Autohullut.fi toimituksella oli mahdollisuus lokakuisena viikonloppuna päästä kauan odottamamme 2013 Mercedes-Benz A45 AMG:n rattiin. Toimituksen yksi tämän hetken kuumimmista suosikkiautoista on 2013 Mercedes-Benz CLA45 AMG ja siksi oli hienoa päästä koeajamaan samalla maailman tehokkaimmalla kaksilitraisella nelisylinterisellä moottorilla varustettua A 45 AMG:tä.
Jupiterinpunainen testiautomme oli tyypilliseen AMG-tyyliin samalla aggressiivinen ja hillitty. Ulkonäkö ei juurikaan eroa AMG:n sportpaketista. Auton etumaski on virtaviivainen isoine ilmanottoaukkoineen ja takapuskurissakin on nopeudesta vihjaavat ilmanohjausaukot. Autoa käynnistettäessä ei jäänyt epäselvyyttä siitä, että alla on jotain vielä erikoisempaa. Jo ensikäynnistyksestä lähtien sportpakoputkiston efekti on nähtävissä. Kaikkien ympärillä olevien päät kääntyvät. Punaiset jarrusatulat, 18-tuumaiset AMG-vanteet ja AMG-Turbo -kyltit vihjaavat myös konepellin alla olevasta tehosta. Mikäli auton urheilullisuutta ja näkyvyyttä haluaa lisätä, on iso takasiipi valinnainen varuste.
Moottori, vaihteisto ja suorituskyky:
Moottori, vaihteisto ja sport-pakoputkisto ovat tämän auton parhaat vahvuudet. Kun auton sulosointuja kuuntelee, niin millään muulla ei ole väliä. Koeajoauton AMG -Performance pakoputkisto on mieletön. Kaasulta jalan nostaessa tulee takapäästä sellainen snap, crackle ja pop -kakofonia, että valoihin pysähtyessä vieressä olevien Ferrari-omistajienkin päät kääntyvät. Pidämme vielä enemmän AMG:n V8-moottoreiden mahtavista pakoäänistä, mutta on uskomatonta, mitä on saatu aikaiseksi näinkin pienellä nelisylinterisellä moottorilla. Vielä enemmän ihastusta herättää tämän 2-litraisen moottorin teho. Turboahtimen ansiosta se tuottaa huikeat 360 hevosvoimaa ja 450 Nm vääntöä. Jouduimme suorittamaan testit uunituoreilla kitkarenkailla, joten yhden kokeilun perusteella saavuttamamme 4.8s 0-100 km/h kiihtyvyys ei varmasti ole viimeinen sana. Kesärenkailla ja pienellä yrityksellä on todennäköistä, että päästäisiin 4.5s tuntumaan.
Teho ei tunnu loppuvan tässä autossa missään vaiheessa. Tehon tuotto on tasaista ja kohtalaisen viiveetöntä. Vaihteisto täydentää moottoria täydellisesti. 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto on nopea ja tässä autossa pidimme myös manuaalivaihteiston tuntumasta. Rattivaihtimillakin vaihdot olivat välittömät ja oikea vaihde tuli helposti pyydettäessä. Välitykset ovat lyhyet, joten manuaalivaihteistoa käyttävän on oltava tarkkana, jotta kierroslukurajoitin ei ehdi puuttua peliin. Kun A 45 AMG:llä lähtee paikoiltaan lähtöavustimella (race start), niin henki meinaa salpautua. Paikoiltaan lähdettäessä on myös urheiluautojen oltava varuillaan, sillä tämän auton pito nelivetonsa ansiosta on uskomaton.
Ajettavuus, käytännöllisyys ja sisätilat:
A 45 AMG on erinomainen ajaa ja sen sisusta huokuu modernia sporttisuutta. LCD mittaristo on tyylikäs ja koeajoautomme hiilikuituinen kojelauta miellytti silmää. Sen nahkaisesta ratista on hyvä pitää kiinni ja ohjaus on äärettömän tarkka. Pidimmekin tästä ratista enemmän kuin E 63 AMG S:n ratista, joka koostuu useista materiaaleista. Sivuteiden mutkaisissa kaarteissa auto on elementissään. 50/50-jaolla oleva neliveto antaa mutkissa tarvittavan pidon urheilullisemmissakin ajonvakausmoodeissa ja vääntävä mottori antaa tarvittavan tehon kaarteista ulos kiihdyttäessä. Oli alla lähes mikä tahansa tehomalli, tämän auton perässä on mutkaisella pikkutiellä vaikea pysyä ja se on kokonsa ansiosta erittäin ketterä.
