Autohullut.fi testaa: Audi Driving Experience – Audi Altmuehl Valley Tour

AudiExperienceR8_1

Audi R8 koeajo ja Audi Driving Experience -tapahtuma

Toimituksella oli tilaisuus osallistua Audin järjestämään Audi Driving Experience -ajotapahtumaan Saksassa. Kyseessä oli yksi tapahtuma Audi Driving Experience -ohjelman tarjoamasta laajasta valikoimasta, jossa tarkoituksena on kokea erilaisia ajonautintoja erilaisissa ajo-olosuhteissa ja -ympäristöissä Audin viimeistä mallia olevilla superautoilla. Toimituksen käytössä oli kaksi uudenkarheaa Audi R8 -urheiluautoa, toinen umpikorimallinen R8 Coupé ja toinen R8 Spyder -avoauto. Ajotapahtumassa oli mukana myös Audin kouluttaja Markus. Hän on ollut mukana myös Suomen Lapissa järjestetyssä Audi Driving Experience -talvitapahtumassa, joten Suomi ja suomalaiset olivat hänelle ennestään tuttuja.



Tehtaaseen tutustuminen

Saavuimme aamulla Audi Ingolstadt Forumin Piazzalle, jossa automme odottivat meitä valmiina päivän ajoja varten. Alue on näyttävä yhdistelmä Audi Museota, uusien autojen luovutustiloja ja tehdasrakennuksia, jotka levittäytyvät 210 hehtaarin kokoiselle alueelle. Työntekijöitä alueella on runsaat 33 000. Ingolstadtin tehtailla valmistetaan Audi A3, A4, A5 ja Q5 -mallit, sekä komponentteja Audi TT Coupé, TT Roadster ja A3 Cabriolet -malleihin. Autohullu viettäisi täällä useammankin päivän, eikä tekemisen puutetta olisi. Ajo-ohjaajamme esitteli meille autot ja kyseli toiveitamme, jonka jälkeen siirryttiin päivän ensimmäiselle etapille, eli tehdasvierailulle. Audin tehtaat ovat näyttävät ja modernit. Vasta tehdasvierailulla saa todella käsityksen siitä, kuinka monimutkaisia kokonaisuuksia nykyautot ovat. Kameroita ei tehdaskierrokselle saa ottaa, mutta voimme suositella kierrosta autoteknologiasta ja ylipäätään tekniikasta kiinnostuneille.

AudiExperienceR8_3

Gentlemen – start your engines

Parin tunnin tehdaskierroksen ja maittavan lounaan jälkeen oli edessä päivän odotetuin tapahtuma. Käynnistimme R8:t ja sitten painoimme kaasun pohjaan. Molemmilla autoilla ajettiin n. 100 km matka Ingolstadtin ympäristössä, kauniissa Altmuehlin laaksossa. Ajopäivänä sää oli pääosin suotuisa puolipilvinen, ja ennusteesta huolimatta onneksi saatiin vain muutama lyhyt sadekuuro. Muuten sää oli kuiva lämpötilan ollessa n. 20 astetta. Ajoreitti suuntautui Ingolstadtista kohti lähialueen maaseudun pikkukaupunkeja ja kyliä. Reitin aikana pääsimme ajamaan rauhallisia maaseututeitä, mutkaisia kumpuilevassa maastossa eteneviä osuuksia ja peltoja halkovia vauhdikkaampia suoria. Koeajon päätti moottoritiellä ajettu osuus, joka ajettiin nopeusrajoituksettomalla alueella, jollaisia Saksassakin on valitettavasti jatkuvasti vuosi vuodelta vähemmän. Tiet Saksassa ovat erinomaisessa kunnossa ja 100 km/h nopeusrajoituksia on erittäin mutkaisillakin teillä. Täällä todella pääsi nauttimaan urheiluautosta ja syntyy myös ymmärrys siitä, millaiseen maastoon nämä autot on alunperin rakenettu.

