Uusi Porsche Taycan julkistettiin


Voit kokeilla eri konfiguraattoreita alla olevasta linkistä:

Suomi KONFIGURAATTORI

Saksan ONFIGURAATTORI

USA:n laajempi KONFIGURAATTORI

ESITE

Porsche esitteli tänään ensimmäisen täysin sähkökäyttöisen urheiluautonsa näyttävässä julkistustapahtumassa, joka järjestettiin yhtäaikaisesti kolmella eri mantereella. ”Taycan muodostaa linkin Porschen historiallisen perinnön ja tulevaisuuden välillä. Se on jälleen yksi edistysaskel Porschen menestystarinassa, joka on kiehtonut ihmisiä jo yli 70 vuoden ajan”, sanoi Porschen hallituksen puheenjohtaja Oliver Blume, joka avasi Taycanin julkistustilaisuuden Berliinissä. ”Tämä päivä merkitsee uuden aikakauden alkua”, Blume jatkoi.

Uusi neliovinen urheilusedan on todella ainutlaatuinen auto, jossa yhdistyvät Porschelle ominainen suorituskyky, erinomaiset yhteydet ja jokapäiväinen käytännöllisyys. Taycanin edistyneet tuotantomenetelmät ja huipputeknologiset ominaisuudet asettavat riman korkealle sen suhteen, mitä autojen ympäristökestävyydeltä ja digitalisaatiolta on lupa odottaa tulevaisuudessa. ”Lupasimme aikoinaan rakentaa sähköautoaikakauden Porschen – kiehtovan urheiluauton, joka tarjoaisi jännittävää huipputeknologiaa ja erinomaisen ajodynamiikan, mutta myös herättäisi intohimoa ihmisissä kautta maailman, kuten legendaariset edeltäjänsä. Nyt olemme lunastaneet lupauksemme”, painottaa tuotekehityksestä vastaava Porschen hallituksen jäsen Michael Steiner.

Taycan-mallisarjan ensimmäiset autot ovat Taycan Turbo S ja Taycan Turbo. Porsche E-Performance ‑filosofian uudet lippulaivamallit kuuluvat Porschen tehokkaimpiin tuotantoautoihin. Huippumalleja pienitehoisempi malliversio on luvassa myöhemmin tänä vuonna. Porschen investoinnit sähköautoihin ylittävät kuusi miljardia euroa vuoteen 2022 mennessä.

Suorituskykyä ja taloudellisuutta

Taycanin Turbo S ‑lippulaivaversion huipputeho on 761 hv (560 kW) Launch Control ‑toiminnon yhteydessä. Taycan Turbo kehittää tehoa enimmillään 680 hv (500 kW). Taycan Turbo S kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa peräti 2,8 sekunnissa. Taycan Turbo tekee saman pyrähdyksen 3,2 sekunnissa. Turbo S:n toimintamatka yhdellä latauksella on 412 kilometriä ja Turbo-mallin toimintamatka jopa 450 kilometriä (molemmat arvot on mitattu WLTP-syklin mukaan). Molempien nelivetomallien huippunopeus on 260 km/h.

Taycan on maailman ensimmäinen tuotantoauto, jossa sähköjärjestelmän jännite on 800 volttia sähköautojen tavanomaisen 400 V:n sijasta. Tämä seikka tarjoaa Taycanin kuljettajille erityisetua tien päällä: pikalaturilla akku latautuu vain viidessä minuutissa varaukseen, joka riittää jopa 100 kilometrin ajamiseen (WLTP-syklin mukaan). Ihanteellisissa olosuhteissa lataaminen viiden prosentin varaustilasta 80 prosentin varaukseen kestää 22,5 minuuttia. Suurin latausteho on 270 kW. Performance Battery Plus ‑akun kokonaiskapasiteetti on 93,4 kWh. Kotilatauslaitteella Taycanin akun lataus käy kätevästi jopa 11 kW:n vaihtovirralla.

Porsche Taycan Turbo S:n ja Porsche Taycan Turbon tilauskirjat on jo avattu. Niiden hinnat alkavat Suomessa 198 854,55 eurosta ja 163 449,84 eurosta sisältäen maakohtaisen varustelun ja arvonlisäveron.

Puhdasverinen Porsche-muotoilu

Taycanin puhdaslinjainen muotoilu symbolisoi uuden aikakauden alkamista, kunnioittaen kuitenkin Porschen perimää. Etuosa näyttää erityisen leveältä ja matalalta vahvapiirteisten pyöräkoteloiden ansiosta, ja siluettia hallitsee taaksepäin kallistuva urheilullinen kattolinja. Syvään uurretut kyljet ovat Taycanin toinen tunnusomainen muotoilupiirre. Matkustamon virtaviivaisesti kaartuvat linjat, lyhyet C-pilarit ja lihaksikas hartialinja tekevät auton takaosasta porschemaisen selväpiirteisen. Muotoilussa on myös innovatiivisia elementtejä, kuten lasiselta näyttävä Porschen logo, joka on integroitu perän valonauhaan. Aerodynaamisesti optimoidun muodon ansiosta ilmanvastuskerroin (Cd) on vain 0,22. Tämä vähentää energiankulutusta merkittävästi ja pidentää siten toimintamatkaa yhdellä latauksella.

