2016 Porsche 911 Turbo ja Turbo S facelift

911 Turbo S und 911 Turbo S Cabriolet

911 Turbo S und 911 Turbo S Cabriolet

Uudet Porsche 911 Turbo ja 911 Turbo S kruunaavat 911-malliston

Stuttgart. Porsche esittelee 911-mallistonsa uudistuneet huippumallit 911 Turbon ja 911 Turbo S:n North American International Auto Show -autonäyttelyssä Detroitissa ensi vuoden alussa. Uuden sukupolven malleissa on 15 kW (20 hv) enemmän tehoa, entistä virtaviivaisempi muotoilu ja runsaasti parannettuja ominaisuuksia. Kummatkin mallit ovat saatavissa sekä coupé- että avoautoversioina heti lanseerauksesta lähtien. Uuden 911 Turbon 3,8-litrainen ja kuusisylinterinen kaksoisturbomoottori tuottaa voimaa 397 kW (540 hv). Moottoriin on saatu lisää tehoa muokkaamalla sylinterikannen imukanavia, uudistamalla ruiskutussuuttimet ja korottamalla polttoaineen painetta. 911 Turbo S:n moottori kehittää tehoa nyt 427 kW (580 hv) uusien ahtimien suurempien kompressorien ansiosta. Porsche on edelleen ainoa valmistaja, joka käyttää muuttuvaa turbiinigeometriaa bensiinimoottoreiden turboahtimissa.

Uutuusmoottoreissa on myös niin sanottu dynaaminen boost-toiminto, joka parantaa moottorin vastetta entisestään dynaamisessa käytössä. Toiminto pitää ahtopainetta yllä kuormituksen muuttuessa, kun kuljettaja nostaa jalan hetkeksi kaasupolkimelta. Tällöin vain polttoaineen ruiskutus keskeytyy, mutta kaasuläppä pysyy auki, joten moottori reagoi lähes viiveettömästi seuraavaan kaasupolkimen painallukseen. Toiminnon vaikutus tuntuu selvemmin Sport- ja Sport Plus -ajotiloissa kuin normaalitilassa.

Uutuusmallit tarjoavat henkeäsalpaavaa suorituskykyä entistäkin pienemmällä kulutuksella. 911 Turbo S Coupé kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa vain 2,9 sekunnissa, ja sen huippunopeus 330 km/h on 12 km/h suurempi kuin aikaisemmin. 911 Turbo pääsee paikaltaan 100 km:n tuntinopeuteen tasan kolmessa sekunnissa. 320 km/h:n huippunopeus on 5 km/h korkeampi kuin edellisessä versiossa. Tästä huolimatta coupé-versioiden keskikulutus on vain 9,1 litraa ja avomallien 9,3 litraa sadalla kilometrillä – 0,6 litraa entistä vähemmän. Entistä parempi suorituskyky ja pienempi kulutus on saatu aikaan kehityksen huippua edustavan elektronisen moottorin ja vaihteiston hallintajärjestelmän avulla sekä vaihteiden välityssuhteita rukkaamalla.

Vakiovarusteena Sport Chrono -paketti ajotilan valintakytkimellä ja Sport Response -painikkeella
Uusi, halkaisijaltaan 360-millimetrinen GT-urheiluohjauspyörä on muotoiltu 918 Spyderin ohjauspyörän pohjalta, ja siihen on integroitu vakiovarusteena ajotilan valintakytkin. Kierrettävällä kytkimellä voidaan valita neljä eri ajotilaa: normaali, Sport, Sport Plus tai Individual-tila, jossa kuljettaja voi itse valita haluamansa ajoasetukset. Sport Chrono -varustepaketissa on uutena ominaisuutena myös valintakytkimen keskelle sijoitettu Sport Response -painike, joka tuottaa moottorin ja vaihteiston parhaan mahdollisen vasteen yhdellä painalluksella. Painiketta painamalla voimalinja voidaan optimoida maksimikiihdytykseen 20 sekunnin ajaksi esimerkiksi ennen ohittamista. Erityinen laskuri osoittaa kuljettajalle, kuinka monta sekuntia tästä ajasta on jäljellä. Sport Response -toimintoa voidaan käyttää kuinka usein tahansa ja missä tahansa ajotilassa.

911 Turbo -mallien Porsche Stability Management (PSM) -järjestelmässä on nyt uusi PSM Sport -tila. Kun kuljettaja painaa lyhyesti keskikonsolin PSM-painiketta, järjestelmä siirtyy erityisen urheilulliseen toimintatapaan valitusta ajotilasta riippumatta. Erikseen kytkettävässä PSM Sport -tilassa PSM-järjestelmän aktivoitumiskynnys on paljon korkeampi kuin edellisen mallin Sport Plus -ajotilassa. PSM Sport -tilan ansiosta auton suorituskyky on mahdollista venyttää äärimmilleen esimerkiksi radalla. Tilan ollessa käytössä PSM-järjestelmän varoitusvalo palaa ja mittaristossa näkyy viesti, jossa ilmoitetaan, että PSM-järjestelmän vaikutus ajovakauteen on rajallinen. Tästä huolimatta PSM toimii taustalla myös PSM Sport -tilassa. Järjestelmä voidaan poistaa kokonaan käytöstä totuttuun tapaan PSM-painikkeen pitkällä painalluksella.