Toisin kuin Audi Driving Experience -ratapäivillä, liikenteessä luistonestoa ei saa kytkettyä pois päältä. Tämä ei menoa haitannut. Sileillä serpentiiniteillä ja rajoituksettomilla Autobahneilla R8-urheiluauto on elementissään. Se unohtuu usein Suomen väärin kallistetuilla, roudan tuhoamilla ja talvirajoitetuilla teillä. Oli mahtavaa saada urheiluautoilla kokea vauhtia, jollaista Suomessa ei pääse kokemaan edes useimmilla radoilla.

AudiExperienceR8_14

Audi R8 tekniikkaa

Audi R8 –mallisto on saatavana V8 tai V10 –moottorilla varustettuna. V10 –moottori on puolestaan saatavana 525 hv (386 kW) perusversiona tai 550 hv (404 kW) tehoisena Plus-versiona. Kummassakin koeajetussa autossa oli 5.2 -litrainen V10, joka kehittää 386 kW käyntinopeudella 8000 rpm ja 530 Nm vääntömomentin käyntinopeudella 6500 rpm. Moottorissa on kuivasumppuvoitelu, joka mahdollistaa voitelun myös nopeassa kaarreajossa. Kuivasumppujärjestelmä mahdollistaa myös sen, että öljypohja on voitu jättää matalammaksi ja moottori asentaa alemmaksi, millä puolestaan myös painopistettä on saatu alemmaksi. Vaihteistona R8:ssa oli 7-portainen S-Tronic kaksoiskytkinvaihteisto. Voiman tiehen välittää jatkuvatoiminen neliveto, joka on toteutettu monilevykytkimellä ja jakaa voimaa etupyörille pidon mukaan.

AudiExperienceR8_15

Tilat

Audi R8 on kaksipaikkainen keskimoottorinen urheiluauto, eikä takaistuimia ole lainkaan, poiketen esim. Porsche 911:n 2+2 istuinjärjestelystä. Istuinten säädöt ovat runsaat ja isokin kuljettaja löytää itselleen hyvän ajoasennon. Tavaratila on edessä, tilavuudeltaan 100 litraa. Penkkien takana on toinen 90 litran kokoinen säilytystila. V10 -moottori sijaitsee istuinten takana. R8 Coupéssa moottori on jätetty kaikessa juhlavuudessaan näkyviin lasikannen alle, mikä on tyylikäs ja onnistunut ratkaisu. Spyderissa moottori on peitetty, koska sähköinen katonavausmekanismi sekä alaslaskettu katto vaativat oman tilansa. Tämän seurauksena moottoria ei jäisi paljonkaan näkyviin, joten lasikannestakaan ei olisi paljon iloa. Ylimääräisen eristyksen johdosta Spyder on katto alhaalla jopa Coupéta hiljaisempi.

Ominaisuudet ja ajettavuus

Ajopäivän aikana tuli selväksi, että Audi R8 on ns. superauto sanan jokaisessa merkityksessä. Kyseessä on auto, jonka olemassaoloa ei voi perustella järkisyin, mutta tunnesyin sitäkin enemmän. R8:aa on moitittu usein kesytetyksi Lamborghini Gallardoksi ja faceliftiä edeltävän mallin vaihdelaatikko ei koskaan oikein sopinut muuten erinomaiseen pakettiin. Ajetuissa autoissa ollut kaksoiskytkinvaihteisto on kuitenkin muuttanut auton perusteellisesti. Auto soveltuu myös tavalliseen arkiseen ja rauhalliseen ajoon, mutta napin painalluksella auton luonne muuttuu leppoisasta cruiserista ärjyväksi kisakoneeksi. Aluksi auton säädöt pidettiin Comfort-asetuksilla, jolloin vaihteisto toimii kuin mikä tahansa automaattivaihteinen auto. Vaihdot ovat rauhallisia, kierrosluku pysyy maltillisissa lukemissa ja moottorin tehoreservistä kertoo vain matala murina. Äänet pysyvät tällä asetuksella melko hillittyinä, vaikka moottori sijaitseekin heti matkustamon takana. Äänimaailma on niin sivistynyt, että se tuskin käy rasittavaksi pidemmälläkään matkalla. Comfort -asetuksellakin kaasupoljinta reippaasti painettaessa tehot ovat kuitenkin heti käytettävissä. Spyder mallissa toki katon saa alas, jolloin moottoriäänistä voi todella nauttia. Suurissa nopeuksissa tuuli kuitenkin vie kaiken ilon.