Ainutlaatuinen sisätilojen muotoilu ja leveä näyttöpaneeli

Taycanin ohjaamon selkeä järjestely ja uudenlainen arkkitehtuuri symbolisoivat ulkomuotoilun tavoin uuden aikakauden alkamista. Kaareva, vapaasti seisova mittaristo nousee kojelaudan yläpuolelle korostaen ohjaamon kuljettajakeskeisyyttä. Kojelaudan keskelle sijoitettu tietoviihdejärjestelmän 10,9-tuumainen näyttö ja lisävarusteena saatava etumatkustajan puolen näyttö muodostavat yhdessä leveän näyttöpaneelin. Kaikki ohjaamon käyttöliittymät on suunniteltu varta vasten Taycania varten, ja perinteisten kytkinten ja painikkeiden määrää on karsittu huomattavasti. Niiden sijasta kuljettaja voi hallita auton toimintoja älykkäästi ja intuitiivisesti käyttämällä kosketusnäyttöä tai puheohjausta, joka aktivoidaan ”Hey Porsche” ‑komennolla.

Taycanin myötä Porsche tarjoaa ensimmäistä kertaa myös täysin nahkattoman sisäverhoiluvaihtoehdon. Innovatiiviset kierrätetyt verhoilumateriaalit korostavat sähkökäyttöisen urheiluauton ympäristön kannalta kestävää konseptia. Akussa on takajalkatilan kohdalla syvennykset, joiden ansiosta takapenkillä on mukava istua urheiluautolle tyypillisestä matalasta kattokorkeudesta huolimatta. Taycanissa on kaksi tavaratilaa: auton keulassa oleva lokero vetää 81 litraa ja takatavaratila 366 litraa.

Innovatiiviset moottorit ja kaksinopeuksinen vaihteisto

Taycan Turbo S ja Taycan Turbo on varustettu kahdella kestomagnetoidulla synkronimoottorilla, joista toinen on sijoitettu etuakselille ja toinen taka-akselille. Molemmat mallit ovat siis nelivetoisia. Poikkeuksellisen taloudellisten moottorien jatkuva teho on erinomainen. Sähkömoottori, vaihteisto ja pulssiohjattu vaihtosuuntaaja on yhdistetty kompaktiksi käyttölaitemoduuliksi, jonka tehotiheys (tehon ja tilavuuden suhde) on parempi kuin missään muussa sähkökäyttöisessä tuotantoautossa. Taycanin sähkömoottorien yhtenä erityisominaisuutena on staattorin käämien ”hiuspinnikäämitys”, jonka ansiosta staattorin uriin on saatu mahtumaan enemmän kuparia staattorin kokoa suurentamatta ja moottorista saadaan enemmän tehoa ja vääntöä irti. Taka-akselille asennettu kaksinopeuksinen vaihteisto on Porschen oma innovaatio. Ykkösvaihde parantaa Taycanin kiihtyvyyttä liikkeellelähdössä entisestään, ja pitkävälityksinen kakkosvaihde takaa erinomaisen taloudellisuuden ja suuret tehoreservit myös korkeilla ajonopeuksilla.

Verkotetut alustajärjestelmät

Taycanin alustajärjestelmät on yhdistetty Porsche 4D Chassis Control ‑keskusohjausjärjestelmään, joka analysoi kaikkien alustajärjestelmien toimintaa ja synkronisoi tätä reaaliaikaisesti. Taycanin innovatiivisiin alustajärjestelmiin kuuluvat jousituksen ja iskunvaimennuksen elektronisella säädöllä (PASM) varustettu mukautuva kolmikammioinen ilmajousitus sekä sähkömekaanisella kallistuksenvakautuksella ja Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) ‑toiminnolla varustettu PDCC Sport ‑alustansäätöjärjestelmä. Sähkömoottorien energian talteenottojärjestelmä on ainutlaatuinen. Jopa 265 kW:n potentiaalinen talteenottoteho on huomattavasti suurempi kuin markkinoiden muilla sähköisillä voimalinjoilla varustetuilla autoilla. Ajotestit ovat osoittaneet, että noin 90 prosenttia sähköautojen päivittäisestä jarrutuksesta tapahtuu pelkän moottorijarrutuksen muodossa ilman hydraulisten levyjarrujen käyttöä.

Taycanin eri ajotilat noudattavat pääosin samoja periaatteita kuin Porschen muissa mallisarjoissa. Niiden toimintaa on kuitenkin tehostettu erikoisasetuksilla, jotka mahdollistavat sähkökäyttöisen voimalinjan optimaalisen hyödyntämisen. Valittavissa on neljä eri ajotilaa: Range, Normal, Sport ja Sport Plus. Lisäksi käytettävissä on Individual-tila, joka mahdollistaa eri järjestelmien säädöt kuljettajan omien mieltymysten mukaan.

Hinnasto Suomessa:

Porsche Taycan Turbo S 198 854,55 euroa Porsche Taycan Turbo 163 449,84 euroa Porsche Taycan 4S 115 000 euroa

JAA JUTTU / SHARE THIS:
Tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

AlphaOmega Captcha Classica  –  Enter Security Code
     
 

10 − 3 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.