellinen ja haluaa yhdistää upean ulkonäön, runsaat tilat, turvallisuuden, mukavuuden, urheiluauton nopeuden ja nelivedon yhteen autoon on RS6 täydellinen paketti. Auto on huomattavasti urheilullisempi ja nopeampi kuin edeltäjänsä, sen suuremmasta teholupauksesta ja V10-moottorista huolimatta. Edeltäjän suurin vika oli se, että vauhtia ei tuntenut ja mukavuus oli niin korkeaa luokkaa, että se jätti jopa hiukan kylmäksi. Nykyinen auto on niin hyvä, että suremme Pohjois-Amerikkalaisten puolesta, jonne kyseistä mallia ei tulla viemään ollenkaan. Suomessa auton hankkimisen esteeksi tulee monelle vain hinta. OVH-hinnat alkavat 181 923,17 eurosta ja koeajoautomme hinta nousi sopivasti varusteltuna jo lähes 220 000 euroon. Autolla viikonlopun ajettuaan on kuitekin valmis ajamaan sillä suoraan pankkiin hakemaan lainaa, niin hyvä auto on kyseessä.

Mittaustuloksia:

Kiihtyvyys 0-100 km/h (2 matkustajaa, täysi tankki ja nastarenkaat): 4.2s
Testikulutus: 14.6 l/100km

Tekniset tiedot (valmistajan ilmoittamat):
Moottori: 4.0-litrainen V8 TFSI-moottori
Teho: 412 kW (560 hv)
Vääntö: 700 Nm
Kiihtyvyys 0-100 km/h: 3.9s
Polttoaineenkulutus, yhdistetty: 9.8l /100 km
C02-päästöt: 229 g/km

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

16 + 3 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.