Tekniikan Maailma lahjoitti poliisille TM-60-partioauton

TM-60_2_LR

Tekniikan Maailma juhlii 60-vuotista taivaltaan lahjoittamalla poliisille partioauton liikenteen valvontaan. TM-60-rekisterikilvin varustettu poliisiauto on Mercedes-Benz CLS 350 CDI Shooting Brake 4Matic. Kyseessä on jo viides TM:n lahjoittama poliisiauto.

Tekniikan Maailman täyttäessä 25 vuotta vuonna 1978 päätoimittaja Mauri Salo sai idean näyttävän poliisiauton lahjoittamisesta Liikkuvalle poliisille. Ajatus oli painottaa näkyvän liikennevalvontatyön merkitystä. Autoksi valittiin amerikkalaisvalmisteinen Dodge Aspen Police Special, joka varustettiin alan uusimmalla tekniikalla ja TM-25-rekisterikilvillä.

Edellisen kerran TM lahjoitti auton Liikkuvalle poliisille vuonna 2003. TM-50-kilpiä kantoi aikansa suorituskykyisimpiin henkilöautoihin lukeutunut Jaguar S-Type R.

Liikkuva poliisi erillisenä organisaationa lakkautetaan vuodenvaihteessa, ja LP:n henkilöstö ja kalusto siirtyvät paikallispoliisiin liikennepoliisitehtäviin. Liikkuvan poliisin lakkautuspäätöksen myötä myös TM pohti, jatketaanko poliisiauton lahjoitusperinnettä.

”Päätös oli lopulta helppo. Tärkein motiivi auton lahjoitukseen on aina ollut näkyvän liikennevalvonnan tukeminen. Nyt tukea varmasti tarvitaan enemmän kuin aikoihin, joten myös TM-60 lahjoitetaan tähän käyttöön”, kertoo päätoimittaja Velimatti Honkanen.

Lahjoituskohteen valintaan osallistuivat toimituksen lisäksi myös TM:n lukijat. Heidän mielestään auton pitäisi olla näyttävä, kaikissa olosuhteissa tehokas ja myös ympäristöystävällinen poliisiauto. TM:n toimitus oli samaa mieltä.

Lopulta autoksi valikoitui nelivetoinen Mercedes-Benz CLS 350 CDI Shooting Brake. Auto on varustettu poliisin uusimmalla liikennevalvontatekniikalla. Myöhemmin siihen asennetaan myös rekisterikilpien tunnistuslaitteisto.

Poliisiylijohtaja Mikko Paatero ja Liikkuvan poliisin päällikkö Kari Rantala vastaanottivat tänään päätoimittaja Velimatti Honkaselta Tekniikan Maailman lahjoittaman partioauton avaimet. TM-60-poliisiauto tullaan näkemään tehtävissä eri puolilla Suomea poliisilaitosten liikennevalvontayksiköissä.

”Liikenneturvallisuustyö on eri tahojen yhteistyötä, jonka erään ytimen muodostaa liikennevalvonta. Poliisin organisaatio muuttuu ensi vuoden alusta. On muistettava etteivät organisaatiot tee valvontaa vaan ihmiset. Uusiin poliisilaitoksiin muodostuu vahvat liikennesektorit, joita ohjaa Poliisihallitus, ja joihin sijoittuvat myös nyt liikkuvan poliisin organisaatiossa toimivat liikennevalvonnan ammattilaiset. Orga-nisaatiouudistuksen johdosta liikennevalvonnan taso ei tule laskemaan. Tämän tason ylläpitämiseksi ja toivottavasti tehostamiseksi TM:n liikennevalvonta-auton lahjoitus on yksi perinteisiin perustuva yhteistyötä korostava yksityiskohta”, totesi poliisiylijohtaja Paatero vastaanottaessaan lahjoitusautoa.

Kolme aiempaa TM-poliisiautoa viettää eläkepäiviään auto- ja tiemuseo Mobiliassa Kangasalla. Lokakuun loppuun asti Mobiliassa on esillä myös TM60-juhlanäyttely, jossa on vanhojen poliisiautojen lisäksi esillä lehden historiaa ja mittalaitteita.

Tekniset tiedot:

Mercedes-Benz CLS 350 CDI BE Shooting Brake 4Matic ”TM-60”
Moottori: eteen pitkittäin sijoitettu turboahdettu V6-dieselmoottori; iskutilavuus 2 987 cm3, puristussuhde 15,5; teho 195 kW (265 hv)/3 800 r/min, vääntömomentti 620 Nm/1 600–2 400 r/min

Voimansiirto: neliveto; seitsenvaihteinen automaattivaihteisto; ajonvakautus

Alusta: edessä ja takana erillisjousitus, ilmajouset, kallistuksenvaimennin, säätyvä iskunvaimennus; ABS-jarrut, edessä ja takana jäähdytetyt jarrulevyt, hätäjarrutus-tehostin; tehostettu hammastanko-ohjaus, ohjauskulman mukaan muuttuva välitys, ajonopeuden mukaan muuttuva tehostus

Mitat (ilman poliisivarustusta): pituus 5,000 m, leveys 1,881 m, korkeus 1,434 m, akseliväli 2,874 m, raideleveys edessä 1,596 ja takana 1,605 m; omamassa 1  970 kg; polttoainesäiliö 80 l; renkaat edessä 255/40 R 18 ja takana 285/35 R 18

Suoritusarvot (valm. ilm.): huippunopeus 250 km/h (rajoitettu), kiihtyvyys 0–100 km/h 6,7 s; EU-kulutus (kaup./maantie/yhd.) 7,9/5,9/6,7 l/100 km, CO2-päästö 175 g/km

Hinta: 116 978 € (lisävarustein, ilman poliisivarustusta)
Aiemmat TM-poliisiautot

TM-25 (v. 1978): Dodge Aspen Police Special
TM-30 (v. 1983): Volvo 245
TM-35 (v. 1988) Audi 90 Quattro
TM-50 (v. 2003) Jaguar S-Type R

Lähde: VEHO ja Tekniikan Maailma

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

three + eight =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.