Autoilun verotus kokonaan uusiksi – Jorma Ollilan työryhmä julkaisi esityksensä

Jorma Ollilan vetämä työryhmä on tänään 16.12.2013 klo 10 alkaen pidetyssä tiedotustilaisuudessa julkistanut Suomen uuden autoilun verotusjärjestelmän ja luovuttanut työryhmän raportin liikenneministeri Merja Kyllöselle (vas.). Työryhmän esitys on pääpiirteissään, että nykyinen autovero (rekisteröintivero) sekä ajoneuvovero (vuotuinen käyttömaksu) korvattaisiin kilometripohjaisella satelliittipaikannukseen perustuvalla käyttöverolla. Muut ajoneuvokohtaiset verot poistuisivat. Kilometrivero ei kuitenkaan koskisi kuorma- ja linja-autoliikennettä.

Tiedotustilaisuuden tietojen perusteella kilometrivero olisi Co2-päästöihin perustuva ja esim. 160 g/km Co2-päästöillä maksu olisi 3,3 senttiä/km. Noin 17 000 kilometrin ajomäärällä verotuksen taso olisi sama kuin nykymallilla. Seuraavan, vuonna 2015 valitun eduskuntakauden aikana hallitus linjaisi ehdotuksen lopullisen sisällön ja muutokset tulisivat tämänhetkisten tietojen mukaan voimaan viimeistään 2022-2025.

Työryhmän raportissa on esitetty seuraavat esimerkit:

–Ford Focus 1,0 Eco Boost, 109 g/km, 2,02 senttiä/km
–Nissan Qhasqai 1,6 L, 139 g/km, 2,68 senttiä/km
–Toyota Avensis 1,8, 152 g/km, 3,05 senttiä/km
–Volvo Xc 60 D5, 169 g/km, 3,59 senttiä/km

Kilometrimaksut voisivat vaihdella myös alueellisesti. Kokonaisuutena veroja olisi tarkoitus kerätä yhtä paljon kuin aiemmin, joten muutos ei keventäisi autoilijoiden verorasitusta. Kaikissa autoissa pitäisi olla seurantaa suorittava laite. Laitteet maksaisivat koko autokantaan yhteensä n. 330 miljoonaa euroa. Laitteen hinnaksi on arvioitu 100 euroa. Järjestelmän investoinnit maksaisivat 130 miljoonaa euroa.

Autoja seurattaisiin satelliitilla. Tiedot siirrettäisiin esimerkiksi kuukausittain verottajalle. Verottajalle siirrettäisiin rajallinen määrä tietoa viivästettynä niin, että vain verotuksen kannalta tärkeät tiedot menisivät verottajalle.

Autohullut.fi oudoksuu esitettyä monimutkaista verotusmallia, joka on altis virheille ja joka nostaa esiin huolen tietoturva- ja yksityisyydensuojakysymyksistä. Olennaisesti sama lopputulos saavutettaisiin huomattavasti yksinkertaisemmin, oikeudenmukaisemmin ja pienemmin kustannuksin nostamalla polttoaineiden veroa. On myös varsin erikoista, että runsaasti saastuttava ja liikennekuolemia aiheuttava raskas liikenne esitetään jätettäväksi kokonaan verotuksen ulkopuolelle. Ehdotettu malli tuskin ainakaan lisäisi liikenneturvallisuutta.

Aiempi artikkeli asiasta löytyy täältä. Liikenne- ja viestintäministeriön tiedote löytyy täältä ja työryhmän raportti täältä.

Lähde: Ollilan työryhmän raportti, YLE

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

About Toimitus

Autohullut.fi toimitus

One Response to Autoilun verotus kokonaan uusiksi – Jorma Ollilan työryhmä julkaisi esityksensä

  1. Ei valvontaa kiitos says:

    Valvontajärjestelmää vastustavan kansalaisaloitteen voi käydä allekirjoittamassa kansalaisaloitepalvelussa aloitteella “Vapaus liikkua ilman viranomaisseurantaa on säilytettävä.”:
    https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

15 + 2 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.