Uuden S-tronic kaksoiskytkinvaihteiston Sport-asetuksella äänimaailma muuttuu välittömästi. Vaihdot muuttuvat nopeiksi ja teräviksi olematta kuitenkaan epämukavia tai nykiviä, kierrokset nousevat korkeammalle ja mukaan tulee alaspäin vaihdettaessa automaattinen välikaasu, jonka ärjähdykset ja murahdukset vaihtojen välillä ovat korvia hivelevää kuultavaa, ja kertovan moottorin ja vaihteiston olevan jatkuvasti valppaina vastaanottamaan kuljettajan käskyjä. Sport-asetuksella kierrosluku nousee Comfort-asetusta korkeammalle ja vaihto isompaan tai pienempään pykälään sujuu salamannopeasti. V10-moottorin teho ja vääntö antavat loputtoman tuntuisen kiihtyvyyden, joka ei osoita hiipumisen merkkejä edes nopeuden noustessa 200km/h paremmalle puolelle. Koska moottori on vapaastihengittävä, on teho välittömästi käytettävissä ilman joissain turboahdetuissa moottoreissa havaittavaa viivettä.

Vaihteistoon kuulu myös ratin takana sijaitsevat hyvin käteen sopivat ja riittävän herkkätoimiset vaihdevivut. Näillä vaihteisto muuttuu täysin manuaaliseksi, tosin kytkintä ei vaihtojen aikana tietenkään tarvitse painaa, koska sellaista ei ole. Rattivaihteet pyörivät ratin mukana, mikä tekee manuaalisestakin vaihtamisesta miellyttävää. Manuaaliasennossa vaihteisto toimii sikäli eri tavalla kuin moni muu manuaalimoodin sisältävä vaihteisto, että se ei vaihda ylöspäin kierroslukualueen ylärajalla, vaan vaihto pitää suorittaa itse. Muutoin kierroslukurajoitin alkaa katkoa tehoja. Auto menee silloin safe-moodiin. Mikäli kuljettaja varomattomasti päästää kierroslukurajoittimen aktivoitumaan toistuvasti, ei safe-modesta enää pääse eroon auton sammutuksella, vaan se vaatii käynnin huoltovarikolla. Manuaaliasennossa – kuin myös automaattiasennossa –  vaihteiden vaihto on nopeaa ja täsmällistä, eikä voimalinjassa tunnu minkäänlaista “kuminauhamaista” vaikutelmaa. Manuaaliasennosta on myös helppo siirtyä takaisin automaattimoodiin vaihdekeppiä sivusuuntaan siirtämällä.

Neliveto on R8:ssa vakiovaruste, ja se on näin tehokkaalla ja vääntävällä koneella hyvin perusteltu. Toimitus ei jäänyt kaipaamaan takavetoa mutkaisillakaan tieosuuksilla, koska nelivedon tiehen välittämä voima antaa autolle erittäin hyvän ohjattavuuden, eikä perä tunnu irtoavan tarpeettoman herkästi kaarteissa. Lisäksi moottorin teho saadaan paremmin välittymään tiehen kaikkien pyörien vetäessä, eikä tehoa haaskaudu tarpeettomaan sutimiseen. Coupé -mallille ilmoitettua 3.6 sekunnin ja Spyderille ilmoitettua 3.8 sekunnin kiihtyvyyttä 0-100 km/h ei mitattu, mutta ajokokemuksen perusteella lukemat arvioitiin suuruusluokaltaan paikkansapitäviksi. Käytännössä Coupén ja Spyderin välillä ei kiihtyvyydessä huomaa eroa.

R8 on ohjaustuntumaltaan tarkka. Mutkaisilla teillä kaarreajo sujuu kuin raiteilla. Tuntuma tiehen on erinomainen. Koeajetuissa autoissa R8 Coupéssa oli perinteiset jarrut, Spyderissa keraamiset jarrut. Jarrutuntumassa ei havaittu eroa. Tehtaan mukaan erot syntyvät jarrujen kuumentuessa jatkuvassa kovassa rasituksessa, jolloin keraamiset jarrut toimivat pitempään optimaalisesti. Keraamisten jarrujen tulisi myös kestää pitempään, mutta kääntöpuolena on jarrujärjestelmän varaosien korkea hinta.