Toisaalta A45 AMG tuntuu luokkaa suuremmalta ja on erittäin vakaa suurissakin nopeuksissa moottoritiellä. Sen nahkaiset urheilupenkit ovat jämäkät ja mukavat pitkälläkin matkalla tarjoten erinomaisen sivuttaispidon. Punaiset turvavyöt ja penkkien tikkaukset täydentävät sporttisen tyylikästä siustusta. Hyvä ajoasento oli helppo löytää ja urheilupenkit kannattaakin mielestämme ottaa myös perusversioon. Tilaa on hyvin edessä ja takana jopa viisihenkiselle perheelle. Selkä edellä oleva isokin lastenistuin mahtuu vaivattomasti taakse ja etupenkille jää vielä tilaa aikuisen istua. Se on takaa huomattavasti tilavampi, kuin mitä ulkoapäin näyttäisi. CLA:n isompi takakontti kuitekin tulee tarpeeseen useampaa henkilöä kuljetettaessa, koska kompaktiluokkaan sopien A-sarjan takakontti ei ole kovin tilava (341 vs 470 litraa). Autossamme oli lisävarusteena peruutuskamera ja aktiivinen pysäköintiavustin. Peruutuskamera ei ole A-sarjassa niin tärkeä lisävaruste kuin CLA:ssa, koska näkyvyys ulos on selkeästi parempi, mutta pysäköintiavustin toimi moitteettomasti ja se säästää varmasti hermoja ja vanteiden reunoja ahtaisiin paikkoihin pysäköitäessä kaupungissa.
A 45 AMG:stä löytyy kuitekin myös muutamia päivittäiskäyttöä vaikeuttavia asioita. Ensinnäkin auto on erittäin matala. Auton pohja otti kiinni mm. töyssyisellä hiekkatiellä, josta on mennyt erilaisia urheiluautoja vuosien ajan ongelmitta. Alusta on kova päivittäiskäytössä, mutta toisaalta tällaiselta autolta ei muuta odottaisikaan. Mitä nopeammin ajaa, sitä enemmän alusta tulee oikeuksiinsa ja kuljettaja ymmärtää kuinka tasapainoinen ja ketterä auto on kyseessä. Pintakovuudesta huolimatta ainakaan koeajoautossa ei kuulunut natinoita tai kitinöitä. Parkkihallia emme ehtineet kokeilla, mutta joissain tilanteissa mataluus voi varmasti olla ongelma. A-sarjan perusversiosta tuttuna ongelmana on takaluukun paino. Se aukeaa helposti, mutta hennon naisen on vaikea vetää luukkua kiinni. Perus A-sarja niskatuet tulevat myös niin eteen, että toimittajamme niska kipeytyi pitkän ajomatkan jälkeen. A 45 AMG:ssä ei tätä ongelmaa ole, koska sen urheilupenkeissä on kiinteä niskatuki. Toimittajien älypuhelimet eivät mahtuneet yhteenkään auton säilytyslokeroon, paitsi avattavaan keskiloeroon ja oven syvennykseen. Ongelmana on kuitenkin se, että ohjekirja ei mahdu hansikaslokeroon, minkä vuoksi kuljettajan oven syvennys on jo varattu sille. Silmälasikotelo menee vaihteiston takana oleviin mukitelineisiin, mutta muuten säilytystilaa on liian vähän. Lämpötilaa voi säätää vain yhden asteen kerrallaan ja ajoittain sopivaa ohjaamon lämpötilaa onkin vaikea löytää. Puolen asteen asteikko olisi vielä käytännöllisempi. Pidimme lisävarusteena olevan Harman Kardon -äänentoistojärjestelmän äänenlaadusta, mutta tällä kertaa pitää myöntää, että mahtavien pakoäänien johdosta stereot olivat suurimmaksi osaksi pois päältä. Osa toimituksesta olisi kaivannut tällaiseen erikoisautoon avaimettoman käynnistyksen mahdollisuutta ja ilmajousitusta lisävarustelistaan, mutta kun kyseessä on kuitenkin näinkin urheilullinen auto, enemmän luksusta kaipaava valitsisi todennäköisesti E-sarjan AMG:n.