911 Turbo S tarjoaa täysipainoista ajodynamiikkaa
Uusissa 911 Turbo -malleissa on nyt vakiovarusteena PASM-aktiivijousitus, joten auton alusta tarjoaa entistäkin laajemman kompromissin suorituskyvyn ja mukavuuden välillä. Lisäksi 911 Turbo S tarjoaa monipuolisen valikoiman ajodynamiikkaa parantavia lisäominaisuuksia, sillä myös aktiivinen PDCC-kallistuksenestojärjestelmä ja keraamiset PCCB-jarrut ovat vakiovarusteita. Kaikkiin 911 Turbo -malleihin on nyt mahdollista saada lisävarusteena tutkapohjainen kaistanvaihtoavustin sekä etuakselin nostojärjestelmä, jonka avulla auton etuspoilerin maavaraa voidaan korottaa 40 millimetrillä alhaisilla ajonopeuksilla.

Entistä virtaviivaisempi muotoilu
Uuden sukupolven 911 Turbo on saanut mallisarjansa luonteenomaisten piirteiden lisäksi merkittäviä vaikutteita myös nykyisten Carrera-mallien näyttävästä muotoilusta. Keula näyttää nyt entistä leveämmältä sivuilmanohjaimien, kaksinkertaisesti kehystettyjen kapeiden LED-ajovalojen ja laajennetun keskisäleikön ansiosta. Pyörissä on uudet 20-tuumaiset vanteet, joissa on 911 Turbo S -malleissa lukkomutterit ja seitsemän puolaa aikaisempien kymmenen sijasta. Uuden 911 Turbon renkaat (9 J x 20 edessä ja 11,5 J x 20 takana) ovat puoli tuumaa entistä leveämmät, eli samankokoiset kuin 911 Turbo S -mallissa. Ovenkahvojen syvennykset ovat nyt suojuksettomat, kuten Carrera-malleissa. Myös perä on saanut uuden ilmeen. Sen näyttävyyttä lisäävät 911 Carrera -sarjasta tutut kolmiulotteiset takavalot, joissa on tunnusomaiset neliosaiset jarruvalot. Myös kaksoispakoputket ulostuloaukkoineen on muotoiltu uusiksi. Takasäleikkö on saanut uuden muodon ja on nyt kolmiosainen: oikealla ja vasemmalla on pitkittäissuuntaiset ritilät ja keskiosassa erillinen kansi, joka mahdollistaa optimaalisen moottorin ilmanoton.

Uusi Porsche Communication Management -järjestelmä online-navigoinnilla
Tuoreen mallisukupolven uudistukset täydentää online-navigoinnilla varustettu uusi PCM-tietoviihdejärjestelmä, joka on vakiovaruste kaikissa 911 Turbo -malleissa. Järjestelmään on saatavissa monieleitä tukeva, keskikonsoliin täydellisesti integroitu kosketusnäyttö, ja sen liitettävyys on entistäkin monipuolisempi vakiona olevan Connect Plus -moduulin ansiosta. Navigaattori hyödyntää reaaliaikaisia liikennetietoja ja näyttää reitit ja paikat myös 360 asteen kuvina ja satelliittikuvina. Järjestelmä pystyy nyt tulkitsemaan jopa käsin kirjoitettua tekstiä. Matka- ja älypuhelimet voidaan integroida järjestelmään entistä nopeammin, helpommin ja monipuolisemmin Wi-Fin, Bluetoothin tai johdon välityksellä. Valikoituja auton toimintoja voidaan lisäksi hallita etäohjauksella. Bose-audiojärjestelmä on vakiovaruste, kuten edellisen sukupolven malleissa. Burmester-järjestelmä on saatavissa lisävarusteena.

Lanseeraus ja hinnat
Uusi Porsche 911 Turbo lanseerataan Suomessa tammikuun 2016 lopussa. Hinnat Suomessa:

911 Turbo
285 111,26 € (183 380 € sis. toim. kulut ja alv. + 101 731,26 € autoveroa)
911 Turbo Cabriolet
309 670,07 € (197 020 € sis toim. kulut ja alv. + 112 650,07 € autoveroa)
911 Turbo S
330 882,48 € (212 770 € sis. toim. kulut ja alv. + 118 112,48 € autoveroa)
911 Turbo S Cabriolet
355 938,81 € (226 410 € sis. toim. kulut ja alv. + 129 528,81 € autoveroa)

Lähde: Porsche.fi

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

two × 5 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.