Alustarakenne on hyvin onnistunut. Alusta on jämäkkä olematta epämukavan kova, ainakaan saksalaisilla hyväkuntoisilla teillä. Kaarteissa ei esiintynyt tarpeetonta kallistelua, vaan auto ohjautui eleettömästi ja tarkasti sinne minne kuljettaja käski. Myös Spyder on saatu erittäin hyvin toimivaksi, koska minkäänlaista epämääräistä velttoutta ei siinäkään esiintynyt.

Avoauton riemuja

R8 Spyderia ajettiin sekä katto ylhäällä että alhaalla. Katon sähköinen avaus- ja sulkijamekanismi toimii 50 km/h nopeuteen asti, mikä havaittiin hyödylliseksi äkillisen sadekuuron yllätettyä idyllisen saksalaiskylän läpi hitaasti ajettaessa. Katto asettui nopeasti ja täsmällisesti paikalleen vaatimatta kuljettajalta muuta kuin napin painalluksen keskikonsolista. Haluttaessa Spyderista saa auki pelkän takaikkunan, jolloin voi kevyessä sateessakin halutessaan nauttia moottorin muhkeista äänistä ohjaamon kastumatta. Takaikkunan voi kuitenkin unohtaa helposti auki, jolloin sateen yltyessä vesi alkaa valua alaspäin viettävää konepellin reunaa pitkin matkustamoon. Ikkuna kannattaakin aina sulkea autosta poistuttaessa.

Spyderin matkustamo ei ole umpimallia äänekkäämpi katto ylhäällä, ehkä jopa päinvastoin. Paksu kattomateriaali vaimentaa äänet hyvin. Ajoittain kuitenkin tuntui, että takaikkunan kautta matkustamoon kantautui umpimallia enemmän ympäristön ääniä. Kummassakaan autossa ei sinänsä ollut mitään ylimääräisiä hälyääniä; ei nitinöitä, natinoita tai kolinoita. Kaikkiaan molemmat autot jättivät hyvin laadukkaan vaikutelman ja työn jälki viimeistelyssä oli erinomainen.

Matalalentoa Autobahnilla

Ajettu lenkki päättyi Autobahn-osuuteen. Saksassakin nopeusrajoitukset ovat nykyään arkipäivää, mutta R8:t testattiin nopeusrajoituksettomalla osuudella. Liikennettä oli iltapäiväaikaan valitettavasti sen verran runsaasti, että yli 300 km/h nopeuksia ei päästy kokeilemaan. Yli 200 km/h nopeudessa R8 kuitenkin istui tiessä napakasti, eikä minkäänlaista levottomuutta esiintynyt. Moottorin teho ja erinomaisesti toimiva vaihteisto pitivät huolen siitä, että kiihdytys pitkälle yli 200 km/h nopeuteen sujui hetkessä, ja tehokkaat jarrut varmistivat sen, että tarvittaessa auto myös hidastui päättäväisesti. Tehdas ilmoittaa Coupén huippunopeudeksi 314 km/h ja Spyderin 311 km/h.

Audi R8 Suomessa

Audi R8 hinnat (28.06.2013) alkavat Suomessa 216 795,34 eurosta, jolloin moottorina on 4.2-litrainen V8. Audi R8 Coupé V10 hinnat alkavat Suomessa 283 343,20 eurosta ja R8 Spyder V10:n 308 639,77 eurosta. Neliveto ja S-tronic automaattivaihteisto ovat vakiovarusteita.

Audi tarjoaa “Audi Driving Experience” -konseptin puitteissa myös yleisölle mahdollisuuden erilaisiin ajokokemuksiin erityyppisillä autoilla, myös R8:lla. Ajotapahtumia järjestetään sekä kesällä että talvella, ja toimitus suosittelee kumpaakin.

Lisätietoja aikatauluista ja hintatietoja
2014 talvikausi Audi driving experience Audi Altmuehl Valley tour
Audi 2014 Driving Experience tapahtumat

Kuvagalleria

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

fifteen − two =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.