A45 AMG on mahtava paketti. Se on pienikokoinen raketti, joka on kuitenkin samalla erittäin hiljainen ja vakaa moottoritiellä. Ajettassa suoralla se tuntuu luokkaa isommalta. Comfort moodi rauhoittaa auton kauttaaltaan, mutta sopivasti. Kulutus putoaa heti 8 litran tuntumaan ja moottoriäänet muuttuvat lähinnä miellyttäväksi murinaksi. Täytyy tässä vaiheessa tunnustaa, että meidän testimme ajan auto pysyi visusti S- ja M-moodeissa suurimmaksi osaksi, joten 11.6 l/100km voi olla yläkanttiin. Itse pidämme CLA 45 AMG:ta A-sarjan AMG:tä parempana vaihotehtona, koska siinä on suurikokoinen 470 litran takakontti ja sen muotoilu on tässä luokassa ennennäkemätöntä. Toisaalta sportpakoputkistoa lukuunottamatta A45 AMG ei kiinnitä ei-toivottua huomiota, jota tällaiset harvinaiset autot yleensä aiheuttavat.
Auton ainoa todellinen miinus on sen hinta Suomessa ainutlaatuisen verotuksemme ansiosta. Hinta alkaa 67.982,29 eurosta ja hyvinvarustellun testiautomme hinta oli huimat 81.625,43 euroa. CLA:sta saa maksaa vielä n. 10 000 euroa lisää. On toki myönnettävä, että rahoilleen saa vastinetta, kun vastaavasta suorituskyvystä saa muutoin maksaa pitkälti yli 100.000 euroa. A 45 AMG:n ratissa saa hiukan tuntea sitä samaa taikaa mitä Lancia Delta HF Integralen kyydissä joskus tuntui 1980-luvulla. AMG on vain tehnyt sen omalla tyylikkäällä tavallaan. Auto on täysi huligaani, kiitos siitä Mercedes-Benz!
Mittaustuloksia (talvirenkailla):
0-100 km/h (Race start, 3/4 tankkia ja kuljettaja): 4.8s
0-100 km/h (3/4 tankkia, 2 matkustajaa ilman lähtöavustinta): 5.2s
Testikulutus: 11.6 l/100km
Tekniset tiedot:
Moottori ja suorituskyky | ||
Sylinteriluku ja -järjestys | I4 | |
---|---|---|
Iskutilavuus (cm3) | 1991 | |
Teho (kW [hv] kierrosluvulla 1/min) | – (265/6000) | |
Vääntö (Nm kierrosluvulla 1/min) | – (450/2250–5000) | |
Puristussuhde | 8,6 : 1 | |
Kiihtyvyys 0-100 km/h (s) | – (4.6) | |
Huippunopeus (km/h) | – (250, elektronisesti rajoitettu) | |
Päästöluokka | – (Euro 6) | |
ECO-start-stop-toiminto | – (kyllä) | |
Polttoneste ja kulutus | ||
Polttoneste | 98E | |
Polttonestesäiliön tilavuus / varalla (l) | 56/8 | |
Polttonesteen kulutus, kaupunki (l/100 km) | – (9.1–8.8) | |
Polttonesteen kulutus, maantie (l/100 km) | – (5.9–5.8) | |
Polttonesteen kulutus yhdistetty | – (7.1–6.9) | |
CO2-päästöt yhdistetty (g/km) | – (165–161) | |
Ilmanvastus | 0.34 | |
Voimansiirto | ||
Vetotapa | Neliveto | |
Vaihteisto | – (AMG SPEEDSHIFT DCT 7-vaihteinen urheiluvaihteisto) | |
Välityssuhteet, käsivaihteisto | – | |
Välityssuhteet, automaattivaihteisto | 3.86/ 2.43/ 2.67/ 1.05/ 0.78/ 1.05/ 0.84/ R 3.38 | |
Välityssuhde | – (4.13) | |
Alusta (vakio) ja renkaat | ||
Etuakseli | Joustintuki ja poikittainen alatukivarsi | |
Taka-akseli | pitkittäis- ja poikittaistukivarret | |
Jousitus, edessä/takana | kierrejouset, kaksiputkiset kaasuiskunvaimentimet/kierrejouset, yksiputkiset kaasunvaimentimet | |
Rengaskoko, edessä | 235/40 R 18 | |
Rengaskoko, takana | 235/40 R 18 | |
Etujarrut | tuuletetut levyjarrut | |
Takajarrut | tuuletetut levyjarrut | |
Mitat ja paino | ||
Tavaratilan tilavuus (l) | 341–1157 | |
Kääntöpympyrä (m) | 11.04 | |
Omapaino / kantavuus (kg) | – (1555/495) |